Bekas Isteri Kata Pangkat Arwh Bukan Calang2, Tapi Satu Sen Tak Terima Bantuan. Sekali ATM Jawab

Memetik laporan Utusan Malaysia mengatakan dua anak Allahyrham Mejar Mohd. Zahir Armaya bukan sahaja tiada pembelaan malah tr4uma sehingga menga­lami masalah psik0logi kerana kerap diejek ekoran kemat1an bapa mereka.

Bekas isteri Allahyrham, Ja­milah Ismail, 38, berkata, dia sed1h mengenang nasib dua anaknya, Mohamad Remy Iskandar Mohd. Zahir, 9, dan Mohamad Ebel Zulkarnain, 10, yang terabai.

” Inikah nasib anak pegawai yang mempunyai pangkat dalam tentera? Sejak arwh bapa mereka meninggI, kehidupan dua anak terabai dan langsung tiada bantuan diterima.

” Satu Malaysia dimaklumkan pelbagai bantuan disalurkan atas nama balu Allahyrham dan anak-anaknya tetapi tapi anak-anak saya, satu sen pun tidak terima bantuan yang disumbangkan itu,” katanya ketika ditemui Utusan Malaysia di sini semalam.

Susulan dari laporan tersebut, Ketua Pengarah Jabatan Hal Ehwal Veteran ATM (JHEV), Mejar Jeneral Datuk Dzulkarnain Ahmad membuat kenyataan pada sidang media di Jabatan Hal Ehwal Veteran ATM, Menara TH, Kuala Lumpur.

Datuk Dzulkarnain Ahmad menjelaskan bahawa bagaimana pembayaran dibuat kepada balu, Nour Shafinar Harun dan bekas isteri, Ja­milah Ismail.

” Untuk bayaran kepada balu, kita bayar terus kepada balu.

” Sementara bayaran kepada anak bekas isteri, kita bayarkan kepada akaun anaknya itu.

” Untuk anak yang bersama dengan balu, di mana ada tiga orang anak, kita bayarkan ke akaun balu. Manakala anak Allahyrham dengan bekas isteri pula, kita bayar ke dalam akaun anaknya.” kata Datuk Dzulkarnain.

Tidak perlu berjumpa AR Badul

Sementara itu, Ketua Pengarah Jabatan Arah Rekod dan Pencen, Mejar Jeneral Datuk Nazri Abu Bakar pula berkata, pembayaran dibuat berdasarkan peraturan dan tiada keperluan untuk bertemu AR Badul.

” Kita tidak perlukan apa-apa perbincangan ya.

” Kalau dia (AR Badul) maksudnya hadiah-hadiah daripada individu dan juga insurans, itu adalah hak dia (Allahyrham), itu adalah di luar bidang kuasa kita.

” Kita tidak ada apa-apa sebab kenapa perlu berbincang dengan saudara AR Badul kerana tanggungjawab ATM telah pun dilaksanakan.

” Sekiranya dia merujuk kepada cucunya di sebelah bekas isteri arwh berhubung hak-hak (pembahagian harta), semua kita sudah bayar daripada pihak ATM.

” Tapi kalau dia menuntut insurans dan juga hadiah-hadiah yang diterima, itu perlu dibincangkan mereka sesama keluarga. ATM tidak mempunyai kuasa untuk menentukan pembahagian tersebut.

” Sebenarnya peraturan yang kita buat ini adalah bagi dalam keadaan per4ng, maknanya kalau anggota m4ti ketika berp3rang, kita akan bagi bantuan tersebut dalam kadar segera. Kita jaga kebajikan anggota-anggota kita.” katanya.

 

Mohd. Zahir yang juga merupakan anak pelakon dan pengarah veteran, A.R. Badul, seorang anggota komando meninggI dnia ketika melakukan demonstrasi keupayaan sempena pelancaran penubuhan Divisyen Kelima Infantri Malaysia (5 Div) di Kem Kok Lawi, Sabah.

Kelmarin, Utusan Malaysia melaporkan A.R. Badul menolak dkwaan mahu membolot harta anaknya dengan menjelaskan dia hanya mahu menuntut haknya sebagai bapa.

A.R. Badul atau nama sebenarnya Armaya Aman Ramlie, 71, berkata, buat masa ini dia tidak kisah jika ada pihak yang mengambil kesempatan mengec4m dirinya memandangkan dia hanya memikirkan keadaan cucu-cucunya.

Jamilah berkata, setakat ini, dua anaknya hanya menerima pencen arwh suaminya, bantuan bulanan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) berjumlah RM200 dan bantuan Majlis Ugama Islam dan Adat Resam Melayu Pahang (Muip) sebanyak RM500 termasuk RM200 dalam bentuk baucar atas namanya sebagai ibu tunggal.

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! 

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Tube Viral

Sumber: https://www.asiakini.com/2020/12/04/atm-jawab-bekas-menantu-badul

Apa komen anda?

Be the first to comment on "Bekas Isteri Kata Pangkat Arwh Bukan Calang2, Tapi Satu Sen Tak Terima Bantuan. Sekali ATM Jawab"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*