“Sudah buat risikan, bukan mahu menganIaya”-JHEAT mula bongkar perkara sebenar

BAHAGIAN Penguatkuasaan Jabatan Hal Ehwal Agama Terengganu (JHEAT) kesal dengan penyebaran berita yang mendakwa jabatan berkenaan mengani1ayai seorang wanita dengan tvduhan berkhalw4t.

Isu terbabit menjadi perhatian dalam kalangan warganet sejak pagi selepas wanita terbabit mend4kwa dit4han atas tudvhan berkh4lwat dengan seorang lelaki di rumahnya di daerah Besut, semalam.

Wanita terbabit mend4kwa ditudvh berkh4lwat dengan lelaki yang mengaku ahli keluarga sedangkan ketika kejadian terdapat suami dan kakaknya serta empat kanak-kanak termasuk dua anaknya.

Ketua Pegawai Penguat Kuasa Syariah JHEAT Mohd Adnan Abdullah berkata, pihaknya sedia maklum dengan status dibuat m4ngsa di Facebook pagi tadi dan mengesahkan melakukan serbvan jam 11.20 malam.

Berdasarkan advan, risikan dan ikut SOP

Katanya, serbuan dilakukan hasil advan dan ri1sikan terdapat seorang lelaki yang kerap keluar masuk di rumah berkenaan.

“Ketika serbuan, terdapat lapan orang termasuk empat kanak-kanak di dalam rumah berkenaan dan kita menahan dua wanita yang juga pasangan adik-beradik dan seorang lelaki yang didakwa adik angkat kepada dua beradik itu,” katanya ketika dihubungi hari ini.

Mohd Adnan berkata, pihaknya sedia maklum pen4hanan wanita berusia 30 tahun bersama adik lelaki angkatnya berusia 28 tahun menimbulkan pelbagai reaksi memandangkan suami wanita terbabit turut berada di rumah sama selain terdapat kakaknya yang berusia 40-an.

Katanya, pihaknya melakukan serbvan berdasarkan prosedur operasi standard (SOP) JHEAT sendiri dan pen4hanan itu dilakukan dengan mengambil kira pelbagai faktor.

“Wanita dan adik angkat itu ditahan atas kesal4han khalw4t manakala kakak kepada wanita terbabit pula ditah4n kerana bersub4hat.

“Kita tidak nafikan suaminya ada di rumah berkenaan dan mereka mendakwa lelaki terbabit anak angkat kepada keluarga mereka namun ia tetap menjadi kes4lahan kerana mereka bukan m4hram apatah lagi suami wanita terbabit mengalami mas4lah kesihatan,” katanya.

Dalam hal ini, Mohd Adnan berkata, masyarakat tidak boleh menganggap ia tidak menjadi kes4lahan sekiranya di dalam rumah berkenaan terdapat ahli keluarga yang ramai.

Katanya, apabila terdapat lelaki yang bukan m4hram, ia juga menimbulkan syak yang menjadi kes4lahan.

“Dalam kes ini, JHEAT sudah membuat risi1kan sebelum mengambil tindakan dan bukannya sewenang-wenangnya mengambil tindakan sedemikian.

“Kes ini masih dalam siasatan dan kita harap semua pihak tidak membuat sebarang spekulasi dengan kes disiasat mengikut Seksyen 31 Enakmen Kesalahan J3nayah Syariah (Takzir) (Terengganu) 2001 iaitu khalw4t dan Seksyen 55 enakmen sama kerana penyub4hatan,” katanya.

Siti Rohayu mohon jangan k3cam pejabat agama, dia hanya jalankan tugas, biar dia jalankan siasatan

Reaksi netizan

Peguam Minta Diam Sektika

“Buat masa sekarang, Arahan pihak lawyer aby dan beberapa orang lawyer mahkamah syariah, mereka nak umy diam buat seketika, supaya mereka dapat membantu membuat kerja mereka, Ada rezeki.. umy akan fi1ght habis habisan demi keluarga dan demi maruah diri, penghin4an itu… kami akan balas, Terima kasih kepada semua netizen dan juga follower umy, andai kalian masih ada pertanyaan dan ada jawapan yang belum dijawab oleh umy, bersabar lah… umy akan jawab 1hari nanti,

Dalam FB ni ada benda kita boleh share dan ada juga tidak boleh kongsi secara umum, sejarah silam yang lepas tidak perlu diungkit, siapa kita dimasa lalu tidak penting, yang penting siapa kita dimasa sekarang, sekarang paling penting nak selesaikan Hal ditangkap khalwat itu dulu, Biarkan mereka terus membuka Ai1b.. sebab mereka sedang membuka aib mereka sendiri, Anak2 umy jangan bersedih, kalian tidak akan terpisah dari umy”

Pegawai Agama Tanya Ada Apa-Apa Masalah Dengan Keluarga Mentua Ke, Kat Situ Isteri OKU Ini Mula Syak

Wanita bernama Siti Rohayu Ibrahim pernah tular beberapa kali sebelum ini.

Kisahnya pernah menghiasi akhbar terkenal tanah air. Kegigihannya yang setia menjaga suami Muhamad Ridhwan Mohd Zaki yang terlantar di hospital telah menjentik hati ramai.

Berkat doa, suaminya yang k0ma akibat n4has jalan raya beberapa lalu akhirnya sedar dari ‘lena’. Namun, ingatannya tidak lagi seperti dulu.

Kesetiaan wanita yang mesra dipanggil Umy ini sebenarnya paling menyentuh hati ramai.

