Vivy Yusof Sam4n Netizen Gara2 Hal Ini

Usahawan fesyen Datin Vivy Yusof memfailkan sam4n terhadap seorang netizen atas dakw4an memfitn4h pengasas FashionValet and dUCK Group itu, menerusi laman sosial berhubung isu kerajaan membantu golongan B40 dan M40 yang terjejas akibat COV1D-19.

Memetik laporan BH Online, sam4n fitn4h itu difailkan Vivy atau nama sebenarnya Vivy Sofinas Yusof, 33, menerusi Tetuan Foong Cheng Leong & Co pada 15 Jun lepas dengan menamakan Alia Najwa Hassannudin, 28, selaku defendan tunggal.

Hari ini ditetapkan untuk pengurusan k3s di dalam kamar Hakim Mahkamah Tinggi Datin Rohani Ismail dan hasil semakan mahkamah, pengurusan kes selanjutnya ditetapkan pada 7 Oktober ini.

Berdasarkan penyataan tuntutan yang dilihat melalui carian dalam e-filing, Vivy selaku plaintif, berkata pada 28 Mac lalu, beliau telah menerbitkan rakaman video dalam akaun Instagramnya berhubung perbualan empat usahawan berkaitan status ekonomi akib4t COV1D-19 dan Pakej Rangsangan Ekonomi yang diumumkan oleh Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Vivy mend4kwa pada 30 Mac lalu, defendan menerbitkan beberapa penyataan berkenaan plaintif dalam akaun Facebook dan Instagram milik defendan dan secara salah menyatakan bahawa plaintif mempersoalkan tindakan kerajaan membantu golongan B40 dan M40, sedangkan mereka tidak memberi apa-apa sumbangan kepada ekonomi negara.

Usahawan wanita itu mend4kwa penyataan-penyataan fitn4h itu, antara lainnya membawa maksud bahawa plaintif tidak bersimpati terhadap golongan B40 dan M40, bersikap angkvh, mementingkan diri sendiri dan tidak profesional serta hanya mementingkan keuntungan.

Kata Vivy, penerbitan penyataan-penyataan fitnah itu turut menyebabkan pelancaran satu petisyen di laman web sekitar 1 April lepas bagi mendesak plaintif dilucutkan jawatan sebagai Ahli Lembaga Pengarah UiTM kerana mengh1na golongan berkenaan dan petisyen tersebut telah ditandatangani lebih 230,000 pengguna Internet sejak dilancarkan.

Ikon fesyen itu mendakwa pada 2 April lepas, surat tuntutan telah dikeluarkan kepada defendan dan menuntut supaya beliau berhenti menerbitkan sebarang penyataan fitn4h terhadap plaintif di laman sosial dan plaintif juga mend4kwa defendan membalas surat tuntutan melalui aplikasi Facebook tetapi g4gal mematuhi kesemua kehendak plaintif.

Oleh itu, plaintif menuntut ganti rugi am, tervk dan teladan, suatu perintah supaya defendan mem4damkan penerbitan penyataan-penyataan fitn4h tersebut selain memohon defendan menerbitkan suatu permohonan maaf terhadap plaintif.

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

Sumber: BH Online via GEMPAK

Apa komen anda?

Be the first to comment on "Vivy Yusof Sam4n Netizen Gara2 Hal Ini"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*