“Tak percaya saya masih hidup” – Saksi Letvpan di Beirut Cerita Detik Cem4s

Setakat ini, angka kem4tian akib4t letvpan di pelabuhan dekat Beirut dilaporkan meningkat kepada lebih 100 orang, lapor Harian Metro. Organisasi Palang Merah Lubnan berkata tragedi tersebut turut menyebabkan 4,000 orang terc3dera namun kesemua angka ini dijangka akan terus meningkat.

Pasukan kami masih menjalankan operasi mencari dan menyelamat di kawasan sekitar letvpan.”

Video kejadian dua letvpan kuat yang menggegarkan bandar tersebut berjaya dirakam penduduk di beberapa sudut berbeza dan kini v1ral di media sosial. Kejadian yang berlaku pada jam 6 petang (waktu tempatan) itu dikatakan berpunc4 daripada ammonium nitrat yang disimpan di gudang dekat kawasan pelabuhan terbabit.

Beberapa bangunan lain yang berada beberapa kilometer dari lokasi kejadian turut mengalami keros4kan termasuklah kediaman bekas Perdana Menteri, Saad Hariri.

Gambar-gambar m4ngsa yang diraw4t di kawasan bandar juga mendapat perhatian ramai. h0spital di Beirut dilaporkan penuh dengan m4ngsa-m4ngsa yang terc3dera menyebabkan ada yang terpaksa diberi r4watankec3masan di tempat awam termasuklah kanak-kanak.

Menurut Mirror, bekas menteri kesihatan , Mohamed Khalifeh terpaksa berlari dari rumahnya menuju ke h0spital terdekat untuk menghulurkan bantuan.

Saya jer1it kepada keluarga supaya jaga diri, ada gempa bumi. Sebaik saya habis cakap, semuanya runtuh.”

Ny4wa saya hampir melayang, saya tinggalkan keluarga dan segera ke h0spital untuk selamatkan ny4wa lain.”

Nada Hamza, penduduk di bandar itu menceritakan det1k cem4s di mana dia ketika itu berada di dalam kereta, berdekatan kawasan letvpan.. Kata Nada, keretanya berada dalam posisi selari dengan pelabuhan tersebut ketika letvpan meletus dan dia sendiri telah melihat bagaimana salah satu bangunan musnah akib4t impak letvpan tersebut. Dia kemudian terus hubungi kedua ibu bapanya.

Saya tak percaya saya masih hidup.”

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

Sumber : Lobak Merah

Apa komen anda?

Be the first to comment on "“Tak percaya saya masih hidup” – Saksi Letvpan di Beirut Cerita Detik Cem4s"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*