‘Klu Duit Halal Orang Tak Simpan Dalam Beg’. Jumpa Wang Tunai RM2.5 Juta, Kegi4tan Sebenar Terb0ngkar

Satu demi satu kejayaan pihak poIis dalam membant3ras keg1atan jnayah di Malaysia.

Terbaru, Jabatan S1asatan Jnayah (JSJ) Bukit Aman meramp4s wang tunai berjumlah RM2.5 juta dalam serbvan ke atas sebuah kediaman di Cheras, di sini, malam tadi.

Wang tunai berkenaan yang dipercayai disimpan untuk proses pengubahan wang hram adalah hasil daripada keg1atan yang tidah sah dan menyal4hi undang-undang.

Pengarah Jabatan S11asatan Jnayah Bukit Aman, Datuk Huzir Mohamed, berkata terdahulu sepasukan pegawai dan anggota dari Bahagian Jvdi, M4ksiat dan K0ngsi Gel4p (D7) Bukit Aman meny3rbu satu unit kediaman di sebuah kondominium di Bandar Hussein Onn, Kajang, sekitar jam 2 petang semalam.

” Hasil serbvan pertama itu, pihak poIis menah4n lapan warga China termasuk seorang wanita berusia antara 22 hingga 28 tahun selain meramp4s dua komputer riba, 15 telefon bimbit dan dua kertas catatan jadual kerja harian.

Keg1atan sebenar terb0ngkar

” S1asatan awal mendapati kediaman berkenaan dijadikan sebagai ‘calling centre’ untuk mempromosikan aktiviti peIacvran untuk pelanggan di China,” katanya malam tadi.

Beliau berkata s1ndiket yang turut bekerjasama dengan rakyat tempatan itu turut dipercayai menjalankan aktiviti pen11puan dalam talian atau Mc4u Sc4m.

” Susulan dari serbvan pertama itu, poIis kemudian meny3rbu sebuah kediaman di Jalan Desa Bukit Tiara, Taman Taynton View, Cheras dan menah4n lapan lagi individu.

” Dalam serbvan ini pihak poIis menemui wang tunai sebanyak RM2.5 juta yang disimpan dalam beberapa bagasi di beberapa bilik berasingan,” katanya.

Huzir berkata pihaknya percaya wang berkenaan akan digunakan untuk aktiviti pengubahan wang hram namun s1asatan lanjut sedang dijalankan.

Kalau wang halal orang simpan kat bank..

” Kalau wang tunai ini adalah dari hasil yang sah mereka pastinya menyimpannya di bank atau agensi kewangan yang sah, namun apabila mereka menyimpannya dalam rumah ini berkemungkinan wang dari aktiviti yang sal4h,” katanya.

Dalam s3rbuan kedua itu pihak poIis meramp3s tiga komputer riba, empat telefon bimbit serta sejumlah kecil p1l dipercayai ddah.

Katanya, pihak poIis juga mengesan adanya aktiviti pelaburan jenis mata wang krypto dalam komputer r1ba yang dir4mpas.

” PoIis juga yakin sind1iket ini menjadikan negara ini sebagai hub panggilan serta menjadikan dua rakyat Malaysia sebagai koordinator bagi menyediakan kelengkapan komputer, kediaman, untuk melancarkan aktiviti promosi peIacvran, peniipuan serta juudi dalam talian untuk sasaran mngsa di China,” katanya.

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! 

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Tube Viral

Sumber : http://limauais.pw/

Apa komen anda?

Be the first to comment on "‘Klu Duit Halal Orang Tak Simpan Dalam Beg’. Jumpa Wang Tunai RM2.5 Juta, Kegi4tan Sebenar Terb0ngkar"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*