“Mereka panggil kami d0g, pencac4i najls”- Doktor Dedah Perangai BIAD4P ‘Kluster Oversea’

Kalau semalam penulis ada kongsikan kisah ‘frontliner’ yang menunjukkan perbezaan kluster tabligh dengan kluster oversea, hari ini sekali lagi perangai kluster oversea ini didedahkan.

Pakar Perub4tan Keluarga, Med1ical Mythbuster Malaysia, Dr Sakinah Sulong ada berkongsi pengalaman mereka ‘handle’ golongan yang mereka gelar ‘turun dari kayangan’ ini di facebooknya.

“Golongan yang baru turun dari kayangan ni, (baru pulang dari luar negara) macam-macam karen4h,tak nak dikuar4ntin, mar4h-mar4h, panggil staff kami ‘d0g’ dan pencac4i naji1s…”

Korang boleh baca perkongsian penuh Dr Sakinah Sulong kat bawah ni :

Pengalaman menjadi petugas yang mengambil sampel untuk Cov1id-19, kadang-kadang menjentk hati saya.

Manusia tak kira apa warna kulitnya, datang dengan dua lubang hidung, satu mulut untuk kami ambil swabnya. Tak kira lah siapa dia.

Pengarah Jabatan ke,

Jemaah tabligh ke,

Doktor ke,

Pelajar ke,

Semuanya sama. Lubang hidungnya sama.

Rongga mulutnya sama.

Tapi yang jadi buat ralat ialah kami menyaksikan ada manusia yang sangat sombong.

Masa kami ambik sampel jemaah tabligh, rata-ratanya mudah bagi kerjasama. Datang awal kalau diminta datang untuk pensampelan. Jarang yang buat masalah. Jarang yang nak bergaduh dengan petugas.

Tapi bila ada golongan yang baru turun dari kayangan ni, (yang baru pulang dari luar negara) macam-macam karenah terpaksa dihadapi. Tak nak diku4rantin.

Mar4h-mar4h.

Panggil staff kami ‘d0g’

Panggil staff kami pencac4i n4jis.

Memang sangat kurang ajar!

Kami tak kisah bekerja keras untuk menyekat penularan Covi1d-19. Dan bukan kami minta dihampar karpet merah. Tapi betapa kami dih1ina hanya kerana kami cuba melakukan tugas kami. Sangat menyedihkan

Sampaikan ada petugas yang terpaksa berundur tak mampu bersuara. Bimbang timbul kekas4ran kerana dim4ki begitu.

Saya fikir, kalau begini kelakuan orang yang diku4rantin, amat bagus sekiranya lap0ran polis dibuat. Atau MKN mengeluarkan arahan kepada pihak yang dikuar4ntin, sekiranya tak nak bagi kerjasama, disumb4t lok4p sementara!

Kami petugas kesihatan hanya bertindak mengikut arahan.

Buat saringan simptom dan vital sign.

Buat pensampelan.

Buat rujukan ke hospital seandainya perlu.

Hanya untuk memastikan rakyat Malaysia yang baru sampai dari luar negeri ini selamat dan tidak menyebarkan pada orang lain.

Memang kami kena kerja kuat sekarang. Pihak atasan duk pikir mana nak tempatkan mereka, pihak staff bawahan yang bertugas siang dan malam nak buat saringan. Bukan suka-suka.

Tapi, nampaknya, ada orang turun kayangan ini, sombongnya bukan main, bagai dipij4k-pij4k maruah kami, petugas kesihatan!

Memang tak bersyukur!

 

Namun bukan semua kluster oversea ini yang bersifat demikian, namun layanan yang diterima mereka cukup kurang ajar dan melampau.

Posting yang dimuatnaik semalam, sehingga kini memperoleh 92k likes dan 44k shares di facebook dengan rata-rata meluahkan kekecew4an dengan sikap kluster oversea yang banyak song3h.

 

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

Sumber : LM

Apa komen anda?

Be the first to comment on "“Mereka panggil kami d0g, pencac4i najls”- Doktor Dedah Perangai BIAD4P ‘Kluster Oversea’"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*