Da’i Syed Berdepan Penj4ra 30 Tahun Jika Sabit Kesalahan, Did4kwa Atas Dua Pertudvhan

PENDAKWAH selebriti Syed Shah Iqmal Syed Mohammad Shaiful Jamalullail berdepan hukVman penj4ra maksimum 30 tahun jika s4bit kesal4han bagi dua pertudvhan membabitkan jen4yah s3ksual.

Pertudvhan pertama di Mahkamah Sesyen Petaling Jaya, Da’i Syed did4kwa melakukan persetvbuhan luar tab11 pada 17 Oktober lalu.

Mengikut kertas pertudvhan, dia did4kwa melakukan persetubvhan yang bertentangan dengan aturan tab11 terhadap penuntut berusia 22 tahun di Blok Empire City, Damansara Perdana kira-kira pukul 3 pagi.

Tertvduh meng4ku tidak bersal4h setelah pertudvhan dibacakan di hadapan Hakim Faiz Dziyauddin.

Da’i Syed mengaku tidak bersal4h atas tudvhan melakukan persetvbuhan luar tab11.

Tertvduh did4kwa mengikut Seksyen 377B Kanun Keseks4an yang memperuntukkan hukvman penj4ra maks111mum 20 tahun serta sebatan, jika sabit kesalahan.

Ketika prosiding pada Khamis, Timbalan Pendakwa Raya, Vitiya Monisha Paranthaman memohon tiada jaminan diberikan kepada tertvduh dengan menegaskan kesal4han yang dilakukan adalah ser1us atas faktor keselamatan serta dikhuatiri mengg4nggu m4ngsa.

 

Sepanjang s1asatan dijalankan tertvduh telah memberikan kerjasama yang baik.

SYED AMIRUL SYED EDROS

PEGUAM DA’I SYED

Bagaimanapun peguam bela, Syed Amirul Syed Edros pula mengatakan bahawa tertvduh memberikan kerjasama yang baik ketika s1asatan polis dan segala pencarian bukti di rumah tertudvh juga telah dilakukan oleh pihak berkuasa.

“Sepanjang s1asatan dijalankan tertudvh telah memberikan kerjasama yang baik. Malah semasa si1asatan bagi k3s tangkapan pertama, tertudvh sendiri hadir tanpa bantahan,” kata Syed Amirul.

Namun Vitiya menawarkan jaminan berjumlah RM100,000 dengan syarat-syarat tambahan jika mahkamah membenarkan jaminan.

Mahkamah kemudian membenarkan tertudvh diikat jamin RM20,000 dengan syarat tambahan iaitu tertudvh perlu melaporkan diri di balai polis berhampiran setiap 1 hari bulan dan tidak mengganggu mangsa.

Da’i Syed hadir di Mahkamah Petaling Jaya dengan memakai baju biru.

Mahkamah juga menetapkan 21 Februari tahun depan untuk tarikh sebutan semula k3s.

Sebaik selesai prosiding di Mahkamah Sesyen, Syed Shah Iqmal kemudian berdepan tudvhan lain di Mahkamah Majistret.

Kali ini dia ditvduh melakukan perbuatan c4bul mengikut Seksyen 354 Kanun Keseks4an yang memperuntukkan hukvman p3njara maksimum 10 tahun atau d3nda atau sebat atau mana-mana dua daripada hukvman itu.

Tertudvh juga mengaku tidak bers4lah bagi pertudvhan yang dibacakan di hadapan Majistret Mohamad Ikhwan Mohd Nasir.

Ketika hujahan, Timbalan Pendakwa Raya Zamriah Zarifah Aris berkata, sekiranya tertvduh dibenarkan ikat jamin, jumlah yang harus dinyatakan adalah sebanyak RM100,000.

Bagaimanapun peguam bela meminta jumlah tersebut dikurangkan susulan situasi tertvduh yang menampung keluarganya sejak 2013 dan keadaan kewangan terjejas ekoran pandem1k Cov1d-19.

Setelah mendengar hujah daripada kedua-dua belah pihak, Majistret Mohamad Ikhwan menetapkan 19 Februari untuk sebutan semula k3s dan memerintahkan ikat jamin sebanyak RM5,000 kepada tertvduh.

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! 

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Tube Viral

Sumber: MSTAR

Apa komen anda?

Be the first to comment on "Da’i Syed Berdepan Penj4ra 30 Tahun Jika Sabit Kesalahan, Did4kwa Atas Dua Pertudvhan"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*