Rohayu k0ngsi kisah seorang yg memfitn4h, lalu dia menyesal dengan perbuatannya

Kisah Siti Rohayu yang menempuh kisah get1ir menjaga suami yang terlantar di katil pernah mendapat perhatian rakyat Malaysia satu ketika dulu.

Kisah beliau yang tanpa jemu menjaga suaminya itu pernah juga dibuat liputan oleh beberapa surat khabar dan majalah media arus perdana sehingga menjadikannya dikenali masyarakat kerana ketabahannya.

Catatan berkenaan kehidupannya yang menjaga suami banyak dikongsi Ayu di media sosial. Menurutnya bukan niat untuk tagih smpti tapi apa yang dilakukan sekadar untuk berkongi

Beberapa siri pendedahan telah dilakukan Ayu melalui media s0sial sehingga meraih smpti masyarakat yang mengikuti rapat kisah beliau sehinggakan ramai yang mengecm sikap keluarga mertuanya.

Tambah pns lagi beberapa p0sting yang mendedahkan kejadian sebenar mula berlegar di media s0sial apabila seorang pengguna facebook bernama Nur Hasnah Pula Rima mendedahkan sikap sebenar Siti Rohayu.

Hari ini Ayu tampil berkongsi kisah kesan dari f1tnah 

“Saya terbaca kisah seorang yang memfi1tnah..Lalu dia menyesal dan bertemu dengan orang tersebut dan ingin memohon maaf..Lalu orang itu berkata..Dengan syarat..Nanti bila kamu datang ke pada ku ini bawalah penyapu bulu ayam..Dalam perjalanan kamu cabutlah bulu-bulu ayam itu sampai habis..Dia merasa pelik untuk apa perbuatan itu..Tapi tetap melakukannya kerana niat ingin memohon maaf.Lalu dia melakukannya

Hingga sampai..Dia berjumpa dengan orang tersebut..Wahai sahabat..Aku telah buat seperti yang engkau suruh..Hanya tinggal rotan saja..Bulu-bulu ayam itu aku cabut dan buang sepanjang perjalanan ke sini tadi..Apakah engkau telah memaafkan ku..orang itu berkata..Nanti bila kamu balik..kutip kembali bulu-bulu ayam yang kamu buang tadi dan bawa pada ku esok..Orang itu bertambah pelik..Tadi suruh buang..Ini suruh ambil kembali..Tapi kerana ingin memohon maaf lalu dia melakukannya..Keesokan hari..

Dia berjumpa dengan sahabat itu..sahabat .. Aku hanya mampu kutip 2..3 helai saja daripada banyak yang aku buang..Semua telah di terbang angin entah ke mana….. Lalu orang itu berkata..BEGITULAH DENGAN FI1TNAH yang kamu lakukan pada ku..orang yang mendengar akan menyebarkan hingga ia entah kemana..Jika kamu ingin menarik kembali kamu tidak akan berdaya..ia tersebar… Terus tersebar… Aku maafkan kamu..Bertaubatlah..Lakukanlah apa yang harus kamu lakukan…. Nah..itulah d0sa yang jaariah..D0sa fi1tnah Terus berjalan disaat ia tersebar dan tersebar

Hingga tunggulah bal4 dunia atau az4b akh1rat yang akan menimpa..Pada si pelaku… Usahalah..Temui orang-orang yang kau sebarkan fi1tnah untuk membetulkan kembali maruah orang yang difi1tnah…. Berhati²lah”

Kisah yang dikongsikan kelaman fb itu segera mendapat pelbagai maklumbalas dari pembaca, rata-rata mendoakan yang terbaik untuk kedua-dua belah pihak iaitu Siti Rohayu dan keluarga mertuanya.

