Selepas lol0s, Peguam dedah Datuk Seri bakal jadi lagi hebat, lebih keb4l dan lebih bijak

“What doesn’t k1ll you makes you stronger- Apa yang tidak membuatkan kau pat4h atau lem4h hanya akan membuatkan kau lebih kuat.

“Saya tak mahu sembang tentang teori bagaimana svspek k3s Mac4u itu terlepas. Ramai yang sedang berdeb4t tentang isu ini. Jujur saya katakan memang saya sendiri tidak puas hati.

“Saya harap kalau ada penglibatan pihak berkuasa sendiri, tolonglah ambil tind4kan yang ber4t dan buat s1asatan terperinci. Orang awam sedang menunggu jawapan.

“Yang membimbangkan, apabila dia lol0s. Dia bakal jadi lagi hebat, lebih keb4l dan lebih bijak. Kenapa? Sebab dia belajar dari kes1lapan sehingga dia tertangk4p. Jadi dia tidak akan ulangi kes1lapannya lagi.

“Barangkali sewaktu dia dis1asat berjam-jam oleh SPRM, dia sudah belajar takt1k-takt1k perkara yang dis1asat. Apa yang dicari oleh kumpulan peny1asat? Apa soalan yang ditanya sehingga menjervmus kepada kesal4han k3s.

“Dia belajar dan dia takkan ulang lagi segala kes1lapannya. Jadi jen4yahnya selepas ini bakal lebih kemas, bakal lagi cantik dan teratur. Barangkali dia langsung tidak dapat dikes4n selepas ini kerana pengalamannya yang tertangk4p dan lol0s.

“Walaupun hidup dalam pelar1an, jadilah dia seorang pelar1an yang terpaling mewah. Dia pasti tidak duduk sahaja. Dia pasti ‘berb1snes’ semula. Kali ini, dia lebih teliti dan hati-hati.

“Dikumpulnya semula b4la t3ntera yang baru untuk meneruskan empayarnya. Kali ini barangkali perbuatan mereka tidak akan dihidu.

“Saya kas1han memikirkan nasib m4ngsa-m4ngsa. Sudahlah dim4ngsakan dan tidak mendapat keadilan. Saya kasihan pula memikirkan bakal-bakal m4ngsa yang bakal tert1pu.

“Barangkali cara pen1puannya lebih kemas dan strategi baru, yang sudah lapvk sehingga menyebabkan dia tert4ngkap tidak lagi relevan. Haihhh. Berapa ramai lagi selepas ini menjadi m4ngsa.

“Berapa juta lagi yang bakal diperolehi? Berapa banyak lagi air mata kerana keh1langan dan kerug1an? Berapa ramai lagi kehidupan yang bakal dir4mpas setelah kehidupan tinggal sehelai sepinggang dan terpaksa meminta ke sana dan sini?

“Saya berharap sangat, dia tertangkap buat masa yang terdekat ini. Saya masih meletakkan keyakinan kepada pihak berkuasa bahawa dia pasti tert4ngkap.

“Kalau tertangkap lagi, harapan saya kali ini, biarlah dikaw4l rapi secara yang paling terkawal.

Oleh Nor Zabetha

Pelan lic1k lol0s 2 minit

Kuala Lumpur: Seolah-olah dirancang dari awal dengan penuh teliti. Malah, kedudukan pagar keselamatan jenis anti-cl1mb, jalan pintas dan susun atur sekitar Ibu Pejabat Suruhanjaya Pencegahan R4suah Malaysia (SPRM) Putrajaya, diselidik terlebih dahulu.

Semua itu membolehkan dal4ng utama sind1ket cuci duit atau pengubahan wang har4m berusia 32 tahun terbabit melar1kan diri tanpa disedari pihak berkuasa dalam kejadian jam 6.30 petang Ahad lalu.

Difahamkan, svspek yang mend4kwa sebagai Datuk Seri itu melol0skan diri dengan bantuan tiga pengawal peribadinya yang bert1ndak cek4p dalam tempoh kurang dua minit.

Dia sebelum ini dit4han SPRM pada 2 Oktober sebelum direm4n sehingga Ahad lalu susulan s1asatan k3s pengubahan wang har4m membabitkan artis.

Sumber berkata, dua daripada pengawal peribadi svspek berperanan sebagai ‘kuda’ bagi membolehkan svspek memijak belakang tubuh mereka untuk melepasi pagar setinggi hampir dua meter itu.