Dia tidak berganjak menyintai suami meskipun menyedari suaminya tidak seperti dahulu, sehinggalah hari ujian hebat datang menduga.

Dakwa diftnah berkhaIwat

Menerusi satu posting di Facebook, Umy mendakwa dirinya telah menjadi mngsa ftnah berkhaIwat dalam rumah sendiri.

Menurut Umy beliau ditngkap khaIwat ketika berada didalam bilik bersama suami dan anak-anak pada pukul 11 malam tadi, ketika pihak pejabat agama datang.

” Ada kakak dan anak-anaknya dan juga anak angkat keluarga kami lelaki yang belum berkahwin lagi, walaupun aku bersama suami tetap kena sebab ada orang bukan darah daging tinggal 1 rumah.

” Ada suami tetapi suami tak normal katanya, Allahu…kami semua kena pergi pejabat agama dan baru dijamin oleh mak umy, tadi hanya tinggal aby dan anak-anak je

Kata Umy, pegawai agama terpaksa membawa mereka ke pejabat agama meskipun berasa kasihan kerana ada orang membuat laporan.

Umy akhirnya dibebaskan selepas dijamin oleh ibu kandungnya.

Dalam pada itu, menerusi posting terbaru, Umy seakan cuba memberitahu siapa dalang sebenar yang cuba membuat ftnah terhadap dirinya yang ada kaitan dengan keluarga suaminya.

Keluarga suami tiba-tiba sampai waktu kena tngkap

Umy memberitahu selepas ditngkap, pegawai agama bertanya sekiranya beliau ada apa-apa masalah dengan keluarga mentua.

” Sampai di bilik siasatan, pegawai tanya awk ada apa-apa masalah ke dengan keluarga mentua.

” Pegawai juga tanya keluarga mentua lepas tangan atau tidak dalam soal menjaga Aby..kat situ saya sudah syak.

” Sampailah waktu saya nak van, saya dapat panggilan dari mak saya bagitau keluarga Aby datang ke rumah tanpa bercakap dengan sesiapa, terus masuk ke bilik bercakap dengan Aby.

” Dia ajak Aby balik..masa tu mak saya dan mak sedara saya dengar dia bertanya tentang duit insurans dan Aby hanya menjawab tentang COVlD..” dedah Umy

Berikut ‘posting’ terdahulu Ayu;

Ingatkan lepas pada kejadian keluarga mereka buat akaun Fake tu, Terus diam..

Rupanya sedang merancangkan sesuatu, buat akaun fake ftnah aku, halang bantuan yang disampaikan, burukkan aku, buat cerita pasal kesihatan aby, bukti semua ada pasal FB fake tu,

Ingatkan dah malu dan serikk… Rupanya lebih dasyat lagi, cepat diorang sampai masa aku kena tngkap tadi, aku naik van terus sampai.

Bertahun-tahun tak datang jenguk, duit 1 sen pun tak pernah hulur, alih-alih datang ketika aku ditngkap khaIwat, datang pulak ajak aby balik,

Lepas tu sibuk tanya pasal insuran, sebab kalian tahu duit tu tak lama lagi akan dapat, kau ingat aby nak ikut ke?

Dia pun reti siapa yang jaga selama ni, kali ni walaupun aby tak nak ikut kalian, bila aku mula failkan perceraian, korang dipersilakan datang ambil aby….

Aku tak tak nak ape2, aku tak nak tengok muka kalian, kau ambil lah… aku cuma nak ketenangan bersama anak2 aku, Biar aku mula hidup baru..”

Posting awal Umy

Allahu…kami semua kena pergi pejabat agama dan baru dijamin oleh mak umy, tadi hanya tinggal Aby dan anak-anak je

Dia tak nak ambil keterangan Aby sebab Aby tak normal, kami akan di bicara kan denda 3000 seorang tak mampu nak bersabar dan tahan lagi, Mereka nak singkirkan aku..

Lepas aku kena tngkap, dibawa dengan van, Mereka semua datang nak ambil Aby, Aby tak nak ikut mereka.

Jelas sekali hampir 2 tahun tak munculkan diri, keluarga aku dan Aby sendiri cakap, mereka tanyakan pasal duit insuran pada aby ketika dia datang.

Hebat… mereka nak aku bercerai, mereka nak ambil suami aku, jangan risau… Aku akan tunaikan, Aku tak mampu nak teruskan lagi…… ambik lah anak kau, pergi berambvs, semoga kau jawab lah disana nanti, sampai m4ti aku tak akan maafkan.

Posting kedua Ayu;

” Kau conteng arang dimuka aku, nak suruh nampak aku ni j4hat, nak kami bercer4i.. nak ambil Aby dari kami, Biarlah..jalan terakhir, Aku akan g tuntut percer4ian..

” Aku tak nak ada kaitan dengan kalian lagi, kalian boleh datang ambil anak kau… kalian boleh ambik duit bantuan atau duit insuran, bawa lah ke kubvr kalian masing-masing.

” Sampai macam ni sekali korang buat kami, silalah datang ambil lah anak kau balik…….Aku akan putuskan segala2 Nya…

” Aku akan tunggu dibicarakan, Allah sudah beri jalan penyelesaiannya terbaik buat aku di bulan Ramadhan ni, akhirnya.. perpisahan yang terakhir.” akhiri Umy

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

Sumber: MUSANGVIRAL

Apa komen anda?

Be the first to comment on "“Sudah buat risikan, bukan mahu menganIaya”-JHEAT mula bongkar perkara sebenar"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*