Pes4kit C0V1D-19 Yang Telah Pulih Jangan Buat Hubngan ‘Intiim’ Selama 3O Hari.Ini Penjelasan Doktor Pakar

MEREKA yang baru saja pulih daripada jangki1tan Covi1d-19 tidak digalakkan untuk melakukan hubungan suami isteri selama 30 hari kerana bimbang v1irus itu boleh disebarkan melalui hubungan s3ksval.

Kebimbangan timbul setelah vi1rus Cov1id-19 ditemui pada air m4ni seorang lelaki yang pernah dij4ngkiti v1irus tersebut.

Susulan itu, seorang pakar perub4tan di Jabatan Kawalan Peny4kit Thailand berkata pasangan perlu menunggu selama 30 hari sebelum melakukan hubungan s3eksval.

Veerawat Manosutthi memetik kajian di China yang memberi amran air m4ni dapat membawa vi1rus dan orang ramai harus mengelak melakukan hubungan seeks dan berci1uman jika mereka dij4ngkiti Cov1id-19.

Malah, dia turut menasihatkan pasangan perlu memakai k0nd0m semasa melakukan hubungan selepas 30 hari sebagai langkah berjaga-jaga.

Saintis di China melakukan kajian terhadap 38 pes4kit yang terkena vi1rus itu dengan 15 daripadanya masih di hospital manakala 23 sudah sembuh.

Kajian mendapati bahawa enam lelaki menghi1dap Sars-Cov-2, yang menyebabkan koronavi1rus mempunyai v1irus tersebut dalam air m4nii mereka.

Malah saintis turut berpendapat v1irus itu boleh hidup lebih lama daripada yang dijangkakan dan dapat disebarkan melalui hubungan se3ks. – Dailystar

Jangan rentas negeri, patuh SOP PKPB

KUALA LUMPUR: Jangan sekali-kali terlintas di fikiran untuk cuba merentas negeri tanpa kebenaran kerana tindakan anda itu boleh berakhir dengan dihukvm mengikut Akta Pencegahan dan Pengawalan Peny4kit Berj4ngkit 1988 atau Akta 342.

Tambahan pula ketika ini sekatan jalan raya di plaza tol seluruh negara mula dilaksanakan dan orang ramai diharap dapat memberi kerjasama sepenuhnya dengan mematuhi arahan serta prosedur operasi standard (SOP) yang ditetapkan sepanjang Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB).

Semalam, Menteri Kanan (Kluster Keselamatan) Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, Polis Diraja Malaysia (PDRM) telah mengenakan 144 sekatan jalan raya rentas sempadan negeri di seluruh negara dan menahan 44 individu atas kesalahan mel4nggar SOP.

Walaupun ramai menanggung rindu setelah lama tidak berjumpa keluarga di kampung sejak PKP fasa pertama dilaksanakan 18 Mac lepas, apatah lagi dengan sambutan Hari Raya Aidilfitri tidak lama lagi, perlu diingat bahawa percubaan merentas negeri bukan sahaja boleh menyebabkan individu dikenakan tindakan malahan mungkin menyumbang ri1siko kepada keluarga masing-masing.

Larangan rentas negeri itu bukan saja-saja hendak dilaksanakan, tetapi tujuannya adalah untuk mengelakkan penularan wab4k COV1ID-19.

Sebelum ini, kerajaan membenarkan pasangan suami isteri yang tinggal berjauhan untuk melakukan perjalanan rentas negeri bagi membolehkan mereka berjumpa dengan keluarga, namun bagi golongan bujang kelonggaran itu masih belum dapat diberikan.

Walaupun tidak dapat bersua muka, bersyukurlah masih ada teknologi seperti laman media sosial dan aplikasi panggilan video yang boleh digunakan sebagai pengganti diri yang setidak-tidaknya dapat mengubat kerinduan kepada keluarga.

Hari ini adalah hari ke-12 PKPB dilaksanakan sejak 4 Mei lepas, dan jumlah kes positif COV1ID-19 di Malaysia ialah 6,855 k3s dengan 112 kem4tian.

Memetik kenyataan Ketua Pengarah Kesihatan Datuk Dr Noor Hisham Abdullah, usaha pemurnian data-data berkaitan COV1ID-19 sudah dijalankan dan satu sistem pangkalan data dikenali ‘eCOVI1D’ telah dibangunkan.

Menerusi sistem itu, pengumpulan data daripada lapangan dapat dijalankan dengan lebih berkesan, cepat dan tepat.

— BERNAMA

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! 

Sumber : http://transformasi.pw/

Apa komen anda?