Adoii frustnya! Giliran Amin Idris Beri Bukti Tie Keluaran Syarikat Vivy Yusoff Ni Har4m

Pengacara dan penceramah motivasi, Amin Idris telah berkongsi hadis yang menjelaskan tentang pemakaian sutera oleh kaum lelaki.

Amin Idris menerusi muat naik di Instagramnya semalam menyentuh mengenai perkara tersebut selepas tular mengenai tali leher keluaran duCk Group yang dikatakan diperbuat menggunakan 100% sutera.

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Baru nak beli tie ni… serius smart. Sekali dapat tau 100% sutera. Adoooooiii frustnyaaa. Mungkin @theduckgroup perlu lebih sensitif bab hukum sebab lelaki memang DIHARAMKAN pakai sutera . Daripada Saidina Ali bin Abi Talib RA: . إِنَّ نَبِيَّ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَخَذَ حَرِيرًا فَجَعَلَهُ فِي يَمِينِهِ، وَأَخَذَ ذَهَبًا فَجَعَلَهُ فِي شِمَالِهِ، ثُمَّ قَالَ: إِنَّ هَذَيْنِ حَرَامٌ عَلَى ذُكُورِ أُمَّتِي . Sesungguhnya Nabi SAW mengambil sutera dan memegangnya dengan tangan kanannya, dan emas di tangan kirinya, kemudian bersabda: Sesungguhnya dua benda ini haram ke atas umatku yang lelaki. (Riwayat Ahmad) . Dalam hadis lain, nabi bersabda: . أُحلَّ الذهبُ والحريرُ لإناثِ أُمتي، وحُرِّم على ذكورِها “Dihalalkan emas dan sutra bagi wanita dari kalangan umatku, dan diharamkan bagi kaum laki-lakinya” (Riwayat An Nasa’i) . Malah lelaki bukan hanya dilarang menggunakan sutera, lelaki juga dilarang sengaja duduk di atas sutera. Dari Hudzaifah RA beliau berkata: . نَهَانَا النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَنْ لُبْسِ الْحَرِيرِ وَالدِّيبَاجِ وَأَنْ نَجْلِسَ عَلَيْهِ . “Nabi SAW melarang kami memakai pakaian sutera dan dibaj (sutra yang bergambar), dan melarang kami duduk di atasnya” (Riwayat Bukhari). . Kesemua hadis larangan adalah haram pada teks & konteks dalil… Huhu… mohon tolong produce yang non-sutera 😥 Confirm Bro Amin nak!

A post shared by Amin Idris (@amin_idris) on

“Baru nak beli tie ni…Serius smart. Sekali dapat tau 100% sutera. Adoooooiii frustnyaaa. Mungkin @theduckgroup perlu lebih sens1itif bab hukvm sebab lelaki memang DIHAR4MKAN pakai sutera,” tulisnya sebelum duCk Group memuat naik pengumuman menarik balik penjualan tali leher edisi khas Hari Bapa tersebut.

Dalam pada itu, di ruangan kapsyen Amin Idris turut berkongsi beberapa potong hadis yang menyatakan lar4ngan penggunaan sutera oleh kaum lelaki.

“Kesemua hadis larangan adalah har4m pada teks dan konteks dalil…Huhu… mohon tolong produce yang non-sutera 😥 Confirm Bro Amin nak,” tulisnya.

Daripada Saidina Ali bin Abi Talib RA;

إِنَّ نَبِيَّ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَخَذَ حَرِيرًا فَجَعَلَهُ فِي يَمِينِهِ، وَأَخَذَ ذَهَبًا فَجَعَلَهُ فِي شِمَالِهِ، ثُمَّ قَالَ: إِنَّ هَذَيْنِ حَرَامٌ عَلَى ذُكُورِ أُمَّتِي”

Yang bermaksud;

“Sesungguhnya Nabi SAW mengambil sutera dan memegangnya dengan tangan kanannya, dan emas di tangan kirinya, kemudian bersabda: Sesungguhnya dua benda ini har4m ke atas umatku yang lelaki. (Riwayat Ahmad)

Dalam hadis lain, nabi bersabda:

أُحلَّ الذهبُ والحريرُ لإناثِ أُمتي، وحُرِّم على ذكورِها

“Dihalalkan emas dan sutra bagi wanita dari kalangan umatku, dan dihar4mkan bagi kaum laki-lakinya” (Riwayat An Nasa’i)

Malah lelaki bukan hanya dilarang menggunakan sutera, lelaki juga dilarang sengaja duduk di atas sutera. Dari Hudzaifah RA beliau berkata:

نَهَانَا النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَنْ لُبْسِ الْحَرِيرِ وَالدِّيبَاجِ وَأَنْ نَجْلِسَ عَلَيْهِ

“Nabi SAW melarang kami memakai pakaian sutera dan dibaj (sutra yang bergambar), dan mel4rang kami duduk di atasnya” (Riwayat Bukhari).

Semalam, jenama tudung terkemuka dUck menarik balik penjualan tali leher edisi hari bapa hasil kolaborasi bersama Marvel setelah menerima kec4man wargamaya.

Koleksi tali leher yang diperbuat daripada sutera itu menerima krit1ikan kerana lelaki Islam dih4ramkan daripada memakai material tersebut.

Menerusi laman sosial Instagram, @theduckgroup memuat naik satu permohonan maaf di atas kekhilafan mereka kerana terlepas pandang material yang digunakan.

KOMEN NETIZEN :

maaf bertanya, tapi ada yang kata kalau sutera tu sikit dibolehkan, tu mcm mne eh😅

agaknya apa hukvm jual pakaian lelaki sutera? 🤔 serius konpius

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

Sumber: GEMPAK

Apa komen anda?

Be the first to comment on "Adoii frustnya! Giliran Amin Idris Beri Bukti Tie Keluaran Syarikat Vivy Yusoff Ni Har4m"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*