Dr Amalina sudah berkahwin Di Uk, Jejaka pilihan hati dia bukan sebarang lelaki

KEBIJAKSANAAN Dr Amalina Che Bakri bukan sesuatu yang perlu dihebahkan, lebih-lebih lagi setelah kejayaannya mencipta sejarah sebagai pelajar pintar yang mencapai keputusan 17A1 dalam Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) pada 2004.

Bertitik tolak daripada kejayaan itu, namanya tidak pernah lekang daripada bibir rakyat Malaysia yang berbangga dengan kejayaan demi kejayaan yang beliau kecapi.

Selamat Berkahwin

Pelatih pakar bedah, Dr Nur Amalina Che Bakri mengumumkan sudah berkahwin dengan jejaka pilihan hati di London, United Kingdom (UK) pada 31 Mac lalu.

Berita gembira itu dikongsi Dr Amalina menerusi laman sosial Instagram hari ini.

Menerusi entri itu, Dr Amalina berkongsi dua foto bersama suaminya yang juga jejaka Inggeris.

Dr Amalina memaklumkan majlis akad nikah mereka diadakan di London Central Mosque selepas tiga kali majlis terpaksa ditunda akibat perintah berkurung.

“Kami lega kerana berjaya melakukan majlis ringkas yang dihadiri ahli keluarga dan rakan terdekat (hanya enam tetamu seperti peraturan pihak berkuasa UK).

“Perancangan asal adalah untuk buat majlis resepsi pada Mac (Malaysia) dan Jun (UK) pada tahun ini. Namun, kami terpaksa tunda majlis resepsi sehingga kami yakin semua orang boleh hadir.

“Kami berharap dapat meraikan hari istimewa ini bersama insan tersayang dan rakan nanti,” katanya.

Sebelum ini, media melaporkan Dr Amalina mengumumkan bertunang dengan jejaka pilihan hati pada 10 Ogos 2020.

Pada kedua-dua upacara tersebut, prosedur operasi standard (SOP) ketat diikuti, di mana hanya enam orang yang hadir dibenarkan.

“Alhamdulillah, saya berasa lega kerana kami dapat melakukan nikah hari ini. Kami terpaksa menangguhkannya tiga kali kerana penutupan. Walaupun kami hanya dibenarkan enam orang tetamu, saya bersyukur,” kata Dr Amalina selepas majlis itu, sambil menambah dia tahu kepentingan untuk mematuhi SOP.

Ibu Tak Dapat Hadir

Upacara itu menimbulkan rasa sedih kerana ibu Dr Amalina Sabariah Hassan tidak dapat hadir dan berkongsi satu-satunya saat gembira anaknya kerana sekatan perjalanan.

“Saya ingin mempunyai ibu saya di sini, seperti itu rancangan awal kami (untuk rancangan yang awalnya dirancang, tetapi kemudian menangguhkan majlis nikah pada Januari tahun ini), tetapi sek4tan itu bermaksud dia tidak dibenarkan melakukan perjalanan. Saya sedih kerana dia tidak dapat berada di sini hari ini dengan saya, tetapi apa nak buat, “katanya.

Untuk memastikan bahawa ibunya boleh menjadi sebahagian daripada hari besarnya, Dr Amalina yang merupakan Pendaftar Bedah Umum dan Felo Penyelidikan Klinikal dalam Pembed4han K4nser Payud4ra di Institut Inovasi Kesihatan Global, Jabatan Pembed4han dan K4nser, Imperial College London, meraikan bersama ibunya melalui FaceTime.

“Saya gembira kerana dia dapat menyaksikan upacara di FaceTime dan semuanya berjalan lancar. Setelah kami dapat kembali ke Malaysia, kami berharap dapat mengadakan majlis sambutan di Malaysia,” kata Dr Amalina yang kelihatan berseri putih dengan gaun pengantin yang direka khas oleh pereka Cosry dari Malaysia.

Seorang Lelaki Pintar

Mengimbas kembali ketika hari mereka bertemu, Dr Amalina mengatakan bahawa dia dan Charles terus “tertarik” pada pertemuan pertama mereka.

“Dia adalah seorang yang pintar, seorang lelaki, sangat hormat, sopan dan cerdas – semua sifat yang saya suka pada seorang lelaki.”

Membalas pujian tersebut, Charles berkata: “Dia sangat cerdas, seorang yang sangat penyayang dan sangat cantik.”

Charles mengatakan bahawa dia menyedari bahawa pengantin barunya adalah ikon awam yang mempunyai lebih dari satu juta pengikut di Instagram dan Twitter dan menambah dia telah membiasakan orang menyapa Dr Amalina di jalanan untuk mengatakan ‘hai’ atau mengambil gambar dengannya .

“Saya rasa tinggal di UK, kita tidak terlalu terdedah kepadanya (kemasyhuran Dr Amalina) dengan cara yang sama seperti jika kita berada di Malaysia. Sudah tentu kita masih ada orang yang datang untuk mengucapkan ‘hai’ kepadanya dan mengambil gambar, jadi saya fikir itu tidak terlalu menganggu kehidupan kami sehari-hari, “tambahnya.

