Gara2 Asri, 3 Pegawai Ditahan SPRM, Jumlah Rasu4h Yg Diterima Mengeejutkan Ramai

PUTRAJAYA – Suruhanjaya Pencegahan R4suah Malaysia (SPRM) telah menahan tiga pegawai penguatkuasa Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA), Cawangan Sungai Buloh kerana dipercayai mengutip dan menerima r4suah secara bulanan bagi melindungi premis-premis perniagaan yang menjalankan aktiviti perniagaan tanpa lesen di sekitar Sg Buluh.

Menurut sumber, dalam operasi yang dijalankan bermula jam 9 pagi tadi tiga pegawai penguatkuasa berusia antara 41 tahun hingga 49 tahun ditahan di ibu pejabat SPRM Putrajaya, ketika dipanggil memberi keterangan. Dua penguatkuasa dari Cawangan Sg. buluh dan seorang daripada MBSA Shah Alam.

SPRM turut men4han peniaga r0kok seludup berbangsa Aceh seperti yang diceritakan dalam video tersebut kerana tidak mempunyai sebarang dokumen perjalanan dan akan diserahkan kepada pihak Imigresen bagi tindakan lanjut. Menurut sumber, peniaga ini telah beroperasi sejak tahun 2019. Beliau dikatakan membayar wang r4suah sebanyak RM300.00 sebulan kepada penguatkuasa bagi mengelakkan sebarang tindakan.

Tangkapan ini susulan pended4han yang tul4r dua klip video di media sosial yang mendakwa pihak berkuasa gag4l dalam memantau dan menguatkuasakan undang-undang selain dikatakan menerima r4suah daripada premis-premis perniagaan tanpa lesen yang menjalankan har4m termasuk penjualan r0kok selvdup dan aktiviti perjvdian di sekitar Sungai Buloh.

Tambah sumber, penguatkuasa yang ditahan dipercayai menerima rasuah antara RM300.00 ke RM3,500.00 sebulan bagi sebuah premis perniagaan. Ini termasuk premis-premis yang menjalankan perniagaan kedai makan tanpa lesen, penjualan r0kok, gerai-gerai yang menjalankan perniagaan di tempat-tempat yang tidak dibenarkan dan premis perjvdian.

Ada juga yang berperanan sebagai pengkhi4nat dengan membocorkan maklumat berhubung operasi-operasi yang akan dilaksanakan. Ini menyebabkan setiap operasi yang dijalankan gagal dan telah diketahui awal oleh peniaga-peniaga har4m ini.

Timbalan Ketua Pesuruhjaya (Operasi) SPRM, Datuk Seri Ahmad Khusairi Yahaya ketika dihubungi, mengesahkan tangkapan tersebut dan tidak menolak ianya kutipan r4suah secara sindiket di kalangan anggota penguatkuasa.

Beliau menggesa mana-mana pihak yang mempunyai maklumat lanjut berhubung aktiviti r4suah di kalangan penguatkuasa untuk tampil memberikan kerjasama. Identiti dan maklumat pemberi maklumat akan dilindungi sepenuhnya.

Siasatan dijalankan dibawah s3ksyen 17 (a) Akta SPRM 2009. Kesemua yang dit4han akan dihadapkan ke Mahkamah bagi permohonan rem4n dibawah seksyen 117 Kanun Acara Jenay4h.

Dalam pada itu penguatkuasa Majlis Perbandaran Shah Alam (MBSA) dilaporkan oelah seorang awam agak sibuk pagi tadi menerjah kedai Aceh (yang dikatakan menjual rkok selud0p) di kawasan Sg Buloh yang hangat diperkatakan sekarang ini.

Melalui rakaman video yang diupload ke medsos tersebut, ternyata kedai Aceh yang sebelum ini bermain wayang dengan menjual buah-buahan tetapi di sebalik buah itu, mereka menjual rokok selud0p telah ditutup. Sebahagian daripada binaan konkrit juga telah tiada lagi.

