Selepas Tegvr Penampilan Mira Filzah, Wanita Ini Tak Tahan Jadi M4ngsa

Sejak semalam nama Mira Filzah menjadi trending di media sosial kerana dia mengenakan pakaian tradisional kaum Ind1a. Tak pasal-pasal Mira Filzah menjadi buah mulut netizen kerana satu ciapan di Twitter ini.

Ciapan di Twitter, dari akaun pengguna bernama @eshwaaaaarya itu menulis: “Cultural appropriation queen must feel nice to profit off our culture.”

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 

People are too quick to pass judgement, and too slow to self reflect. The new Lavue lens collaboration! 🎶 Maar Dala – Devdas. @lavue.co #lavuexmf

A post shared by MIRA FILZAH (@mfmirafilzah) on

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 

The new Lavue lens x Mira Filzah 🤍 Code lens @lavue.co : twilight brown [new colour and my personal favourite], pearl grey & summer brown. Coming soon this 31st August 2020. Wardrobe: @cassandracollection Tap for more details. #lavuexmf

A post shared by MIRA FILZAH (@mfmirafilzah) on

Kenyataan wanita berbangsa Ind1ia ini mengambarkan seolah-olah Mira Filzah sedang mengexploitasi budaya kaum Ind1ia untuk mengaut keuntungan.

Namun Mira Filzah menyangkal dakwaan ini dan berkata pemilihan pakaian ini untuk tujuan promosi produk. Mira Filzah membalas kenyataan itu dan menjelaskan dia meminati dunia Bollywood sejak kecil.

Penjelasan Mira Filzah itu mendapat pujian netizen yang menggambarkan aktres muda ini seorang yang matang menyelesaikan masalah.

Walaupun wanita itu sudahpun memohon maaf kepada Mira Filzah atas tudvhannya, namun ia tidak terhenti di situ saja.  Wanita itu menjadi sasaran untuk dikrit1ik malah dic4ci di laman twitter.

Dalam salah satu ciapannya, wanita itu terpaksa memutuskan untuk menutup mesej (DM) kerana terlalu banyak pembvli.

“Saya akan menutup DM saya, maaf. Terlalu banyak pembvli. Jika anda ingin bertanya mengenai penguasaan budaya, sila balas di sini dan saya akan menghubungi anda suatu ketika nanti tetapi saya akan menyekat sebarang komen yang membe3nci.”-tulisnya di salah satu ciapan.

Mungkin wanita ini tiada niat untuk mengguriskan hati sesiapa namun kedua-duanya sudah bermaafan. Yang masih bercakaran sehingga sekarang adalah dikalangan netizen. Mereka terus berbunyi, maki hamun, menjadi pembvli dan mengeruhkan lagi keadaan. Bawa-bawalah bertaubat ya nurtizen

Berikutan isu Mira Filzah diser4ng netizen apabila menyarungkan pakaian pengantin wanita masyarakat India, Ernie Zakri hari ini berseloroh jika beliau mengenakan pakaian tersebut untuk majlis perkahwinanya bakal menimbulkan perdebatan netizen.

“Jika nanti saya buat tema Bollywood untuk majlis perkahwinan, ada yang meng4muk tak? Takut digelar ‘cultural appropriation’. Persoalan saya, kenapa harus merumitkan perkara yang tidak wujud sebelum ini? Saya tanya saja mengenai tema Bollywood itu, bukan pasti nak buat,” katanya.

Tidak bersetuju dengan reaksi netizen dengan isu terbabit, Ernie berkata, perkara itu tidak sepatutnya menjadi bahan perdebatan kerana sebelum ini sudah ramai mengenakan pakaian traditional tersebut dan tidak menjadi persoalan.

Terdahulu Mira tampil memohon maaf mengenakan pakaian traditional itu sebagai konsep penggambaran produk kanta lekap selepas seorang individu menyifatkan beliau mengekploitasi budaya India untuk keuntungan. 

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

Sumber : murai.my, Rotikaya

Apa komen anda?

Be the first to comment on "Selepas Tegvr Penampilan Mira Filzah, Wanita Ini Tak Tahan Jadi M4ngsa"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*