Teruk dikec4m gara2 ingin jual motor RXZ denga harga 70K, pemilik akhirnya tampil dedah cerita sebenar

“HARGANYA memang relevan, bukan rekaan, RM70,000 itu murah jika dibandingkan dengan kesukaran saya menghasilkan RX-Z Millenium mengikut spesifikasi asal motosikal itu,” kata Tuan Putera Amirul Tuan Muda, 27.

Video penerangan mengenai motosikal RX-Z Millenium berharga RM70,000 itu tular di Facebook (FB) baru-baru ini sehingga mendapat 1.3 juta tontotan dengan 14,000 perkongsian selain 6,800 tanda suka dan 15,000 komen.

Putera Amirul yang juga mekanik berkata, dia membeli motosikal keluaran 2000 daripada kenalan pada harga RM10,000 pada 2017.

“Bagaimanapun, saya sudah membelanjakan lebih RM50,000 untuk membaik pulih motosikal itu dengan menukarkan pelbagai komponen baru dan asli.

“Semua komponen pada motosikal itu asli dan baru serta dihasilkan 100 peratus sama seperti motosikal yang baru keluar dari kilang.

“Walaupun keluaran 2000, ia menjadi antara model paling diminati dan sukar diperoleh,” katanya ketika di rumahnya di Kampung Paka, hari ini.

Katanya, komponen asal paling mahal adalah ‘cover set’ berharga RM10,000 dibeli daripada pengumpul motosikal RXZ dari Kelantan.

“Saya menjelajah ke bengkel alat ganti motosikal di seluruh Malaysia untuk mendapatkan pelbagai komponennya, dan sebahagiannya dibeli dari luar negara melalui laman e-bay.

“Komponen yang dibeli mesti menepati piawaian termasuk mempunyai tag, atau dengan kata lain, barang baru tetapi stok lama (NOS),” katanya.

Menurutnya, dia sengaja meletakkan harga tinggi bersesuaian dengan nilai motosikalnya dengan harapan tiada sesiapa yang ingin membelinya.

Namun, katanya, peminat dan pengumpul RX-Z tetap menawarkan harga tinggi untuk membelinya.

“Sebelum video motosikal itu menjadi tular, ada peminat RXZ dari Johor menawarkan harga RM55,000 tetapi selepas tular di media sosial, seorang individu dari Kuala Berang ingin membelinya dengan harga RM65,000.

“Tetapi saya belum bersedia untuk menjualnya kerana masih sayangkannya.

“Selain itu, saya ingin menyertai Pertandingan Restore Original RX-Z Millenium pada Program RX-Z Members tahun hadapan,” katanya.

Mengulas mengenai kecaman yang diterima selepas video penerangannya tular, katanya, dia tidak kisah dan tidak menyalahkan warga net kerana menyifatkan harga motosikalnya itu tidak masuk akal.

“Nilai motosikal RX-Z itu hanya diketahui ahli dan peminatnya sahaja, malah ia bukan digunakan untuk berkonvoi.

“Sebaliknya, khas untuk menyertai pertandingan ‘Restore’ yang dianjurkan dalam komuniti peminat dan pengumpul RX-Z di seluruh negara.

“Sesiapa yang membelinya pasti akan menyimpannya sahaja dan jika bernasib baik boleh dijual dengan harga yang lebih tinggi pada masa akan datang,” katanya yang pernah menjadi naib juara Pertandingan Restore Original RXZ Millenium pada Program RX-Z Members 2019.

 

 

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

SUMBER

Apa komen anda?

Be the first to comment on "Teruk dikec4m gara2 ingin jual motor RXZ denga harga 70K, pemilik akhirnya tampil dedah cerita sebenar"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*