Norsiah Zuharini Sesungguhnye lidah itu lebih tajam dari mata pedang…tapi skrg org dh tak pakai lidah…org pakai jari saje untk menyebarkan f1itnah…moga kita tidak tergolong dlm golongan ini

Hajah Lia Semuga Allah tunjukkan kebenaran suatu hari nanti…Allah tidak uji kita dng saje2…Ins Shaa Allah satu hari nanti Allah akan tunjuk hok mane benar dan hok makna fi1tnah…same2 kita doa…

Maz Lin Ayu izin kn akk share sbb akk dpt byk bacaa dkt page f1itnah ayu ..ade gak org shre2 .. siap tag nama akk lagi …akk nk share bnde ni biar org yg sebar kn tu bacaa …

Noorafiza Fieza Tanggung lah org yg membuat fi1tnah dn caci1an kpdanya. Walaupun dia bersalah atau tidak bersalah kt tidak spttnya berckp yg bkn2 kpdanya lg2 d bln puasa yg mulia ini. Takvt lah dgn az4b Allah kelak walaupun skrg kt tidak nmpk.

Penjelasan pihak JHEAT

Sementara itu, Jabatan Hal Ehwal Agama Terengganu (JHEAT) bahagian Penguatkuasaan menolak dakwaan penyebaran berita yang mendakwa jabatan berkenaan mengan1iayai seorang wanita berusia 30 tahun dengan tudvhan berkh4Iwat dengan adik angkatnya berusia 28 tahun di rumah di daerah Besut.

Mengakui sedia maklum dengan status dimuat naik wanita tersebut, Ketua Pegawai Penguatkuasa Syariah JHEAT, Mohd Adnan Abdullah tampil besuara.

Kata Adnan, pihaknya terkilan apabila khabar angin itu disebarkan sedangkan pihaknya melakukan serrbuan berdasarkan prosedur operasi standard (SOP) JHEAT dan penah4nan itu dilakukan selepas mengambil kira pelbagai faktor.

” Saya sahkan memang kita ada melakukan serrbuan di sebuah rumah di Besut kira-kira jam 11.20 malam hasil aduan dan ri1sikan dijalankan terdapat seorang lelaki yang kerap keluar masuk di rumah tersebut.

” Pemeriksaan lanjut mendapati terdapat lapan orang termasuk empat kanak-kanak di dalam rumah berkenaan.

” Dalam serbuan itu, kita menah4n dua wanita yang juga pasangan adik-beradik dan seorang lelaki yang did4kwa adik angkat kepada dua beradik itu,” katanya ketika dihubungi Sinar Harian semalam.

Mohd Adnan berkata, pihaknya sedia maklum penahanan itu bakal menimbulkan pelbagai reaksi memandangkan suami wanita terbabit turut berada di rumah sama selain terdapat kakaknya yang berusia 40-an.

” Wanita dan adik angkat itu ditah4n atas kesaIahan kh4Iwat manakala kakak kepada wanita terbabit pula ditahan kerana bersub4hat.

” Kita tidak nafikan suaminya ada di rumah berkenaan dan mereka mendakwa lelaki terbabit anak angkat kepada keluarga mereka.

” Namun ia tetap menjadi kesaIahan kerana mereka bukan mahram apatah lagi suami wanita terbabit sedang s4kit,” katanya.

Jangan anggap bukan kesaIahan meskipun ada ahli keluarga lain

Dalam hal ini, Mohd Adnan berkata, masyarakat tidak boleh menganggap ia tidak menjadi kesaIahan sekiranya di dalam rumah berkenaan terdapat ahli keluarga yang ramai.

Katanya, apabila terdapat lelaki yang bukan m4hram, ia juga menimbulkan syak yang menjadi kesaIahan.

Kes ini masih dalam si4satan dan kita harap semua pihak tidak membuat sebarang spekulasi kerana serbuan dilakukan selepas menjalankan risikan.

” Kes disi4sat Se3ksyen 31 Enakmen KesaIahan Jnayah Syariah (Takzir) (Terengganu) 2001 iaitu kh4Iwat dan Seksyen 55 enakmen sama kerana penyub4hatan,” katanya.

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

Sumber : MV

Apa komen anda?

Be the first to comment on "Rohayu k0ngsi kisah seorang yg memfitn4h, lalu dia menyesal dengan perbuatannya"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*