Tak Sangka, Pes4kit Di Wad Dedah Apa Yg Ibu Sandra Buat Semasa Jaga Arwh

Selepas seminggu pemergian Allahyarham Sandra Dianne tercetus pelbagai sp3kulasi mengenai kemat1iannya. Ada dakw4an yang mengatakan ibu kepada penyanyi itu iaitu Nur Sakinah sengaja menc4but bantuan penafasan anak sendiri. Bagaimanapun, dakw4an tersebut telahpun dijawab oleh ibu arwh.

Terbaru, seorang pengguna Facebook Amni Fatnin juga merupakan salah seorang pe4akit ditempatkan di wad yang sama dengan AllahyRham Sandra kongsi detik di ruang tersebut sebelum arwh menghembVskan nafas.

Pesaki1t di wad tersebut menceritakan kejadian sebenar sewaktu Allahyrham dimasukkan ke wad berkenaan dari ICV dan berada di katil sebelahnya. Dia turut menceritakan keluarga yang berada di wad tersebut sering membaca surah Yassin kepada arwh.

Rasa terpanggil untuk cerita apa sebenarnya yang berlaku di depan mata. Hari Khamis (10.9.2020), seorang pesak1t dari wad ICV masuk bilik yang sama dengan saya, katilnya di sebelah depan saya. Wajahnya tenang, bersih, cantik. K0manya macam tidur. Sesekali nurse datang, doktor datang panggil namanya, ‘Alesandra, Alesandra’. Ada seorang perempuan yang setia menjaga di sisi, pakai mask, susuk badan macam orang muda, jadi pada perkiraan saya itu kakaknya, hakikatnya itu ialah ibu yang sangat sayangkan anak perempuannya.

Doa dan doa, bacaan Yasin terus dibacakan. Ada juga sesekali si ibu pasangkan voice note kata semangat, (mungkin dari saudara atau sahabat dekat) di telinga pesaki1t. Tiada respon dari pesak1it kecuali air mata. Nampak ibunya lap air mata si anak. Bila si ibu turun, naik pula seorang lelaki, bacakan Yasin, azankan di telinga pesak1it, baca syahadah di telinga pesak1it. Pesaki1t tetap tenang, macam tidur. Kemudian saya tidur tak sedarkan diri (kesan bi1us operate di badan masih ada).

Jam 11.00 malam, nurse kejut untuk makan ubat. Dari sudut langsir yang sedikit terselak, nampak pesaki1t yang tenang tadi, mula ten4t. Doktor, nurse berkumpul, dengan sangat bersungguh cuba selamatkan pesaki1t. Dengar tumit kasut si ibu berlari masuk bilik sambil menangis, mintak ditemani, mintak kekuatan. Lepas saya makan ubat, munt4h, cucuk jarum dan masuk ubat, saya tidur lagi tak sedarkan diri.

Pesak1it di wad berkenaan juga terdengar tangisan dari suara seorang ibu yang cuba mengejutkan anaknya. Dia juga ternampak sebujur jenaz4h yang sedang tidur berada di atas katil yang disebelahnya.

Jam 2.00 pagi Jumaat (11.9.2020) saya terjaga sekali lagi. Kali ini kerana esakan si ibu. ‘Anakku, anakku, oh tuhan, anakku’. Dengar suara lelaki cuba pujuk isterinya, ‘Ikhlas, ikhlas, lepaskan’. Mesin pun dah tak bunyi. Saya panggil nurse untuk papah saya ke toilet. Dari toilet saya nampak jelas jenazahnya. Entah kenapa. Tenang sangat. Macam tidur. Wajahnya putih bersih, macam kapas. Tak ada 1 calar pun di muka, Subhanallah, langsung tak macam acc1dent. Kemudian saya tidur lagi tak sedarkan diri, kesan b1us belum habis.

Bila saya bangun keesokan pagi, katilnya dah kosong. Jen4zahnya dah dibawa turun. Dan bila saya bertanyakan nurse, baru saya tahu dia itu seorang artis, Sandra Dianne. Semoga awak husnul khotimah, Sandra. Sungguh, kemat1anmu disebut, dicembvrui. Ramai yang doakan kamu.

Jadi, dimanakah kemanusian kamu bila kata arwh ‘m4ti kat4k’, ‘ibu arwh sengaja memilih untuk cabut oxygen dihari jumaat ‘. Ibu arwhlah yang paling terkesan, sedih dan tak bersedia untuk kehilangan anaknya, tak mungkin si ibu yang memilih hari untuk nyawa anaknya dicabut. Dan sebenarnya tak ada pun bantuan oxygen pada arwh. Yang ada cuma tiub.

Saya cuma cerita apa yang saya nampak, dalam keadaan separa sedar.

Sumber: Amni Fatnin

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

Sumber: OHBULAN

Apa komen anda?

Be the first to comment on "Tak Sangka, Pes4kit Di Wad Dedah Apa Yg Ibu Sandra Buat Semasa Jaga Arwh"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*