PU Amin Tegur Artis Mahu L4nggar Hukvm Agama. Tapi Caprice pula bersuara

ISU artis yang tersal4h cakap mahu l4nggar hvkum agama, PU Amin mula memberi teguran pedas.

Berikut status di IG yang di muat naik oleh PU Amin sebentar tadi 

**Ujian akhir zaman adalah benda baik nampak s4lah , benda salah nampak baik . Sangka baik kita hingga menutup peluang amar makruf nahi mvngkar . Carilah pedoman dan contoh yang terbaik di akh1ir zaman..

**Zaman sekarang dah ten4t . Hiburan makin melalaikan . Manusia makin kuat bergadvh . Undang undang Allah dilaw4n . Banyak maks1iat yang tiada zaman Nabi dulu , dah banyak dilakukan oleh orang zaman kita . Banyak penyak1it berjangk1it yang wujud hari ini , tak pernah ada zaman nabi nabi dulu . Apa maknanya ? kita diambang ki1amat..

**M4tilah dalam keadaan yang baik. Hiduplah dalam keadaan yang baik . Selagi matahari tak terbit di bahagian barat , maka sempat lagi KITA nak bertaubat . Saya pun banyak d0sa juga. Saya harap Allah ampun d0sa saya .

**Semoga berkat dan rahmat JUMAAT Allah selamatkan kita dari Ka Fa Ra yang ada di dahi D4JJAL..

**Jangan lupa baca Al Kahfi ya , doakan saya . Doakan semua ummat islam.

**P/S : NASIHAT ini untuk diri saya sendiri , bukan untuk sesiapa , bukan merujuk pada sesiapa , semua manusia baik kecuali diri saya , maka saya hanya menasihati diri saya yang hina dan jah1il sahaja. Tidak ada kaitan dengan sesiapa , mana mana individu yang hidup atau telah mat1i..

 

Caprice Naik Ang1n

Namun teguran PU Amin yang tidak menyebut mana-mana nama artis ini telah menimbulkan perkara kurang senang dari Caprice. Menurut Caprice, PU Amin tidak sepatutnya membangkitkan lagi isu ini lagi kerana ia boleh membuat keadaan makin k3ruh

Caprice juga telah menggunakan beberpa perkataan yang tidak elok dan membuat pelbagai gelaran terhadap PU

“Tahniah lah ustaz, Macam ni ke nak tarik anak muda yang tak sempurna macam kamu selepas dia sudah mintak maaf?” Kata Caprice

Caprice juga telah menigalkan komen berikut di status PU Amin “Orang tu sudah mintak maaf tentang ayat l4nggar je malam tadi tapi kamu nak jugak up balik ayat dia waktu solat jumaat. Hang memang champion lah.”

Menurut Caprice lagi “Tapi dalam sejarah Malaysia kita sudah ade Abu, Aura 19, dan kamu yang tak faham tentang Allah is the most merciful, the most FORGIVING. Salam jumaat ustaz.”

Caprice minta maaf

Caprice juga mendakwa yang PU Amin telah menynting tulisan tersebut dengan menambah yang dia tidak menujukan nasihat tersebut kepada sesiapa, melainkan kepada diri dia sendiri

“K guys, rupenye nasihat ustaz post tu untuk diri dia sendiri. Caprice minta maaf sebab lupe baca balik caption baru.” Kata Caprice lagi

Rata-rata warganet memberikan pelbagai reaksi bebeza dan ramai yang bersetuju dengan nasihat PU Amin

Seblum ini tular apabila MK daripada kumpulan K-Clique memakai aksesori berupa rantai dan gelang emas semakin hangat diperkatakan netizen.

Susulan itu penyanyi rap Caprice tampil berkongsi pengalaman peribadi memakai perhiasan untuk wanita itu sebagai elemen dalam budaya hip-hop.

Kata Caprice atau nama sebenarnya Ariz Ramli, 32, dia hanya sedar dan faham mengenai hukvm lelaki memakai barangan emas selepas pulang daripada mengerjakan ibadah umrah.

