“Orang luar lagi hargai kerajaan kita” – ‘Mat Salleh’ Puji Macam Mana Malaysia Handle C0vid-19 Berbanding US

Disebalik kekec0han yang berlaku dekat negara kita, kadang-kadang kita terlepas pandang dengan usaha-usaha kerajaan yang cuba sedaya upaya untuk tangani wab4k C0vid-19 ni dari terus menul4r.

Lepastu, bila sebut je nama negara-negara first world country macam Amerika Syarikat, secara automatiknya kita mesti fikir yang negara macam ni mesti cara dorang handle C0v1d-19 atau masalah-masalah lain lagi power dari negara kita. Yalah, dengan ekonomi dan teknologi yang jauh lebih baik, takkan kita boleh lawan kot?

Namun, seorang lelaki, Jason Hassentab yang baru pulang dari bercuti di Malaysia telah kongsikan di Facebook, beberapa perkara yang membuka mata rakyat Malaysia tentang betapa bagusnya negara kita ni kalau nak dibandingkan dengan Amerika Syarikat tau. Jom baca!

Di Malaysia…

Saya nak kongsikan beberapa perbezaan ketara yang saya perasan di antara negara Malaysia dengan US. Di Malaysia, kami pergi ke 4 tempat termasuk Kuala Lumpur, Kota Kinabalu, Lahad Datu dan Sandakan.

Saya tak menganggap Malaysia sebagai 1st world country, lebih-lebih lagi bila saya tengok tahap kemisk1nan di kawasan-kawasan luar bandar.

Pun begitu, bukti penguatkuasaan Malaysia terhadap C0vid-19 ni boleh tengok dekat mana-mana termasuk dekat kawasan pedalaman tempat kami duduk.

Dekat atas telefon saya, tempat selalunya tunjuk mobile carrier seperti ATT atau Sprint, tulisan tersebut bertukar menjadi “Stay Home”.

Di KLIA, dorang ada pegawai keselamatan yang mengawal jarak serta banner dan petunjuk dari kementerian kesihatan memberi info tentang wab4k ini.

Tempat duduk dekat airport juga telah dilekatkan dengan tape untuk memastikan orang duduk jarak antara satu sama lain.

Kesemua pekerja memakai topeng, hand sanitizer di setiap kaunter dan kerajaan dorang letakkan mesej konsisten di setiap tempat: duduk di rumah, jaga jarak dan basuh tangan. DAN SELURUH NEGARA IKUT CAKAP.

Di Amerika Syarikat

Manakala di airport paling sibuk di Atlanta, hanya 5% orang kastam dan pegawai di sempadan yang pakai mask atau sarung tangan.

Hand sanitizer pula memang tak boleh nak jumpa. Kalau ada pun mungkin dekat beberapa tandas.

Kedai dibuka macam biasa dan orang semua berhimpit dan tak jaga jarak.

Orang-orang dekat airport pandang kitaorang sambil geleng kepala sebab kitaorang semua pakai mask.

Dari Malaysia kami menaiki penerbangan ke Tokio sebelum tiba di Atlanta dan ada seorang penumpang jarak tiga tempat duduk dem4m, muntah-muntah dan s4kit badan tapi hanya pakai mask bila dah setengah jalan, tu pun lepas panggil pegawai perubatan.

Kami kena scan suhu badan sebab baru balik dari Malaysia dan Singapura tapi orang lain yang baru balik dari Tokio, UK dan negara lain boleh je lepas tanpa pemeriksaan dan sentuh permukaan sesuka hari mereka.

Dah tiba masanya kita (rakyat US) ambil berat tentang perkara ini dan contohi negara-negara lain seperti Malaysia.

Seperti di Malaysia, ramai juga orang-orang dekat Amerika yang masih keluar rumah dan tak kurungkan diri di rumah. Ramai selebriti turut membantu memberi nasihat kepada orang ramai untuk sama-sama duduk di rumah sehingga wabak ini terkawal.

Netizen yang membaca perkongsian lelaki ini turut bangga dengan pujian dan perbandingan yang diberikan.

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

Sumber: LM

Apa komen anda?

Be the first to comment on "“Orang luar lagi hargai kerajaan kita” – ‘Mat Salleh’ Puji Macam Mana Malaysia Handle C0vid-19 Berbanding US"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*