Dengan memanfaatkan cuaca yang hangat, pasangan itu, ditemani oleh seorang jurugambar, menyeberang ke Regent’s Park untuk mengambil gambar hari yang paling penting dan tidak dapat dilupakan dalam hidup mereka, dengan orang-orang yang baik-baik saja yang keluar menikmati sinar matahari sambil mengucapkan “selamat pegantian baru” kepada pasangan bahagia tersebut.

Suami Di Katakan Mirip Chris Evans

Rata-ratanya netizan menzahirkan keterujaan melihat akhirnya hubungan mereka berakhir di jinjang pelamin.

Tidak kurang, ada yang menyamakan teman lelaki Amalina ini dengan aktor Hollywood popular, Chris Evans kerana wajah yang dikatakan seiras.

“Wow! Bagai pinang dibelah dua lah, doktor,” komen beberapa pelayar media sosial.

Selain itu, para peminat mendoakan pelajar cemerlang SPM ini berjaya dalam kerjaya serta kehidupan peribadinya.

Siapa sebenarnya doktor wanita berusia 32 tahun yang mengharumkan nama Malaysia di persada dunia ini. Mari kita sama-sama teliti profil Dr Amalina.

1. Anak tunggal pasangan pengetua sekolah, Sabariah Hassan dan jurutera Dewan Bandaraya Kuala Lumpur, Che Bakri Che Mod ini dilahirkan di Kota Bharu, Kelantan dan dibesarkan di Johor Bahru, Johor.

2. Memperoleh keputusan cemerlang 17A1 dalam SPM pada 2004.

3. Tersenarai antara 10 doktor pakar pelatih surgikal terbaik United Kingdom (UK).

Dr Amalina menggenggam ijazahnya selepas menamatkan pengajian dalam bidang perubatan di Universiti Edinburgh, Scotland pada 2013. – Instagram @dramalinabakri

4. Bercita-cita untuk menjadi pakar bedah kanser payudara dan onkoplastik.

5. Pemegang biasiswa Kijang Emas daripada Bank Negara Malaysia untuk melanjutkan pengajian dalam bidang perubatan di UK.

6. Bergelar doktor setelah menamatkan pengajian di University of Edinburgh pada Julai 2013.

7. Kerap berkongsi dan mendidik masyarakat tentang kesedaran kesihatan menerusi beberapa platform media sosial miliknya.

8. Memiliki 511,000 pengikut di Instagram @dramalinabakri, 322,000 pengikut di Twitter @dramalinabakri dan 16,000 subscriber pula di saluran YouTube Dr. Amalina.

Sedondon. Dr Amalina dan kekasih hatinya pada sambutan Syawal baru-baru ini. – Instagram @dramalinabakri

9. Jangan ada yang patah hati ye! Hati Dr Amalina sendiri sudah dimiliki oleh seorang jejaka Inggeris yang dirahsiakan namanya. Tapi anda boleh mengintai akaun Instagram buah hati doktor tersebut yang menggunakan identiti pengguna @_a__87_.

10. Boleh bertutur dalam slanga British selepas berhijrah selama 14 tahun ke negara itu untuk melanjutkan pelajaran dalam bidang perubatan.

11. Selain hebat dalam bidang akademik, Dr Amalina merupakan seorang yang pandai berfesyen dan seorang peminat filem adiwira Avengers terbitan Marvel Studios.

12. Gemar mengisi masa lapang dengan melancong ke seluruh pelosok dunia dan sehingga kini telah menggembara ke lebih 60 destinasi.

13. Meminati fesyen terkini dan gemar menggayakan pelbagai busana mengikut citarasa terkini, Dr Amalina pernah diberi jolokan Dr Bling Bling. Jadi tidak hairan jika dia sering meluangkan masa di gim bagi menjaga penampilan dirinya.

Pandai berfesyen. Gaya Dr Amalina sering menjadi perhatian pengguna media sosial. – Instagram @dramalinabakri

Pendidikan

2005 – 2007: A-Level di The Cheitenham Ladies’ College, England

2007 – 2013: Ijazah Sarjana Muda Perubatan dan Sarjana Muda Pembedahan (MBChB) di Universiti Edinburgh, Scotland

2009 – 2010: Ijazah Sarjana Muda (BMedSc) Farmakologi di Universiti Edinburgh, Scotland

2009 – 2010: Program Amgen European Scholars untuk kajian dalam bidang farmakologi di Institut Karolinska, Sweden

2012 – 2013: Doktor pelatih bagi program Surgikal Onkologi dan Genekologi di Sekolah Perubatan Harvard, Universiti Harvard di Amerika Syarikat

2013 – 2015: Ijazah Sarjana Falsafah dalam bidang penterjemah perubatan dan terapeutik di Universiti Cambridge

2017 – kini: Dr Amalina sedang mengikuti pengajian doktor falsafah (PhD) dan berkhidmat sebagai seorang pendaftar pembedahan umum di Penjagaan Kesihatan Kolej Imperial, London selepas menamatkan pengajian Ijazah Sarjana Penterjemah Perubatan dan Terapeutik di Universiti Cambridge.

Apa kata anda? Kongsikan bersama kami

sumber: IG Amalina, NST, mstar, hmetro via trendingsangat

Apa komen anda?