Polis Suruh Berhenti Tepi, Gadis Pakai Mask Bawah Hidung

KEBANYAKAN negeri kini diletakkan di bawah Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB), tidak hairanlah pihak berkuasa mengadakan sekatan jalan raya (roadbl0ck) di mana-mana.

Bagi seorang gadis, pengalaman polis mengarahkan keretanya supaya berhenti untuk pemeriksaan ketika sekatan jalan raya pasti tidak akan dilupa.

Berkongsi kisah itu, gadis berkenaan, Nurul Syafika Zamree berkata, kejadian berlaku pada petang Khamis lalu ketika dalam perjalanan dari rumahnya di Sagil di Tangkak, Johor ke pekan Tangkak untuk membeli barang.

Gadis berusia 20 tahun itu memberitahu, dalam perjalanan itu dia bersama seorang rakan yang tinggal berdekatan dengan rumahnya perlu melalui sekatan jalan raya.

Keadaan trafik perlahan disebabkan sekatan jalan raya.

“Masa nak pergi OK, lepas. Masa nak balik tu, tiba-tiba ada abang polis bagi isyarat pada kereta saya. Trafik agak perlahan ketika itu kerana ada roadblock.

“Bila sampai turn saya, polis suruh saya berhenti ke tepi. Masa tu memang cu4k sebab ingatkan mereka marah sebab saya pakai pelitup muka tak penuh, setakat di bawah hidung.

“Dalam perjalanan balik saya kunyah makan di dalam kereta, jadi mungkin sebab itu pelitup muka terjatvh ke bawah sedikit,” katanya kepada mStar.

Anggota polis dan Rela membantu menukar tayar kereta yang dipandu seorang gadis.

Syafika berkata, perasaan gemuruhnya amat dirasai apabila membayangkan nilai kompaun sebanyak RM1,000 sekiranya mel4nggar SOP.

“Saya fikir habislah mana nak cari RM1,000 untuk bayar kompaun. Saya masih belajar, mana ada duit sebanyak itu.

“Berhenti di tepi jalan, rupa-rupanya polis kata tayar hadapan kereta bocor. Masa tu macam tak percaya dalam kedaan masih cuak,” ujar anak sulung daripada dua beradik itu.

Masalah tayar bocor diselesaikan dengan bantuan anggota polis dan Rela.

Menurut pelajar Diploma Kejururawatan di KPJ International College di Johor Bahru itu, dia tidak menyedari tayarnya mengalami kebocoran kerana menggunakan ‘tayar nipis’.

“Memang saya tak rasa sepanjang perjalanan balik dari kedai sebab tak ada l4nggar mana-mana lubang atau jalan yang tak el0k.

“Lagipun jarak dari kedai ke roadblock tu hanya dua kilometer, mungkin tayar tu mula kempis bila nak dekat roadblock sebelum disedari polis,” tambahnya.

Saya fikir habislah mana nak cari RM1,000 untuk bayar kompaun. Saya masih belajar, mana ada duit sebanyak itu.

NURUL SYAFIKA ZAMREE

Dia yang mulanya mahu menghubungi bengkel untuk mendapat bantuan berkata, anggota polis di lokasi kejadian menawarkan bantuan untuk membantu menukarkan tayar ganti.

“Ada abang polis, polis trafik dan Rela. Polis trafik tu berlari ke bengkel dekat roadblock nak pinjam spanar untuk tukar tayar ganti. Nampak peluh menitik kat muka abang polis trafik tu,” katanya.

Syafika (kanan) dan rakannya melalui pengalaman mendeb4rkan di sekatan jalan raya.

Syafika berkata, perasaan gementar bertukar malu disebabkan kejadian berlaku di tepi sekatan jalan raya yang menyaksikan aliran trafik perlahan di kedua-dua hala.

“Memanglah tak ada buat salah tapi sebab kereta saya parking betul-betul kat roadblock, orang mesti ingat ada sesuatu yang tak kena. Mesti fikir polis buat spot check.

“Lebih-lebih lagi semasa polis buka but kereta keluarkan tayar ganti. Orang lain mesti sangka saya bawa d4dah. Malu, dalam hati kata cepatlah abang polis tutup but tu,” ujarnya secara berseloroh.

Mengambil masa kira-kira 30 minit, mas4lah tayar keretanya yang bocor dapat diselesaikan dengan bantuan anggota polis dan Rela.

“Terima kasih banyak kepada abang-abang polis dan Rela yang membantu. Walaupun sedang bertugas buat roadblock, tapi mereka tak lupa memberi bantuan kepada masyarakat yang dalam kesus4han,” katanya.

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! 

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Tube Viral

Sumber:Mstar via http://www.sinarviral.com/

Apa komen anda?

Be the first to comment on "Polis Suruh Berhenti Tepi, Gadis Pakai Mask Bawah Hidung"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*