“Datuk Aliff Syukri Cu4k Tervk” Apabila Dipanggil LHDN

Pendapatan dinilai berdasarkan tahun semasa. Tahun Taksiran ialah tahun mengikut kalendar tahunan sebagai contoh Tahun Taksiran 2017 adalah berakhir pada 31 Disember 2017.

Kebiasaannya tempoh tahun berakhir bagi syarikat, koperasi dan badan amanah adalah pada tahun taksiran tersebut. Pendapatan diperoleh setiap individu dalam sesebuah syarikat, koperasi dan badan amanah ditaksirkan berdasarkan tahun kalendar.

Pengiraan cukai bermula dari penyata pendapatan syarikat yang telah disediakan mengikut Piawaian Perakaunan Malaysia. Bagi sesebuah syarikat, laporan telah diaudit hendaklah disediakan terlebih dahulu sebelum pengiraan cukai dibuat.

Dalam pengiraan pendapatan untuk percukaian, Seksyen 5 dalam Akta Percukaian telah menggariskan panduan skop pendapatan bercukai, berdasarkan tempoh, penentuan pendapatan kasar, pelarasan pendapatan, pendapatan berkanun, pendapatan agregat dan jumlah pendapatan minimum untuk dicukaikan.

Perkongsian terbaru Aliff Syukri mendapat perhatian orang ramai apabila dia dipanggil oleh LHDN. Aliff menyatakan bahawa dia telah membayar cukai namun terkejuut apabila dia dipanggil oleh LHDN. dia menyatakan kemungkinan dia dipanggil kerana sering kali menayang jam tangan mewah dan beg mewah. Penjelasan selanjutnya mengenai ini masih belum diketahui.

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 

siapa tau apa yg abg rasa skrg..Ya Allah kau permudahkan lah perjalanan aku pada hari ini semoga semuanya selesai dengan cara yang baik.. Hanya orang berniaga sahaja tahu masalah orang berniaga ini bukan senang nak berjaya bukan senang nak mengekalkan perniagaan doakan segala perjalanan abang sudah kat amin-amin ya robalalamin

A post shared by Ohabangkosmetik (@aliffsyukriterlajaklaris) on

Aliff Syukri: siapa tau apa yg abg rasa skrg..Ya Allah kau permudahkan lah perjalanan aku pada hari ini semoga semuanya selesai dengan cara yang baik.. Hanya orang berniaga sahaja tahu mas4lah orang berniaga ini bukan senang nak berjaya bukan senang nak mengekalkan perniagaan doakan segala perjalanan abang sudah kat amin-amin ya robalalamin.

Cukai pendapatan syarikat di Malaysia dikenakan ke atas syarikat pemastautin dan bukan pemastautin. Bermula Tahun Taksiran 2016, kadar cukai yang dikenakan adalah 24% manakala syarikat bersaiz kecil dengan modal berbayar tidak melebihi

RM2.5 juta.

Dalam peniagaan pemilikan tunggal, pendapatan bercukai perniagaannya adalah pendapatan individu. Manakala, pendapatan bercukai bagi perniagaan perkongsian dibahagi sama rata antara rakan kongsi dan individu. Setiap individu, pemilik tunggal atau rakan kongsi boleh menerima hak pelepasan.

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Jika tiba-tiba rasa down kejap dengan bisnes, Saya selalu akan ingat kembali kisah Abdul Rahman bin Auf dengan kurma busuknya Kata Rasulullah saw, Abdul Rahman bin Auf r.a akan masuk syurga akhir sekali kerana terlalu kaya. Ini kerana orang yang paling kaya akan dihisab paling lama. Maka mendengarkan ini, Abdul Rahman bin Auf r.a pun ligat berfikir, bagaimana agar boleh jadi miskin balik supaya dapat masuk syurga awal. Selepas Perang Tabuk, kurma di Madinah yang ditinggalkan sahabat menjadi busuk. Lalu harganya jatuh. Abdul Rahman bin Auf r.a pun menjual semua hartanya, kemudian memborong semua kurma busuk milik sahabat tadi dengan harga kurma bagus. Kesemuanya bersyukur. Sahabat gembira. Abdul Rahman bin Auf r.a pun gembira. Semua orang gembira. Sahabat lain gembira sebab ada sales. Abdul Rahman bin Auf r.a pula gembira sebab jatuh miskin! MasyaAllah! hebat kan? Cuba kalau kita? Bisnes goyang sikit, pakat teriak tak tentu arah dah.Down tak sangga. Abdul Rahman bin Auf r.a berasa sangat lega, sebab tahu akan bakal masuk syurga dulu.Ye lah, sebab sudah miskin. Namun. Subhanallah,perancangan Allah itu memang paling terbaik. Tiba-tiba, datang utusan dari Yaman membawa berita, Raja Yaman mencari kurma busuk. Rupa-rupanya, di Yaman sedang berjangkit wabak penyakit menular, dan ubat yang boleh menyembuhkannya adalah kurma busuk! Utusan Raja Yaman berniat memborong semua kurma Abdul Rahman bin Auf r.a dengan harga 10 kali ganda harga kurma biasa. Allahuakbar. Jadi yang beri rezeki itu datangnya dari kurma yang bagus atau kurma yang busuk? ALLAH swt lah yang Memberi Rezeki. Ibrah dari kisah ini sangat special buat saya sebab ia buat saya sangat yakin bahawa rezeki itu totally dari Allah. Bukan sebab bisnes kita itu sudah cukup bagus atau produk kita yang terbaik yang akan beri kita sales yang banyak. Kadang-kadang, Keyakinan dalam hati kita itu yang belum cukup kuat. We plan, but Allah has also planned everything for us. If something goes wrong, it went wrong for a good reason. Semoga kisah ini dapat menyuntik kembali semangat dalam diri sesiapa saja yang sedang diuji Kewangan & perniagaannya. Wallahualam..

A post shared by Ohabangkosmetik (@aliffsyukriterlajaklaris) on

Sumber: Instagram @aliffsyukriterlajaklaris

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

Sumber : NoteUntukAwak

Apa komen anda?

Be the first to comment on "“Datuk Aliff Syukri Cu4k Tervk” Apabila Dipanggil LHDN"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*