Ibu mengaku tak bersaIah cvri RM40 duit tabung masjid. Sekali dia bagitahu jumlah sebenar dia ambil memang tersentuh

Kangar: Tukang cuci sambilan mengaku tidak bers4lah di Mahkamah Majistret, di sini, hari ini, atas kes4lahan mencvri tabung dan wang RM40 di Masjid Sirajuddin, Padang Pauh pada bulan lalu.

Tertuduh, Nor Amira Roslan, 28, hanya mengangguk faham dan mengaku tidak bers4lah selepas pertuduhan dibacakan di hadapan Majistret Kamaliza Md Zain.

Berdasarkan pertvduhan, dia didakwa melakukan kes4lahan mencvri dalam bangunan dengan mencuri tabung Masjid Sirajuddin, Padang Pauh dan wang bernilai RM40 yang terdapat dalam tabung masjid itu pada 28 Ogos lalu jam 8.54 malam.

Dia didapati melakukan kes4lahan yang boleh dihvkum mengikut Seksyen 380 Kanun Keseks4an di mana sabit kes4lahan boleh dihvkum penj4ra sehingga 10 tahun serta dend4 dan jika ia kesal4han kedua atau berulang, tertvduh boleh dipenj4ra dan dikenakan dend4 atau seb4tan.

Pendakwaan dilakukan oleh Timbalan Pendakwa Raya, Jodia Por Yi Tying manakala tertvduh diwakili peguam dari Yayasan Bantuan Guaman Kebangsaan (YBGK), Nur Iman Nor Azmi.

Cvri rm28 sahaja

Nur Iman dalam hujahnya berkata, anak guamnya mengaku tidak bersalah disebabkan dia tidak mencvri wang sebanyak RM40 sebaliknya RM28 saja.

Selain itu, Nur Iman memohon mahkamah meringankan jumlah jaminan disebabkan tertvduh mempunyai tanggungan seorang anak yang masih kecil berusia empat tahun.

Mahkamah kemudian menetapkan 4 Oktober hadapan sebagai tarikh sebutan semula kes selain memerintahkan tertvduh membayar sebanyak RM2,000 sebagai jaminan.

Tertudvh bagaimanapun mengambil keputusan tidak membayar yang menyebabkannya dit4han sementara di Pusat Koreksional Perlis sementara menantikan tarikh sebutan semula kesnya.

Media sebelum ini melaporkan polis men4han seorang wanita disyaki melarikan tabung derma masjid di Padang Pauh, di sini, pada 28 Ogos lalu.

Svspek dit4han di rumahnya di Arau pada 9.15 malam 29 Ogos lalu.

Tabung yang dicvri itu ditemukan dalam tandas di Pasar Beseri dan wanita terbabit dikatakan wang bagi mengisi minyak motosikal, membeli makanan dan menambah nilai telefon bimbit.

Ujian saringan air kencing suspek mengesahkan dia positif sy4bu.

VIDEO minit ke 4:17

“Kecvrian tabung masjid dipercayai berlaku pada 9.15 malam 28 Ogos selepas ahli kariah masjid yang selesai bersolat Isyak mendapati satu tabung kayu diletakkan di tepi pintu masjid sudah tiada.

“Mereka memaklumkan pada Ahli Jawatankuasa (AJK) masjid itu dan penelitian rakaman kamera litar tertutup (CCTV) menunjukkan seorang individu disyaki wanita melarikan tabung berkenaan.

“Susulan itu, laporan dibuat di Balai Polis Beseri 12.36 tengah malam,” katanya dalam kenyataan media, hari ini.

Beliau berkata, berdasarkan siasatan dan risikan dijalankan, polis berjaya mengenalpasti suspek sebelum menahannya pada 29 Ogos.

Menurutnya, polis menemui tabung masjid dicuri itu di dalam tandas di Pasar Beseri dan wanita berkenaan mengaku mencvri tabung masjid untuk menggunakan wang bagi mengisi minyak motosikal, membeli makanan dan menambah nilai telefon bimbit.

Ambil Makanan Di Food Bank Dulu

“Suspek pergi ke masjid itu pada 7 malam sebelum mengambil makanan dari ruangan ‘food bank’ masjid dan datang semula untuk mencuri tabung ketika jemaah sedang solat Isyak.

“Svspek direman sehingga esok dan ujian saringan air kencingnya turut didapati positif d4.dah jenis sy4bu dan kes disiasat mengikut Seksyen 380 Kanun Kes3ks4an,” katanya.

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! 

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook TrexMedia

Sumber : http://trendingsangat.pw/

Apa komen anda?

Be the first to comment on "Ibu mengaku tak bersaIah cvri RM40 duit tabung masjid. Sekali dia bagitahu jumlah sebenar dia ambil memang tersentuh"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*