Mahu B0ikot Jakel, Tindakan Yang Kurang Cerdik

Dalam isu hangat mengenai Jakel yang mendapat anc4man untuk di b0ik0t, berikut perkongsian menarik dari Aloyah Kabaret

“Sinonimnya orang MELAYU, pantang lihat orang lain lebih sikit, cantik sikit, bergaya sikit, mewah sikit, atau kaya sikit ada sahaja nak didengk1ikan. Ada sahaja nak dik3camkan dan ada sahaja yang nak dicemvhkan.

Asalkan orang kaya buat s4lah, sampai ke mat1i kalau boleh nak dikenangkan. Pendek kata, hilang terus lah 1001 kebaikan yang orang kaya buat bilamana 1 kes4lahan dibuat. Inilah bvsuknya hati orang MELAYU.

Inilah yang terjadi pada Jakel, yang dibuat s4lah, adiknya. Malah abangnya selaku pengurus syarikat, awal-awal telah memohon maaf atas kekhilafan si adik. Namun, yang Melayu-melayu hati busvk ni, masih tak henti-henti nak meng3cam. Walaupun di bulan Ramadhan ni.

Bawak-bawak mengucap wahai Melayu-melayu sekalian. Anda tidak tahu bahawa, yang bvsuk-bvsuk kutvkan anda pada Jakel, banyak amal jariah dan kebajikan yang telah mereka lakukan.

Kalau nak diikutkan tak ada benda pun kenyataan yang dibuat Muzaffar Jakel tu, mungkin bunyi raci1st sikitlah kalau penulisnya Cina atau India atau Mamak. Kalau orang Melayu yang tulis tak apa je, macam bergurau. Muzaffar, Reezal Merican atau Ustaz Ridhuan Tee menganggap mereka terlebih Melayu maka mereka boleh bercakap kepada orang Melayu seperti itu, walaupun orang Melayu menganggap mereka Pakistan, Mamak dan Cina. Tapi bagi saya setakat mengatakan “kesian Melayu, Bahasa Melayu pun tak faham” tu apalah sangat pengh1inaannya kepada orang Melayu. Kadang-kadang memang betul pun. Tak faham sebab tak baca betul-betul.

Dan biasalah orang Melayu, baca part mana yang mereka nak sahaja atau hanya baca tajuk. Bila jadi macam tu, maksud sebenar si penulis tu jadi lah. Maklumlah, Melayu-melayu macam ni, nak baca betul-betul PEMAL4S. Terimalah Hakikat tu.

Nak memb0ikot sesebuah perniagaan tu pilihan individu. Ada syarikat atau jenama yang dib0ikot sebab katanya menyokong zi1onist, ada yang peni1pu, ada yang men1indas pekerja atau apa saja alasan, mungkin lebih munasabah daripada alasan memb0ikot Jakel.

Mana slogan Melayu Tolong Melayu tu? Hilang dah?

Tapi alasan b0ikot Jakel kerana “menghi1na Melayu” ni saya rasa tak cerdik sangat. Nampak sangat Melayu ni insecure.

Ingat-ingatlah sikit, manusia ni bukan sempurna. Termasuk Melayu-melayu yang meng3cam tu. Ingat korang tu sempurna sangat ke? Confirm syurga ke?

-Aloyah Kabaret-

Dh Minta Maaf Pun Masih B0ikot. Siap Ada Yg Lempar F1tnah. Boss Jakel mula bersuara

Pengarah Urusan Kumpulan Jakel, Datuk Mohamed Faroz Mohamed Jakel hari ini menafikan bahawa pemilik akaun instagram bernama Nor Lizah mempunyai kaitan dengan syarikat tekstil mahupun rangkaian syarikat itu.

Video Terdapat Di Bawah Artikel

Malah Mohamed Faroz menegaskan, Nor Lizah juga tidak pernah mewakili syarikat itu yang mempunyai cawangan di seluruh negara, jauh sekali mempunyai kaitan dengan adiknya, Muzaffar Mohamed Jakel apabila mengeluarkan kenyataan berb4ur fitn4h.

