Sikap Tidak Jujur, Suami Ummi Nazeera Dedah ‘Frontliners’ Terp4ksa Diku4rantin

Suami kepada pelakon Ummi Nazeera, Dr. Mohd. Izzar Anwari mendedahkan kawan rapatnya, Dr. Amirul terp4ksa dikuar4ntin disebabkan seorang pes4kit positif C0vid-19.

Menurut Izzar, Amirul telah terdedah dengan risiko selepas pesakit terbabit tidak memaklumkan yang dirinya baru pulang dari Korea.

“Ini Dr. Amirul. Kawan baik saya sejak zaman kolej lagi. Seorang peminat sukan NBA. Malangnya dia juga seorang peminat Liverpool FC.

“Lebih malang lagi, beberapa minggu lepas dia telah terdedah kepada seorang pes4kit C0vid-19 positif selama tiga jam tanpa pakaian perlindungan diri (PPE) lengkap.

“Kenapa dia tak pakai? Sebab pes4kit tu tak beritahu semua orang dia baru pulang dari Korea.

“Bukan sahaja Dr. Amirul yang terdedah, malah doktor-doktor di Jabatan Kecem4san dan di wad juga terdedah tanpa perlindungan sebab pesakit tersebut tak jujur semasa ditanya oleh petugas k3sihatan.

“Maka doktor-doktor yang terdedah tu semuanya terpaksa dikuar4ntin. Jadi, berkuranglah doktor-doktor yang boleh bekerja pula. Dan yang paling sedih, mereka terp4ksa berpisah dari keluarga,” tulisnya di Instagram (IG).

Walaubagaimanapun, Izzar mendedahkan keputusan C0vid-19 Amirul adalah negatif dan sudah dibenarkan kembali bertugas.

Dalam pada itu, Izzar turut berpesan kepada semua pihak supaya bersikap jujur di samping memberi kerjasama bagi menangani wab4k C0vid-19.

“Tapi , setelah buat test C0vid-19, keputusan Dr. Amirul adalah negatif. Alhamdulillah! Sekarang Hero Malaya ni dah kembali bertugas.

“Tolonglah bercakap benar! Kalau pernah travel, duduk dekat dengan orang C0vid-19 positif, atau ada gejala-gejala tu beritahu je lah kat petugas k3sihatan. Bukan suruh menipu pun. Minta jujur je! Help us to help you!

“Terima kasih kepada semua rakan-rakan seperjuangan dan frontliners. Let’s win this battle. Yang lain, just stay at home. Jom doakan k3selamatan dan k3sihatan kita semua. Amin,” tulisnya lagi.

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Ini Dr. Amirul. Kawan baik saya sejak zaman kolej lagi. Seorang peminat sukan NBA. Malangnya dia juga seorang peminat Liverpool FC ⚽️ . Lebih malang lagi, beberapa minggu lepas dia telah terdedah kepada seorang pesakit COVID-19 POSITIF selama 3 jam tanpa pakaian perlindungan diri (PPE) lengkap. Kenapa dia tak pakai? Sebab pesakit tu tak beritahu semua orang dia baru pulang dari Korea. 😡 . Bukan sahaja Dr. Amirul yang terdedah, malah Doktor2 di Jabatan Kecemasan dan di wad juga terdedah tanpa perlindungan sebab pesakit tersebut tak jujur semasa ditanya oleh petugas kesihatan 😱 Maka doktor2 yang terdedah tu semuanya terpaksa dikuarantin. So, berkuranglah doktor2 yang boleh bekerja pula. Dan yang paling sedih, mereka terpaksa berpisah dari keluarga.😰 . Tapi , setelah buat test Covid-19, keputusan Dr. Amirul adalah NEGATIF. ALHAMDULILLAH! 🤲 Sekarang Hero Malaya ni dah kembali bertugas 👨‍⚕️ . TOLONGLAH BERCAKAP BENAR! . Kalau pernah travel, duduk dekat dengan orang Covid-19 positif, atau ada gejala2 tu BERITAHU jelah kat petugas kesihatan. Bukan suruh menipu pun. Minta JUJUR je! Help us to help you! 😔 . Terima kasih kepada semua rakan2 seperjuangan dan frontliners. Let’s win this battle. Yang lain, JUST STAY AT HOME. Jom doakan keselamatan dan kesihatan kita semua. Aminn. #drizzarshares

A post shared by Dr. Izzar Anwari (@izzar) on

Terdahulu, Tan Sri Muhyiddin Yassin mengumumkan kerajaan memutuskan untuk melaksanakan Perintah Kawalan Pergerakan, mulai Rabu (18 Mac) hingga 14 April 2020, di seluruh negara.

Sekadar info, Malaysia terp4ksa akur selepas k3s C0vid-19 kini mencecah 1,796 orang dengan 20 rekod kem4tian.(semasa artikel ini ditulis)

Pastikan anda selalu mencuci tangan, pakai topeng muka, gunakan ‘sanitizer’, kurangkan aktiviti di luar rumah serta lakukan perkara yang boleh menceg4h C0vid-19!

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

Sumber : Gempak

Apa komen anda?

Be the first to comment on "Sikap Tidak Jujur, Suami Ummi Nazeera Dedah ‘Frontliners’ Terp4ksa Diku4rantin"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*