Pemuda MenlnggaI di Korea, Rupanya Sudah Bawa Kain Kaf4n Siap-Siap. Rakan Terjumpa Dalam Beg Bagasi

” Arwh abng saya membawa kain k4fan sndiri dari Tawau sebelum dia bertolak ke Korea dan kain itulah yang digunakan untuk menguruskan jnzahnya.”

Demikian kata Mohd Nasrin Abd Gapal, 28, adik kepada Muhammad Khairul Anas yang meninggI dnia di Korea Selatan pada 26 Februari lalu.

Disebabkan kos penghantaran pulang jnzah terlalu mahal, seramai 12 peniaga bundle membuat jualan amal menerusi Facebook dan berjaya mengumpul dana sebanyak RM76,430 selain sumbangan orang ramai.

Mohd Nasrin berkata, dia sekeluarga dimaklumkan oleh rakyat Sabah yang menetap di Korea Selatan, Idarmi Abd Kadil, 40, bahawa mereka menjumpai kain k4fan itu di dalam bagasi kepunyaan arwh.

” Kain itulah digunakan untuk mengk4fankan jnzah arwh,” katanya ketika ditemui di MASKargo, Lapangan Terbang Antarabangsa Kota Kinabalu (KKIA), di sini, hari ini.

Katanya, Muhammad Khairul Anas ke Korea Selatan pada 2019 untuk bekerja.

” Kami berusaha menghubunginya tetapi tidak dapat. Apa yang kami tahu ialah arwh ke Korea bagi mencari modal membuat bengkel.

” Arwh sangat rapat dengan kami namun sejak kecil, dia suka menyendiri, berdikari dan tidak suka menyusahkan keluarga. Kalau s4kit pun, dia tidak akan beritahu,” katanya.

Idarmi ketika dihubungi berkata, dia difahamkan kain k4fan itu adalah sebahagian daripada ajaran guru agama arwh di Tawau sebagai peringatan aj4I datang bila-bila masa saja.

” “Saya dan seorang rakan menjumpai kain ka-fan itu di dalam bagasi selepas dihubungi mengenai perkara itu oleh ahli keluarga arwh yang belajar agama bersama,” katanya.

Sementara itu, Pengerusi Amanah Hawi Alkhairat (HAK) Sabah, Syed Husin Habib Omar berkata, pihaknya menguruskan penghantaran jnzah ke Kampung Titingan dengan kerjasama Persatuan Cinta Amal Sabah dan Pertubuhan Kebajikan Nurul Musthofa Sabah.

” Insya-Allah kemungkinan jnzah sampai jam 7 atau 8 malam di Tawau. Saya difahamkan jnzah dikebvmikan pada malam ini,” katanya.

Terdahulu, demi mengumpul dana bagi menampung kos penghantaran jnzah orang Sabah di Korea kembali ke Malaysia, seramai 12 peniaga bundle bersatu hati membuat jualan amal secara langsung di laman media sosial Facebook, semalam.

Idarmi Abd Kadil, rkyat Sabah yang menetap di Korea berkata semuanya bermula apabila arwh Muhammad Khairul Anas Abd Gapal jtuh s.akit dan perlu dibawa mendapatkan rwatan di hspital di sana.

Menurutnya, Muhammad Khairul Anas adalah kenalan kepada rakannya yang meminta bntuannya untuk dibawa ke hspital kerana tidak sihat dan dalam masa yang sama tidak fasih bertutur bahasa Korea.

” Saya membantunya sebagai rakan sama negeri. Saya mulanya membawanya pulang ke tempat saya sebelum membawanya ke hspital. Sesampai di sana pemriksaan X – ray dan drah dibuat sebelum berjumpa dktor.

” Namun doktor memaklumkan bahawa arwh perlu membuat ujian saringan COV1D-19 terlebih dahulu di sebuah hspital lain dan mereka tidak dapat merwatnya selagi keputusan ujian sringan tidak diterima,” katanya ketika dihubungi.

Idarmi berkata, selepas membuat ujian sringan mereka pulang ke rumah bagaimanapun keputusan masih belum diperoleh.

” Ketika di rumah arwh mngadu s4kit pervt dan mahu bu4ng air bes4r tetapi sangat s4kit. Saya cuba tenangkan arwh dan sempat memberi makan sedikit bubvr.

” Pada waktu inilah arwh berkata perutnya terlalu s.akit sehingga penglihatannya menjadi gIap. Saya terkjut dan bertindak menghubungi talian kecmasan 119. Pasukan kecmasan datang tidak sampai lima minit.

” Mereka memberi bntuan pernfasan tetapi tidak boleh membawa arwh ke hspital kerana hasil ujian sringan diperlukan sebelum dibawa ke hspital.

” Mereka hanya mampu menunggu dan kemudian 119 mengesahkan kem4tian arwh pada jam 4 petang,” katanya.

Sumber:hmetr0

Apa komen anda?