“Nak bagi Sumbangan Boleh Tapi Jangan Nampak Menunjuk” – Syarat Yang Diletak Oleh Ustaz Abu Syafiq Buat Ramai Terdiam!! Ini Penjelasan Nya

Nampaknya kontr0versi semasa ustaz ni memang benar-benar jadi satu 1su ser1us apabila aktiviti memberikan sumbangan menjadi pertik4ian rakan pendakwahnnya sendiri di media sosial.

Disebabkan itu, Ustaz Ebit Lew (UEL) ada buat pengumuman yang mendatangkan rasa sedi1h terhadap majoriti rakyat Malaysia dimana dia berhent1 daripada membuat sumbangan itu atas dasar nasihat pihak polis berikutan dengan adu4n segelintir pihak yang ‘t4k senang’ dengan aktiviti amal itu.

Atas nasihat setakat ini sahajalah saya berkhidmat membantu semua yang dalam kesus4han” – UEL

Dalam masa yang sama, antara ustaz yang dikhabarkan l4ntang di media sosial mempert1kaikan tindakan UEL, Ustaz Abu Syafiq juga ada muat naik perkongsian di Instagram bahawa dirinya juga ada membuat sumbangan cuma t4k menunjuk je

Prinsip kami tidak tangk4p gambar ketika menyumbang pada fak1r m1skin.” – Ustaz Abu Syafiq

Malah siap ada kongsikan lagi syarat-syarat kepada team dia supaya t1dak memuat naik sebarang status, merakam atau tayang di media sos1al terhadap aktiviti itu. Kononnya tak nak menunjuk, andaikata ada antara mereka yang buat dia akan….

Siapa bawak atau tangk4p gambar or video maka saya akan pec4hkan terus”

Katanya, hanya gambar barang sahaja boleh dirakam untuk simpanan data dan ia perlu dilakukan sebelum bertolak.

Dia juga h4ramkan teamnya memuat naik status yang nampak seolah-olah menga1bkan atau memalukan penerima.

Hal ini tak henti-henti menjadi pertika1an netizen di Twitter. Namun begitu, tak lama selepas pengumuman itu telah di buat, Berita Harian ada melap0rkan bahawa UEL dibenarkan untuk teruskan aktiviti amal.

Sumber: Mstar

Artikel Lain Berkaitan Dengan Ustaz Abu Syafiq

Amin akan lawan di mahkamah. Tapi Abu Cakap dia tak pernah kalah, tk pernah tersungkur

Kontrov3rsi di antara pendakwah bebas, Ustaz Abu Syafiq dan penceramah bebas, Amin Idris berlanjutan sehingga didakwa bakal dibawa kes ke mahkamah. Kes ini bermula apabila Ustaz Abu Syafiq dikatakan mengeluarkan kenyataan yang tidak elok kepada Ustaz Ebit Lew. Selepas itu, Ustaz Abu Syafiq mengatakan bahawa akaun Facebook beliau telah dig0dam.

Amin Idris memberi respon tindakan Ustaz Abu Syafiq dengan memuat naik status menegur perbuatan ustaz. Status itu menjadi perhatian netizen yang rata-rata menyokong apa yang dikatakan Amin Idris

Tiba-tiba suruh minta maaf

Selepas membuat kenyataan tersebut, Amin Idris dikatakan menerima mesej dari Ustaz Abu Syafiq agar dia memohon maaf secara terbuka. Ustaz Abu Syafiq turut didakwa mengvgut untuk menyamannya jika tidak berbuat sedemikian.

“Tersebutlah kisah seorang manusia bernama Ustaz Abu Syafiq (ketika ini FBnya disable. Kena hack katanya) yang hidup diisi dengan meng4ta orang, memak1i hamvn orang, meny3satkan orang, memf1itnah orang.Bila dia dikrit1ik dan diperl1i kerana kelakuannya, eh tiba-tiba pm saya minta maaf? Yang kau pergi h1ina orang, meng3ta orang, tvduh orang macam-macam, ada kau minta maaf?. Tiba-tiba anc4m nak sam3n? Dont worry ustaz. I’m a law graduate. Justice must not deemed to be done, Justice must be seen to be done.

