‘Tak Boleh Sisih Mereka’ Kata2 Dr Noor Hisham Rupa2nya Kita Kena Hadapi Satu Cab@ran Baru Pula

K3S import luar negara, penularan dalam kalangan bukan warga Malaysia di depoh tahanan imigresen dan pekerja warga asing daripada pelbagai sektor di dalam komuniti antara faktor peningkatan k3s harian Cov1d-19 dan menjangkaui unjuran ramalan sebelum ini.

Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr Noor Hisham Abdullah berkata, peningkatan k3s ini dapat dilihat secara ketara mulai 29 April lalu.

Ini bermakna, katanya, negara kini berdepan dengan satu cabaran baharu yang perlu ditangani bersama, membabitkan peningkatan k3s jangk1tan Cov1d-19 dalam kalangan bukan warga Malaysia.

“Namun golongan bukan warganegara tidak harus disisih dan tidak harus distigmakan oleh rakyat Malaysia, malah kita perlu membantu mereka untuk membantu mengurangkan penularan Cov1d-19 di negara kita,” katanya pada sidang media harian berkaitan Cov1d-19 di sini, semalam.

NEGARA perlu tangani cab4ran baharu bersama. FOTO BERNAMA

Dr Noor Hisham berkata, saban tahun, pergaulan dan percampuran rakyat tempatan dengan bukan warga Malaysia sememangnya terhad namun kehadiran mereka sebagai pekerja daripada pelbagai sektor turut membantu memperk4sa ekonomi negara.

“Sewajarnya, kita perlu mengenal pasti dan mencari cara penyelesaian bagi menangani isv penularan Cov1d-19 dalam kalangan mereka ini.

“Oleh itu, pendekatan seluruh jent3ra kerajaan, pertubuhan bukan kerajaan dan juga masyarakat adalah diperlukan agar isu ini dapat ditangani secara menyeluruh,” katanya.

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

Sumber:hmetro@KLPRESS

Apa komen anda?

Be the first to comment on "‘Tak Boleh Sisih Mereka’ Kata2 Dr Noor Hisham Rupa2nya Kita Kena Hadapi Satu Cab@ran Baru Pula"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*