Sultan Kedah Tiada Kvasa Pecat MB Kata Pegawai Mukhriz

Sultan Kedah, Sultan Sallehuddin Sultan Badlishah dikatakan tidak mempunyai sebarang kuasa untuk memecat Datuk Seri Mukhriz Mahathir sebagai Menteri Besar

Perkara itu dinyatakan oleh salah seorang Pegawai MB Kedah, Hafiz Azmi melalui laman Facebooknya.

“Hanya ada 2 cara untuk menukar Menteri Besar Kedah. Pertama, dalam Pilihanraya, sama ada Umum ataupun Negeri.

“Kedua, dalam Sidang Dewan Undangan Negeri (melalui) usul undi tidak percaya kepada YAB MB.

“KDYMM Tuanku Sultan boleh melantik seseorang MB, tetapi tidak boleh memecat. Ini termaktub dalam Und4ng-Und4ng Tubuh Kerajaan Negeri Kedah,” tulisnya semalam.

Hafiz melalui status yang sama turut mendakwa sehingga kini Datuk Seri Mukhriz Mahathir masih lagi merupakan MB yang sah.

Dia turut berkata tindakan Mukhriz meletakan jawatan ketika krisis yang berlaku pada tahun 2016 adalah satu tindakan yang silap.

Sementara itu Penganalisis Polit1k dari Kolej Und4ng-Und4ng, Kerajaan dan Pengajian Antarabangsa Universiti Utara Malaysia (UUM), Profesor Dr Ahmad Marthada Mohamed berkata, kedudukan kerajaan negeri ketika ini bergantung sepenuhnya kepada keputusan Sultan Kedah.

Katanya, usul undi tidak percaya dalam sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) pada masa ini tidak perlu berikutan Baginda mempunyai pilihan sama ada untuk menitah setiap Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) mengadap dan menyatakan sokongan mereka.

“Contohnya seperti berlaku di Perak sebelum ini, Sultan Perak, Sultan Nazrin Muizzuddin Shah menitahkan semua ADUN menyatakan sokongan dan hanya gabungan parti yang mempunyai majoriti sahaja boleh membentuk kerajaan.

“Ataupun Tuanku menerima dan mempercayai akuan bersump4h (SD) yang dipersembahkan oleh pembangkang yang mendakwa sudah mempunyai SD yang ditandatangani 23 ADUN.

“Jika Tuanku rasa itu betul maka baginda boleh bersetuju untuk membentuk kerajaan baharu,” katanya ketika diminta mengulas mengenai krisis yang sedang melanda negeri Jelapang Padi itu.

Terdahulu, Mukhriz menegaskan beliau masih memegang jawatan Menteri Besar dan kerajaan negeri pimpinannya masih beroperasi seperti biasa.

Beliau berkata demikian selepas mempengerusikan Mesyuarat EXCO di Wisma Darul Aman, pada Rabu.

Difahamkan mesyuarat tersebut tidak dihadiri oleh dua ADUN dari Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU) Kedah.

Kedua-dua mereka iaitu, EXCO Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Halimaton Shaadiah Saad dan EXCO Penerangan, Komunikasi dan Multimedia, Firdaus Ahmad, dilaporkan tidak lagi menyokong kepemimpinan Pakatan Harapan (PH).

Selain itu, EXCO Pertanian dan Sumber Tani, Azman Nasrudin yang mengumumkan keluar PKR Selasa lalu, turut tidak hadir mesyuarat pagi tersebut.

PN Kedah sebelum ini mengumumkan pembentukan kerajaan negeri baharu selepas mendapat sokongan 23 Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) termasuk daripada BERSATU.

Ketua Pembangkang Dewan Undangan Negeri (DUN) Kedah, Muhammad Sanusi Md Nor, berkata 23 ADUN terbabit adalah 15 daripada PAS, BERSATU (4), UMNO (2) dan dua bekas ADUN PKR.

Berikutan itu, komposisi DUN Kedah menyaksikan perubahan apabila PAS kini menguasai 15 kerusi, PKR (5), AMANAH (4), BERSATU-Tan Sri Muhyiddin Yassin (4), BERSATU-Tun Dr Mahathir Mohamad (2), UMNO (2) dan Bebas (2).

Mukhriz tidak mampu pertahan kedudukan

BAPA borek anak rintik’. Mungkin boleh digambar apa yang berlaku di Kedah sekarang. Sama-sama dua kali menduduki kerusi ketua kerajaan. Bapa dua kali bergelar perdana menteri

Anaknya juga dua kali bergelar Menteri Besar. Rekod serupa. Ini bermakna seri. Cuma legasi bapa lebih panjang bagi sesi pertama bergelar perdana menteri.

Dr Mahathir Mohamad menduduki kerusi perdana menteri pusingan pertama 1981-2003. Selama 22 tahun mengetuai pentadbiran negara.

Sebaliknya tempoh 22 bulan pula bergelar perdana menteri pusingan kedua.

Manakala Mukhriz Mahathir pula dilantik Menteri Besar pusingan pertama pada 6 Mei 2013. Kemudian meletak jawatan pada 3 Februari 2016. Kira-kira 2 tahun 9 bulan (33 bulan) bergelar menteri besar.

Dan sekali lagi dilantik menteri besar pada pada 11 Mei 2018. Dan sekarang genap dua tahun ‘bertakhta’ sebagai menteri besar. Hari ini pula genap 2 tahun 5 hari.