Menurutnya, seorang lagi pengawal peribadi svspek menyambutnya di luar pagar sebelum mereka melar1kan diri dengan menaiki Perodua Myvi.

Sumber itu berkata, terdahulu, sembilan svspek yang dilepas rem4n dibawa pulang ke ibu pejabat SPRM Putrajaya untuk proses dokumentasi jam1nan sekitar jam 6 petang.

Menurutnya, sebaik tiba di pejabat SPRM, ramai anggota polis berkumpul di lobi utama bangunan.

“Ini menyebabkan semua svspek tidak mahu keluar dari kenderaan masing-masing. Ada kalangan ahli keluarga svspek juga hadir di lokasi untuk proses jaminan.

“Berlaku kekec0han di lobi utama bangunan SPRM apabila semua OKT (orang kena tudvh) enggan keluar dari kenderaan berikutan kehadiran ramai anggota polis di lobi Ibu Pejabat SPRM,” katanya.

Menurutnya, hasil perbincangan antara SPRM, polis dan peguam, polis akur dan bersetuju menunggu semua svspek di luar pintu utama Ibu Pejabat SPRM.

“Selepas selesai proses dokumentasi jam1nan, semua OKT dibebaskan dan menaiki kenderaan masing-masing untuk keluar dari Ibu Pejabat SPRM.

“Ada empat kenderaan pelbagai guna (MPV) Toyota Vellfire memasuki Ibu Pejabat SPRM bagi menjemput svspek yang melar1kan diri.

“Setiap kenderaan yang melalui pintu pagar utama disek4t dan svspek lain ditah4n polis semula.

“Bagaimanapun, seorang svspek yang dibebaskan dengan jam1nan diserahkan SPRM kepada peguam beliau,” katanya.

PAGAR tempat svspek melar1kan diri.

Menurutnya, suspek bergelar Datuk Seri terbabit masuk ke dalam Toyota Vellfire bersama peguam, pengawal peribadi dan pemandu.

“Dia masuk ke dalam kenderaan dan dilihat menuju ke pintu pagar utama.

“Bagaimanapun, dalam pergerakan antara pintu lobi dan pagar utama, svspek dipercayai keluar dari kenderaan dan melarikan diri ke arah pagar sisi (berdekatan pintu belakang bangunan SPRM) dengan dibantu dua pengawal peribadi.

“Lokasi svspek melarikan diri terselindung di sebalik tempat penyimpanan gas. Svspek dikesan memijak belakang tubuh dua pengawal peribadinya untuk melepasi pagar berkenaan,” katanya.

Menurutnya, hasil s1asatan rakaman kamera litar tertutup (CCTV), svspek disambut seorang lagi pengawal peribadi yang menunggu di luar pagar.

“Sebuah Perodua Myvi menunggu di tepi jalan dan melar1kan svspek.

“Apabila polis men4han Toyota Vellfire yang dinaiki svspek dan melalui pintu pagar utama, baru disedari svspek melar1kan diri,” katanya.

Menurutnya, tidak timbul isu kecu4ian dan dakw4an ada pembabitan ‘orang dalam’ berikutan svspek ketika itu dibebaskan dengan jaminan.

“Pihak SPRM sentiasa memberi kerjasama baik dan membantu s1asatan polis bagi memastikan k3s berkenaan dis1asat dengan rapi,” katanya.

Menurut sumber itu lagi, individu yang melar1kan diri itu bukan bergelar Datuk Seri seperti ditul4rkan ataupun dilap0rkan.

Pada 8 Oktober lalu, Ketua Pesuruhjaya SPRM Datuk Seri Azam Baki berkata, pihaknya mengesan ratusan syarikat diwujudkan bagi mengabvri pihak berkuasa berhubung s1ndiket pengubahan wang har4m dikaitkan dengan perniagaan membabitkan artis dan selebriti.

SPRM turut meny1ta 23 kenderaan mewah pelbagai jenis antaranya Ford Mustang, Rolls Royce, Bentley, Ferrari dan Porsche serta beberapa motosikal berkuasa tinggi dimiliki ahli sind1ket dipercayai hasil kegiatan har4m.

Sebelum ini, SPRM turut dilaporkan memanggil pasangan selebriti untuk memberi keterangan bagi membantu s1asatan k3s pengubahan wang har4m berkenaan.

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! 

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Tube Viral

Sumber : http://trendingsangat.pw/

Apa komen anda?

Be the first to comment on "Selepas lol0s, Peguam dedah Datuk Seri bakal jadi lagi hebat, lebih keb4l dan lebih bijak"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*