Ibu Penyanyi Adira Dis4mun Lelaki Bert0peng, Kakak Adira Dedah Apa Yang Terjadi

Ibu penyanyi Adira Suhaimi mengalami kec3deraan ringan pada tangan kanan ketika cuba mel4wan seorang per0mpak yang memasuki rumah mereka dan mengambil beg tangan miliknya, awal pagi semalam.

Dalam kjadian pada pukul 5.40 pagi itu Rujina Sarungin, 60, keluar ke bahagian tempat letak kereta bagi memadam suis lampu serta menghidupkan mesin basuh di luar rumah sebelum masuk semula untuk pergi ke bahagian dapur.

Kakak Adira, Edayu Suhaimi atau mesra disapa Ayu, 31, ketika dihubungi Sabah News Today berkata sewaktu ibunya ke ruang tamu, terlihat seorang lelaki bertop3ng sudah berada diruang itu sambil memegang beg tangan ibunya.

“ Ibu sempat mencapai beg berkenaan dan berlaku kjadian tarik-menarik hingga meng4kibatkan tangan ibu c3dera mungkin disebabkan terkena besi pintu.

“ Per0mpak itu berjaya mengambil beg itu dan lari dipercayai menggunakan motosikal.

“ Kjadian berlaku terlalu cepat namun kami percaya ia tidak dilakukan berseorangan,” katanya memberitahu ibunya memang tinggal berseorangan.

Ayu yang menetap di Tuaran mengetahui perkara terbabit selepas dihubungi ibunya dan terus bergegas pulang ke kampung halaman mereka. Beliau berkata semua adik-beradiknya sudah dimaklumkan tentang perkara berkenaan termasuklah Adira yang kini berada di Kuala Lumpur.

Tambah Ayu lagi, ibunya mengusahakan perniagan kedai bakeri secara kecil-kecilan di Kampung Pinausok, Kundasang sejak setahun lalu yang terletak lebih satu kilometer daripada rumah mereka.

Ditanya mengenai kervgian yang dialami, Edayu menyatakan nilai keseluruhan belum dapat dipastikan tetapi melibatkan wang tunai dan barang kemas milik ibunya.

Keluarga bersyukur per0mpak itu tidak menc3derakan ibu.

“ Ibu kini berada dalam keadaan baik namun sedikit tr4uma selepas k3jadian dilaluinya.

“ Kami turut merancang membawa ibu tinggal di Kota Kinabalu buat sementara waktu bagi memulihkan semangatnya selain tidak mahu perkara sama berulang kembali,” katanya.

Menurut sumber jumlah keseluruhan kervgian dianggarkan bernilai kira-kira RM30,000. Antara barangan yang hilang termasuklah wang tunai RM9,500, dua utas rantai tangan emas, dua utas rantai leher, empat bentuk cincin emas dan sebentuk cincin berlian.

Sementara Ketua PoIis Daerah Ranau Deputi Superintendan Mohd Shahrul Abdul Wahab berkata, mgsa pergi ke dapur untuk memasak air dan terdengar bunyi pintu jeriji besi rumahnya dibuka.

“ Sebaik keluar untuk melihat, m4gsa terkejut selepas melihat susp3k yang memakai jaket hitam mengambil beg tangannya di atas meja.

“ M4ngsa cuba mer4mpas kembali beg tangannya itu tetapi tidak berjaya,” katanya dihubungi hari ini.

Menurutnya, suspek kemudiannya mel4rikan diri dengan menunggang motosikal.

“ Dalam kjadian itu, mgsa tidak sempat melihat nombor pendaftaran serta jenis motosikal ditunggang susp3k.

“ Kes disi4sat mengikut Sksyen 392 Kanun Kesksaan dan orang ramai yang mempunyai maklumat berhubung kjadian berkenaan diminta segera menghubungi poIis atau tampil ke balai berhampiran,” katanya.

Sumber : hmetro | sabahnewstoday

Apa komen anda?