“Caprice sangat faham dengan dunia hip-hop ni sebab pernah melalui jalan yang sama.

“Abang baharu saja ‘cuci tangan’… saya terpaksa ambil masa 10 tahun untuk buka rantai dan jam emas Rolex.

Penampilan MK memakai barangan kemas menjadi tumpuan netizen.

“Selepas umrah baharu saya buka rantai. Saya tahu ia h4ram… semua orang cakap ia h4ram tapi saya tak pernah dengar (teguran dan nasihat),” ujarnya.

Bagaimanapun kata Caprice, meskipun dia sudah ‘cuci tangan’ namun ia tidak bermakna dia harus memaksa anggota kumpulan K-Clique itu untuk berubah serta-merta.

Menurut Caprice, MK perlu diberi masa sekurang-kurangnya lima tahun untuk dia meninggalkan perbuatan yang s4alah di sisi ag4ma itu.

“Sebagai abang saya selalu bersama dan akan sentiasa memberikan yang terbaik untuk menasihati mereka.

“Sebagai seseorang yang dah ‘cuci tangan’, tak bermakna saya kena paksa adik. Kita tak boleh l4nggar hvkum dalam Islam.

Memang tak boleh l4nggar pun hukvm-hukvm agama jadi saya minta maaf. Yang j4hat jangan ikut… ikut yang baik sahaja.”Saya tahu tanggungjawab untuk beri nasihat, sekurang-kurangnya saya perlu beri dia tempoh lima tahun untuk dia jadi lebih baik,” ujarnya lagi.

Dalam pada itu, penyanyi MK K-Clique menerusi video yang dihantar kepada Caprice membuat permohonan maaf atas kenyataannya yang mel4nggar hvkum agama kerana minat terhadap barang perhiasan itu.

“Mengenai isu l4nggar itu saya minta maaf. Perkataan itu s4lah jadi saya minta maaf.

“Memang tak boleh l4nggar pun hvkum-hvkum agama jadi saya minta maaf.

“Yang jah4t jangan ikut… ikut yang baik sahaja,” ujarnya ringkas.

Sebab Mengapa Lelaki Dil4rang Memakai Emas

Dalam Islam, kaum lelaki dihar4mkan memakai apa sahaja barangan yang berunsurkan emas termasuk gigi emas.

Larangan ini jelas dalam sebuah hadis sahih dari Abu Musa r.a. bahawa Nabi Muhammad SAW bersabda, “Telah diharamkan memakai sutera dan emas bagi lelaki dari umatku dan dihalalkan bagi wanitanya”. (Hadis riwayat At-Tirmidzi. A-Nasai dan Ahmad)

Daripada hadis ini, emas dalam bentuk apa pun, sama ada emas putih, emas suasa atau apa sahaja logam pelbagai warna yang mengandungi unsur emas hukvmnya adalah h4ram.

Sementara itu, benda yang dicat dengan warna emas tidak boleh dikatakan sebagai emas. Ulama sependapat bahawa hvkumnya tidak h4ram kerana ia bukannya emas – hanya rupa dan warna saja kelihatan sama.

Yang har4m adalah emas dan bukan kemiripannya.

Hikmah disebalik larangan itu, umat Islam sebenarnya diajar supaya senantiasa tunduk dan patuh kepada perintah Allah SWT dan Rasul. Disamping mengajar kita supaya hidup secara sederhana dan tidak bermegah-megah dalam berhias.

p/s: Diharapkan kedua-dua pihak tidak memanjangkan lagi perkara ini, PU Amin telah memainkan pernan beliau untuk memberi peringatan dan teguran kepada semua.

Apa kata anda? Kongsikan bersama kami

sumber: IG PU Amin, Caprice,

artikal by: http://duniadanakhirat.com/

Artikel ini disediakan oleh duniadanakhirat.com Sebarang COPY PASTE tanpa kebenaran, report untuk c0pyright akan dikenakan.

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Sumber:

Apa komen anda?

Be the first to comment on "PU Amin Tegur Artis Mahu L4nggar Hukvm Agama. Tapi Caprice pula bersuara"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*