Kedai ‘warga Acheh’ sudah diroboh, ramai peniaga tidak lagi berniaga di tepi jalan

SUNGAI BULOH: Tiada lagi kelibat peniaga warga asing berniaga di tepi jalan malah kedai menjual buah dan rokok seludup didakwa milik peniaga asing juga sudah dirobohkan.

Tinjauan Astro AWANI mendapati khemah-khemah peniaga yang diletakkan di atas tapak parkir seperti didedahkan dalam video ‘Asri Janggut’ baru-baru ini juga sudah tidak kelihatan.

Berdasarkan maklumat daripada penduduk tempatan, pihak berkuasa melakukan operasi di kawasan itu pada Ahad dan difahamkan kedai menjual buah milik warga asing yang tular itu turut dirobohkan pada hari sama.

Menurut mereka, kawasan berhampiran yang biasanya dipenuhi peniaga kini juga lengang kerana peniaga bimbang barangan mereka turut disita dan dir4mpas dalam operasi pihak berkuasa.

Tinjauan Astro AWANI ke lokasi lain juga mendapati beberapa gerai yang difahamkan selalunya menjual rkok selvdup juga tidak beroperasi pada hari tersebut.

Tinjauan Astro AWANI mendapati khemah-khemah peniaga yang diletakkan di atas tapak parkir seperti didedahkan dalam video ‘Asri Janggut’ baru-baru ini juga sudah tidak kelihatan.

Menurut seorang peniaga berhampiran, semua peniaga itu tidak lagi berniaga selepas kes tersebut tular dalam media sosial selain pihak berkuasa kerap menyerrbu kawasan itu dalam beberapa hari ini.

Dalam pada itu, tinjauan mendapati kedai mesin jvdi yang ditularkan dalam video sama juga tidak beroperasi, pintu ditutup rapat dan tiada langsung motosikal berada di luar premis tersebut.

Begitupun, penduduk setempat mengakui bahawa ada kedai mesin jvdi di kawasan itu malah mereka memberitahu ia sudah lama bertapak di kawasan itu dan dilakukan secara tersembunyi.

Meskipun sudah berulang kali diserbu namun ia kembali beroperasi beberapa minggu atau beberapa bulan selepas diserbu.

Terdahulu, tular dua versi video berdurasi 13 minit 28 saat dan lapan minit 29 saat yang dibuat secara langsung oleh pentadbir akaun Facebook Hot Burger Malaysia mendakwa pihak berkuasa tidak melakukan pemantauan terhadap kegiatan perjudian dan penjualan rokok seludup di kawasan Sungai Buloh.

Perkara itu mendapat perhatian Ketua Polis Negara, Tan Sri Abdul Hamid Bador yang memaklumkan pihaknya akan menyiasat dakwaan tersebut dan tidak akan berkompromi terhadap pihak yang terlibat dalam aktiviti perjudian.

Susulan itu, Ketua Polis Daerah Sungai Buloh, Superintendan Shafa’aton Abu Bakar menerusi sidang akhbar semalam memaklumkan, pihaknya telah melakukan enam serrbuan di lokasi berasingan di sekitar Bandar Baru Sungai Buloh.

Pada sidang media sama pihaknya memaklumkan polis akan akan memanggil individu dikenali sebagai Asri Janggut yang disyaki menularkan video berkenaan bagi membantu sirsatan.

Dalam pada itu, Suruhanjaya Pencegahan Rasurh Malaysia (SPRM) menegaskan akan menyiasat drkwaan pihak berkuasa cuba lindungi premis perjuvdian harrm di sekitar kawasan itu.

Kenyataan itu dikeluarkan Timbalan Ketua Pesuruhjaya (Operasi) SPRM, Datuk Seri Ahmad Khusairi Yahaya pada Isnin.

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

Sumber : Sinar

Apa komen anda?

Be the first to comment on "Gara2 Asri, 3 Pegawai Ditahan SPRM, Jumlah Rasu4h Yg Diterima Mengeejutkan Ramai"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*