Pengarah Urusan Kumpulan Jakel, Datuk Mohamed Faroz Mohamed Jakel menafikan syarikatnya mengh1ina orang Melayu dan bersifat perkauman selain mendakwa tudvhan itu berunsur sabotaj bagi merosakkan imej perniagaannya.

Menurutnya, pihaknya turut menafi1kan tudvhan lain termasuk syarikatnya menyalurkan bantuan RM800,000 kepada Setiausaha Politik bekas Menteri Pertahanan, Mohammad Sabu.

“Penularan gambar serbuan ke atas syarikat kami kerana menggajikan pekerja asing tanpa permit juga palsu. Gambar tersebut adalah kejadian pada tahun 2018 dan kesemua pekerja Jakel diambil secara sah melalui undang-undang.

“Bantuan RM800,000 yang tular di media sosial juga f1itnah terhadap Jakel pada tahun 2018 yang dibangkitkan semula,” katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.

Katanya, syarikatnya juga tidak terlibat dengan pemilik akaun Facebook Nor Lizah dan Datuk Sri Muzaffar termasuk akaun palsu yang menggunakan logo dan nama Jakel secara tidak sah.

“Sebarang kenyataan bersifat menghi1na dan berbaur perkavman tidak ada kaitan dengan syarikat Jakel dan ahli keluarga Jakel.

“Pihak Jakel menafikan sekeras-kerasnya perkara tersebut dan tidak teragak-agak mengambil tindakan undang-undang terhadap mereka yang menyebarkan f1itnah tersebut,” kata beliauBawah Artikel

Malah Mohamed Faroz menegaskan, Nor Lizah juga tidak pernah mewakili syarikat itu yang mempunyai cawangan di seluruh negara, jauh sekali mempunyai kaitan dengan adiknya, Muzaffar Mohamed Jakel apabila mengeluarkan kenyataan berb4ur fitn4h.

Pengarah Urusan Kumpulan Jakel, Datuk Mohamed Faroz Mohamed Jakel menafikan syarikatnya mengh1na orang Melayu dan bersifat perkavman selain mendakwa tudvhan itu berunsur sabotaj bagi meros4kkan imej perniagaannya.

Menurutnya, pihaknya turut mena4fikan tudvhan lain termasuk syarikatnya menyalurkan bantuan RM800,000 kepada Setiausaha Politik bekas Menteri Pertahanan, Mohammad Sabu.

“Penul4ran gambar serbuan ke atas syarikat kami kerana menggajikan pekerja asing tanpa permit juga palsu. Gambar tersebut adalah kejadian pada tahun 2018 dan kesemua pekerja Jakel diambil secara sah melalui undang-undang.

“Bantuan RM800,000 yang tul4r di media sosial juga f1itnah terhadap Jakel pada tahun 2018 yang dibangkitkan semula,” katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.

Katanya, syarikatnya juga tidak terlibat dengan pemilik akaun Facebook Nor Lizah dan Datuk Sri Muzaffar termasuk akaun palsu yang menggunakan logo dan nama Jakel secara tidak sah.

“Sebarang kenyataan bersifat menghi1na dan berbaur perkavman tidak ada kaitan dengan syarikat Jakel dan ahli keluarga Jakel.

“Pihak Jakel menafikan sekeras-kerasnya perkara tersebut dan tidak teragak-agak mengambil tindakan undang-undang terhadap mereka yang menyebarkan f1itnah tersebut,” kata beliau.

Beberapa hari lalu Jakel menjadi perhatian umum susulan tindakan adik Mohamed Faroz iaitu Muzaffar Jakel yang did4kwa memperlek3hkan orang Melayu selepas ada netizen yang mempertikaikan tindakan gedung pakaian itu kembali beroperasi pada 4 Mei lalu ketika pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) bagi membendung wab4k Covi1d-19.

Faroz telah pun memohon maaf atas salah faham yang berlaku.

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! 

Sumber: TRENDINGSANGAT

 

Apa komen anda?

Be the first to comment on "Mahu B0ikot Jakel, Tindakan Yang Kurang Cerdik"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*