Seorang jururawat p0sitif C0vid-19, semua yang mendapat raw4tan di klinik kesihatan sedang dikesan

JABATAN Kesihatan Negeri (JKN) Perak sedang menjalankan aktiviti pengesanan dan ujian sari1ngan k0ntak rapat C0vi1d-19 termasuk semua pes4kit yang dir4wat seorang anggota kesihatan di sebuah klinik kesihatan di Ipoh.

Pengarah Kesihatan negeri Datuk Dr Ding Lay Ming berkata, ia berikutan anggota kesihatan yang dimaksudkan merupakan k3s posi1tif C0vid-19 yang dilaporkan semalam.

Beliau berkata, anggota kesihatan itu sudah menjalani saringan selepas menunjukkan gej4la j4ngkitan saluran pernafasan di sebuah klinik kesihatan pada Rabu lalu sebelum ujian Real-Time Reverse Transcription-Polymerase Chain Reaction (RT-PCR) C0vid-19 mendapatinya pos1tif pada keesokannya.

“Ketika ini, anggota terbabit sudah dimasukkan ke hospital untuk menerima raw4tan lanjut.

“Siasatan rapi untuk mengesan punca j4ngkitan masih dijalankan.

“Saringan awal ke atas lima orang kontak keluarga yang tinggal serumah dengan anggota ini didapati negat1f untuk C0vid-19,” katanya dalam satu kenyataan malam ini.

Dr Ding berkata, pihaknya mengambil maklum mesej tul4r di media sosial membabitkan seorang lelaki yang mar4h terhadap tind4kan anggota kesihatan itu masih menjalankan tugas meskipun mempunyai gej4la j4ngkitan saluran penafasan.

Terdahulu, tul4r di Facebook, seorang lelaki menyatakan isteri dan anaknya diminta untuk membuat saringan selepas seorang anggota kesihatan yang menjalankan tugas di kemudahan berkenaan pos1tif C0vid-19.

Turut dinyatakan, isteri dan anaknya menerima raw4tan daripada jururawat berkenaan ketika menjalankan pemeriksaan rutin di klinik kesihatan itu.

Mengulas lanjut, Dr Ding berkata, anggota kesihatan berkenaan sebelum ini mempunyai gej4la Inflvenza Like Illness (ILI) dan bukan diletakkan sebagai pes4kit dalam sias4tan (PUI) untuk j4ngkitan C0vid-19.

“Anggota itu juga tidak mempunyai sejarah mengunjungi kawasan yang sedang di bawah Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan (PKPD) Secara Pentadbiran (TEMCO) di Kedah dan tiada sejarah kontak rapat dengan mana-mana k3s pos1tif C0vid-19 sebelum ini.

“Sepanjang menjalankan tugas dalam tempoh ini, anggota ini sentiasa memakai pelitup muka dan mengamalkan kerap mencuci tangan dengan sabun dan air atau menggunakan pensanitasi tangan,” katanya.

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

Sumber: Hmetro via Mudah Terhibur

Apa komen anda?

Be the first to comment on "Seorang jururawat p0sitif C0vid-19, semua yang mendapat raw4tan di klinik kesihatan sedang dikesan"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*