425,000 rumah terputus elektrik akibat taufan Hagibis di Jepun

Kira-kira 27,000 anggota pasukan pertahanan Jepun, bomba, polis dan pengawal pantai dikerahkan menyelamatkan orang ramai yang terkandas di Nagano, tengah Jepun.

Kira-kira 425,000 rumah terputus bekalan elektrik, kata kerajaan, mencetuskan kebimbangan penduduk berdepan masalah itu selama beberapa minggu seperti berlaku bulan lalu ketika taufan lain melanda timur Jepun.

Menurut NHK kerosakan sebenar masih belum dapat dipastikan kerana banyak kawasan masih ditenggelami air.

Pihak berkuasa menarik balik amaran hujan untuk kawasan Kanto di sekitar Tokyo, di mana kedai sudah mula dibuka semula manakala kereta api turut kembali beroperasi. Bagaimanapun, orang ramai diingatkan kemungkinan air sungai di timur Jepun melimpah dan mengakibatkan kerosakan lanjut.

Sementara itu, di Fukushima, Tokyo Electric Power Co (Tepco) melaporkan bacaan tidak sekata daripada alat pengesan yang memantau tahap air di loji nuklear Fukushima Daiichi, yang musnah akibat gempa bumi dan tsunami besar pada 2011.

Jurucakapnya Emi Iwasa berkata, taufan itu mencetuskan 11 amaran kebocoran di loji itu. Lapan disahkan dicetuskan akibat air hujan manakala selebihnya masih disiasat, katanya.

Katanya, belum ada pengesahan sama ada berlaku kebocoran air radioaktif ke laut.

Apa komen anda?