Susulan Kes Guna Artis ‘Cuci’ Duit Hram, 2 Pegawai PoIis Dit4han?

Beberapa hari lalu terbngkar taktik perdaya dan guna populariti artis untuk menjalankan kegiatan ‘mencuci’ duit hram melalui pelbagai usaha sama dan perniagaan sah.

Ia susulan penahanan lima individu termasuk dua orang yang bergelar Datuk Seri dan Datuk oleh Suruhanjaya Pencegahan Rsuah Malaysia (SPRM) bagi membantu siasatan kes penipuan sindiket Macau Scam di Malaysia.

Antara kelima-lima suspek, salah seorangnya dikenali ramai kerana sering menunjukkan kehidupan yang serba mewah dan terkenal dalam kalangan selebriti popular tanah air.

Difahamkan kegiatan individu yang disyaki terbabit dengan kegiatan hram termasuk perjudian sebelum memerangkap segelintir artis tempatan dengan menawarkan bantuan modal untuk memulakan perniagaan.

Kaedah itu dianggap mampu mengaburi mata pihak berkuasa selain membolehkan keuntungan diperoleh hasil kerjasama pelbagai bentuk pelaburan yang disertai bersama.

Bagaimanapun, kegiatan mereka itu dikesan Bahagian Pencegahan Pengubahan Wang Hram (AMLA) Suruhanjaya Pencegahan Rsuah Malaysia (SPRM) hasil risikan dan siasatan dijalankan sebelum lima individu terbabit ditahan.

Dua pegawai poIis berpangkat pegawai kanan dari JSJ ditahan

Sementara terbaru, pihak poIis mengesahkan dua pegawai kanan dari Jabatan Si1asatan Jenayah (JSJ) ditahan Suruhanjaya Pencegahan Rsuah Malaysia (SPRM) semalam.

Timbalan Ketua PoIis Negara Datuk Seri Acryl Sani Abdullah Sani berkata, bagaimanapun pihaknya masih belum mendapat laporan lengkap berhubung penahanan berkenaan.

” Kita masih menunggu sama ada dua pegawai itu ditahan atas kes berkenaan (cuci duit) atau kes lain.

” Saya tidak boleh ulas kerana siasatan dijalankan SPRM,” katanya pada sidang media, di Maktab PoIis Diraja Malaysia (PDRM) di sini, hari ini.

Terdahulu, Acryl merasmikan Seminar Pengukuhan Siasatan Jenayah Komersil dan Pelancaran Portal dan Aplikasi Semak Mule.

Acryl berkata, pihaknya juga akan menjalankan si1asatan dalaman berhubung tohmahan yang didakwa sesetengah pihak di media sosial berhubung pembabitan pegawai poIis dalam sind1iket `cuci duit’ dikaitkan dengan perniagaan golongan artis sebelum ini.

” Siasatan dalaman ini akan dijalankan Jabatan Integriti dan Pematuhan Standard (JIPS) jadi kita tunggu dulu,” katanya.

Pelawak Shuib dan isteri turut dipanggil beri keterangan

Dalam pada itu, kes terbabit telah menjadi perhatian kerana turut membabitkan pelawak Shuib Sepahtu dan isteri, Siti Sarah Raissuddin yang dipanggil untuk memberi keterangan.

Shuib dan isteri bagaimanapun tidak ditahan rem4n oleh Suruhanjaya Pencegahan Rsuah Malaysia (SPRM) seperti dakwaan yang tular dalam media sosial.

Rakaman keterangan Shuib diambil dan selesai pada hari yang sama. Shuib kemudiannya dibenarkan pulang selepas selesai proses berkenaan, manakala kehadiran Siti Sarah pula untuk menemani suaminya,” katanya.

Shuib yang juga seorang ahli perniagaan dan nggota kumpulan Sepahtu itu disoal siasat selama 23 jam.

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! 

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Tube Viral

Sumber : https://www.asiakini.com/2020/10/07/guna-artis

Apa komen anda?

Be the first to comment on "Susulan Kes Guna Artis ‘Cuci’ Duit Hram, 2 Pegawai PoIis Dit4han?"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*