Petugas Buat Sekatan Jln Raya. Sekali Nampak Lembaga Tak Pakai Mask .Individu Ini Tampil Bagitahu Cerita Sebenar

Tul4r dalam media sosial mengenai beberapa foto meny3ramkan yang dikatakan berjaya dirakam sepasukan petugas barisan hadapan ketika sedang mengawal laluan di Jalan Giram, Kunak, Sabah sepanjang Perlntah Kawalan Pergerakan (PKP) di sana.

Dalam satu perkongsian seorang warganet, Siti Zulaiha dalam akaun Facebook menunjukkan beberapa foto yang memperlihatkan sekumpulan pasukan kes.elamatan sedang merakam sesuatu.

Bukan seorang tetapi ramai mata-mata yang melihat ke arah satu semak tidak jauh daripada tempat sekatan jalan dibuat.

Dalam kapsyen gambar yang dikongsikan, wanita itu mengucapkan: ‘wallahualam, semoga anggota yang bertugas dijauhkan daripada gang.guan alam lain.’

Kata-katanya itu memang membuatkan bulu roma kita meremang. Ujar Siti Zulaiha, beliau pernah melalui jalan terbablt dan sering terhidu bau wangi.

Namun, dari hati yang terdalam, dirinya tidak berani untuk menegur kerana bimbang ada yang menegurnya semula nanti.

Sukar untuk dipastikan sama ada gambar yang dikongsikan itu sahih atau diedit. Bagaimanapun, rata-rata warganet yang mengikut perkongsian itu turut berasa s.eram apabila melihat gambar terakhir.

Tidak kurang juga yang mempercayai gambar yang dikongsikan kerana ramai saksl di tempat kejadlan.

Ada juga yang memberikan komentar lucu, barangkali sudah b0san kerana Perlntah Kawalan Pergerakan (PKP) terlalu lama sangat.

Paling mengusik hati, komentar warganet yang menulis kononya hamba ALLAH itu mahu menolong buat kawalan jalan.

Dalam hal ini, kami menggali lebih lanjut lokasi jalan yang dikatakan cukup mlsteri dan hanya orang tempatan sahaja tahu mengenai kisah tersebut.

Seperti yang ditulis menerusi sabahblogspotcom, banyak tempat mlsteri di Kunak, Sabah termasuk kawasan tinggal yang dahulunya dikatakan wujud terowong Jepun, kesan peninggalan artifak, telaga tujuh dan banyak lagi.

Jadi, semua sejarah itu menjadikan mlsteri yang sedang hangat berlegar-legar itu tidak mustahil boleh berlaku. Apapun, tabik hormat kepada semua frontliner yang bertungkus-lumus berkhidmat di kawasan sekatan jalan walaupun jauh dari bandar walaupun sunyi sepi dan meny.eramkan.

Mist3ri Terowong Jepun Di Kunak Sabah

Kunak yang mempunyai kira-kira 62,000 penduduk dan merupakan daerah yang kaya dengan sumber marin seperti udang, ikan, ikan bilis dan ketam sama ada yang bersumber dari laut atau yang diternak dalam sangkar.

Kunak juga adalah antara daerah pengeluar rumpai laut di Sabah dan pengeluar ikan keempat terbesar.

Nama Kunak memang agak jarang disebut dan masih ramai orang luar belum mengenali Kunak sebagaimana mereka mengenali Tawau, Semporna, Lahad Datu dan Sandakan walaupun semua daerah berkenaan berada di Pantai Timur Sabah.

Lokasi terowong ini terletak kira-kira 12 kilometer dari pekan Kunak di mana terowong tanah sepanjang 8 kilometer dengan 4 cabang yang terletak di Ladang Sime Darby dipercayai digunakan oleh tentera Jepun sebagai laluan r4hsia untuk mengangkut serta menyimpan peralatan per4ng.

Kewujudan terowong Jepun ini dikatakan dibina pada zaman Perang Dunia Kedua dan masih terdapat beberapa tinggalan tentera Jepun di dalam terowong tersebut. Beberapa individu cuba memasuki kawasan tersebut dan ada yang mendakwa pernah menemui beberapa barangan peninggalan zaman perang antaranya gelas, sudu, dan ada juga yang mendakwa pernah menemui ”bekas landasan lokomotif” di dalam terowong berkenaan.

Terowong berkenaan dikatakan mampu dilalui oleh lori 10 tayar dan ditemui secara tidak sengaja pada tahun 1970-an oleh kaum Iban yang ditugas membersihkan kawasan hutan berkenaan. Mereka mengesan terowong berkenaan selepas melihat runtuhan sebahagian terowong bawah tanah itu.

Ada pihak yang mengandaikan bahawa terowong ini tembus hingga ke Laut Sulawesi. Namun, setakat ini tiada yang mampu menjelaskan di manakah penghujung terowong ini. Ada juga peneroka yang cuba memasuki terowong ini namun tidak mampu meneruskan perjalanan kerana kekurangan udara dan keadaan yang terlalu gelap.

Setiap tahun, dikatakan ada sahaja keluarga dari Jepun datang untuk melakukan upacara sembahyang mereka di kawasan berkenaan.

Juga difahamkan, Terowong itu kemungkinan terbentuk hasil daripada aliran basalt dari letusan gunung ber4pi yang pernah berlaku puluhan ribu tahun dahulu.

Kredit : SinarPlus

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! 

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook

Sumber : http://trendingsangat.pw/petug-napok-dok-paka-toep/

 

Apa komen anda?

Be the first to comment on "Petugas Buat Sekatan Jln Raya. Sekali Nampak Lembaga Tak Pakai Mask .Individu Ini Tampil Bagitahu Cerita Sebenar"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*