Mukhriz juga dikatakan atara faktor kerajaan PAS Kedah tumbang pada Pilihan Raya Umum (PRU) 2013. Ada juga hubungkait dengan legasi Dr Mahathir ketika itu.

Begitu juga tumbang kerajaan BN pada PRU 2018 di peringkat persekutuan juga indikatornya Dr Mahathir.

Politik anak beranak menjadi aura seketika. Lebih-lebih lagi Kedah dianggap gelanggang dan bentang akhir Dr Mahathir.

Dr Mahathir meletak jawatan pada 2003 selepas BN dikejutkan gelombang reformasi pada 1999. BN hilang Terenganu dan Kelantan terus kekal di tangan PAS ketika itu.

Banyak kerusi dominasi pengundi Melayu juga ditembusi PAS di Selangor, Perak, Negeri Sembilan, Pahang dan Johor.

Akhirnya Dr Mahathir menawarkan diri meletak jawatan pada 2003. Beliau muncul sebagai seorang negarawan. Berjiwa besar mengambil tanggungjawab kemerosotan BN pada PRU 1999.

Rakyat mengenangnya sebagai Bapa Putrajaya, KLCC dan Litar Sepang. Semuanya muncul di era pentadbirannya.

Sebaliknya ketika round kedua, jasa Dr Mahathir tidak sempat dicatat. Kemelut dalaman Pakatan Harapan (PH) menghilangkan fokus perdana menteri.

Kemuncup di stoking begitu banyak. Lebih-lebih lagi usaha menurunkannya dari kerusi perdana menteri berlaku sepanjang masa.

Tempoh 22 bulan bergelar perdana menteri, usaha menobatkan Anwar Ibrahim tidak pernah berhenti.

Kemelut PH

Bakal perdana menteri ke-8 diulang-ulang hampir setiap hari. Kemelut yang berlaku itu membuatkan Dr Mahathir seperti hilang fokus.

Ditambah pula penduduk bukan Melayu semakin berani mencabar ketuanan Melayu dan agama Islam.

Mempersendakan Raja-raja Melayu dan agama seperti mainan.

Kemelut yang berpanjangan itu akhirnya Dr Mahathir tewas. Beliau meletak jawatan selepas diasak bertubi-tubi orang Anwar.

Begitu juga Mukhriz tidak sempat menghabiskan tempoh ketua kerajaan Kedah pusingan pertama kerana krisis dalaman Umno.

Jawatannya sebagai Menteri Besar Kedah ke-13 terkubur di tengah jalan. Juga berlaku krisis dengan Presiden Umno ketika itu. Mukhriz tidak berkiblat kepada Najib Tun Razak.

Bapanya antara pemimpin yang tegar menyangah Najib. Isu 1MDB antara faktornya. Di Kedah juga ramai Adun BN pendukung Najib.

Mukhriz silap percaturan.

Akhirnya pada 2 Februari 2016 kemelut politik Kedah yang berlarutan hampir dua minggu berakhir. Tempat Mukhriz sah digantikan pemimpin lain.

Adun Bakar Bata Ahmad Bashah Md Hanipah dilantik sebagai Menteri Besar Kedah yang baru.

Ketika itu belum sempat undi tidak percaya dibawa ke persidangan Dun. Mukhriz terpaksa akur selepas campur tangan Jemaah Pemangku Sultan Kedah.

Dan hari situasi serupa berulang. Mukhriz tidak sebulu dengan perdana menteri.

Mukhriz juga mahu kekal bersama PH sedangkan keputusan muktamad, Bersatu sudah mufarakah dengan PH.

Normal politik baharu yang cuba dipertahankan Mukhriz tidak mampu dipertahan.

Politik Mukhriz menyongsang arus perdana.

Empat Adun Bersatu Kedah akhirnya tampil. Mereka menyatakan dukungan kepada Presiden Bersatu.Antaranya Adun Ayer Hangat, Juhari Bulat. Beliau berterus terang supaya kepimpinan Bersatu negeri sealiran di peringkat pusat.

Begitu juga Adun Kuah, Firdaus Ahmad. Tindakan tidak menyokong Mukhriz dianggapnya bukan pengkhianatan. Ini kerana empat Adun terbabit masih bersama Bersatu proksi Muhyiddin.

Sebelum itu dua Adun PKR lebih awal mengisytiharkan keluar parti. Adun Lunas Azman Nasrudin dan Adun Sidam Dr Robert Ling Kui Ee menyatakan sokongan kepada Perikatan Nasional (PN).

Ini bermakna PH sekarang hanya tinggal 13 Adun daripada Bersatu, PKR dan PAN.

Sebaliknya PN sekarang didukungi 23 Adun iaitu 15 daripada PAS, Bersatu (4), Umno (2) dan dua bekas Adun PKR.

Berdasar perkembangan sekarang Mukhriz tidak mampu lagi mempertahankan kedudukan.

Tidak perlu lagi menunggu undi tidak percaya.

Ternyata ia mengulangi apa yang berlaku di Johor, Melaka dan Perak. Inilah normal baharu yang gagal ditelaah Mukhriz.

Legasi Dr Mahathir nampaknya ansur-ansur tenggelam. – HARAKAHDAILY 14/5/2020

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

Sumber : SuaraTV

Apa komen anda?

Be the first to comment on "Sultan Kedah Tiada Kvasa Pecat MB Kata Pegawai Mukhriz"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*