Isteri Terpaksa Dibed4h

Isteri kepada angkasawan negara, Datuk Dr Sheikh Muszaphar iaitu Dr. Halina terpaksa  menjalani pemb3dahan melahirkan anak kembar mereka yang baru berusia 34 minggu dalam kandungan.

Sheikh Muszapahar berkata isterinya mengh1dap pre-eclampsia yang mana ny4wa ibu dan bayi berada dalam keadaan bah4ya jika tidak dir4wat.

“Sedang menunggu untuk dib3dah ketika usia kandungan 34 minggu.

“Dr Halina menghidap keadaan krit1kal yang disebut pre-eclampsia yang boleh membawa m4ut kepada ibu dan anak kembar jika tidak diraw4t.

“Ia biasanya berlaku pada ibu mengandung pada 34 minggu yang berkaitan dengan tekanan d4rah, bengk4k dan protein tinggi dalam air kenc1ng,” katanya.

Sheikh Muszapahar berkongsi perkara tersebut di akaun Instagram miliknya.

Semalam, angkasawan itu memaklumkan isterinya terpaksa ditah4n di w4d kerana keadaan kandungan yang membimbangkan.

Baca :

Terpaksa Dit4han Di Wad

Menjelaskan lagi tentang peny4kit yang dihadapi isterinya, beliau memberitahu ia berpunca dari banyak faktor.

“Puncanya? Banyak faktor seperti usia 40 tahun, kehamilan kembar itu sendiri antara lain.

“Masalahnya timbul dari plasenta itu sendiri yang melibatkan bu4h pingg4ng dan hati dan sebab itu pentingnya mengeluarkan kembar secepat mungkin.

“Stero1d diberikan untuk membantu kematangan paru-paru kerana bayi baru berusia 34 minggu,” jelasnya.

Sheikh Muszaphar memberitahu pembed4han dijadualkan esok tetapi mereka masih berharap jika ia dapat dilambatkan.

“Rancangannya adalah untuk melakukan pemb3dahan esok tetapi kami berharap dapat menunggu sedikit lebih lama.

“Anak kembar sekarang berada pada berat 2.2 kg dan 2.4 kg dengan kadar denyutan jantvng yang baik dan tidak sabar untuk keluar. Begitu juga dengan kami tetapi sila tunggu sedikit lagi,” katanya lagi.

Dr. Sheikh Muszaphar dan Dr. Halina mendirikan rumah tangga pada 10 Oktober 2010.

Hasil perkahwinan itu, mereka dikurniakan empat cahaya mata iaitu Sophea Isabella, Sophea Natasha dan kembar lelaki iaitu Sheikh Adam dan Sheikh Noah.

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Pic – Awaiting Caesarian at 34 weeks … Dr Halina developed a critical condition called pre eclampsia which could be fatal to mother and the twins if untreated . It usually occurs to pregnancy mothers at 34 weeks associated with high BP , puffiness and proteins in urine . The cause ? Many factors as age at 40 , twin pregnancy itself among others .The problem arises from the placenta itself involving the kidneys and liver and its important to bring out the twins as soon as possible . Steroids are given to help lungs maturity as the babies are only at 34 weeks . The plan is to do a Caesarian tomorrow but we are hoping to wait a little longer … The twins are now at 2.2 kg and 2.4 kg with good heart rates and just couldn’t wait to come out …. So are we but please wait a little bit longer . Salam Everyone Love As Always PS – The good news is that the 1st twin girl has already rotate with head down but normal delivery is not an option at this stage … Oh Allah – Make everything at ease for my loved ones . Amiinn

A post shared by Dr Sheikh Muszaphar Shukor (@drsheikhmuszaphar) on

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! 

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Tube Viral

Sumber: Gempak

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Apa komen anda?

Be the first to comment on "Isteri Terpaksa Dibed4h"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*