P.S: G3ram je nak tunjuk screenshot mesej-mesej Ustaz Abu Syafiq. Its Ramadan. Sesungguhnya aku berpuasa. Bersabarlah

Dari Abu Hurairah RA, Rasulullah SAW bersabda:

وَالصِّيَامُ جُنَّةٌ وَإِذَا كَانَ يَوْمُ صَوْمِ أَحَدِكُمْ فَلاَ يَرْفُثْ وَلاَ يَصْخَبْ فَإِنْ سَابَّهُ أَحَدٌ أَوْ قَاتَلَهُ فَلْيَقُلْ إِنِّي امْرُؤٌ صَائِمٌ.

“Puasa itu adalah perisai, jika suatu hari salah seorang di antara kalian dalam keadaan berpuasa, maka hendaknya dia tidak berkata kot0r dan mengata. Jika seseorang mencela dan mencac1nya, hendaknya dia mengatakan, ‘Sesungguhnya aku sedang berpuasa.’”

Tuntut RM1 juta

Berikutan dengan itu, dia telah menerima surat dari peguam Ustaz Abu Syafiq yang menuntut dia memohon maaf secara terbuka dalam tempoh 7 hari. Dalam tempoh tersebut, dia turut dituntut untuk membayar wang ganti rug1i sebanyak RM1 juta kerana memuat naik status sebelum ini. Menurut surat itu juga, kredibiliti dan reputasi Ustaz Abu Syafiq turut dikatakan terc3mar selepas Amin memuat naik status berkenaan. Walau bagaimanapun, Amin Idris tidak gentar dengan tindakan Ustaz Abu Syafiq dan bersedia untuk berjumpa di mahkamah.

LAWYER SAYA SUDAH BERTINDAK BALAS

Semalam, saya telah mengarahkan peguam yang mewakili saya untuk membalas surat tuntutan dari Abu Syafiq (Rasyiq Alwi)

Setelah brainstorming bersama peguam, team research, saya nekad untuk TIDAK MEMOHON MAAF & MEMBAYAR GANTI RUGI RM1JUTA seperti mana dituntut Abu Syafiq

Jadi, Ustaz Abu Syafiq… it’s official. KITA LAWAN di mahkamah. Mohon rakyat Malaysia doakan saya.

erikut luahan hati terbaru Abu Syafiq di akaun IG milik beliau mengenai dugaan yang sedang beliau hadapi ketika ini

“Saya Tidak Pernah TERSANDAR Tidak Pernah Mengeluh!”-Ustaz Abu Syafiq 

“Inilah saya. Perjuangan ASWJ jelas. Hujjah pedas. Dihi1na dic3rca tak pernah saya balas. Cakaplah apa sekalipun. Ia ibarat angin yang berlalu seketika akhirnya meninggalkan kita jua.

Saya pernah masuk Mahkamah, dis4man banyak kali dan saya tak k4lah, dihalang mengajar oleh pro Wahhabi and Syiah tapi saya cari tempat Ahli Sunnah.

Keluarga saya jangan cakaplah. Memang ada kesan. Saya tak kisah. Sebab bila saya duduk bersama dengan keluarga saya mesra dan bergelak manja. Kami semua ok sahaja. Kenal saya.

Tegas dengan hujjah. Tak pernah kalah tak pernah tersungkur tak pernah tersandar tak pernah mengalah. Itu saya selalu semat dalam diri.

Halang sini saya kesana. Godam FB saya saya bukak IG. Maki saya saya senyum. Kerana saya tahu insan terbaik akan diuji selamanya.

Saya teruskan…ya..saya teruskan..ya pasti saya teruskan…. Saya tidak akan tersandar dan tidak pernah mengeluh…kata ni kusemat dalam2.. Kita Mesti Menang!” tulis Abu Syafiq

Melalui komen-komen netzan, rata-rata menyokong tindakan Amin Idris untuk lawan di mahkhamah suapaya dapat memberi pengajaran kepada Abu Syafiq

Sumber: Amin idris via musangviral via Transformasi

Apa komen anda?