Bapa berdepan tudvhan ugvtan jenay4h, ini reaksi Bob Lokman

Kuala Lumpur: Pelakon dan penulis lirik, Bob Lokman, 56, akur dengan h-ukuman d3nda RM4,000 yang dikenakan Mahkamah Majistret Kota Bharu, hari ini, kepada bapanya, Lokman Ahmad, 85, atas kes4lahan dilakukan.

Terdahulu, Lokman berhadapan dua pertuduhan iaitu melakukan ugu-tan j3nayah dan mer0sakkan barangan masjid pada 21 November tahun lalu.

Huku-man denda dijatuhkan Majistret Mohd Izuddin Mohd Shukri selepas tertuduh mengaku bers4lah dan memohon maaf.

Majistret Mohd Izuddin Mohd Shukri menjatuhkan hukvman itu apabila Lokman Ahmad, 85, mengaku bers4Iah selepas pertduhan dibacakan dan dia memohon maaf.

Bapa kepada pengacara, pelakon dan penulis lirik Bob Lokman itu didkwa melakukan kes4Iahan tersebut pada 21 Nov tahun lalu.

Tertduh yang tampil berjubah putih dan berkopiah serta ditolak dengan kerusi roda kelihatan tenang ketika pertduhan dibacakan.

Pendkwaan dilakukan Timbalan Pendkwa Raya Sharifah Amirda Shasha Amir Sharifuddin manakala tertduh diwakili peguam Mohd Murtadza Mohd Mokhtar.

Dalam pertduhan pertama, Lokman didkwa mengeluarkan kata-kata ugvtan dengan memberitahu kepada Mohd Hanis Sulaiman, 34, yang dia ingin mene-t4k dan menem-b4k Muhammad Hafiz Hukmi Wardi, 39.

Ia sekali gus mendatangkan ketakvtan kepada pengadu dalam kjdian di Masjid Tok Kenali, Kubang Merian, kira-kira jam 11 pagi.

Bagi kes4Iahan itu, tertduh didkwa mengikut Sksyen 506 Knun Kesksaan yang membolehkan pes4Iah dipnjara sehingga dua tahun atau dnda atau kedua-duanya sekali jika sabit kes4Iahan.

Sementara itu bagi pertduhan kedua di lokasi, tarikh dan masa yang sama, Lokman didkwa melakukan khianat iaitu memecahkan pasu bunga serta memotong pokok bunga di kawasan masjid yang menyebabkan kerugian RM150.

Kjdian itu didkwa berlaku kerana Lokman memarahi Muhammad Hafiz Hukmi.

Tertduh didkwa mengikut Sksyen 427 Knun Kesksaan yang memperuntukkan hukvman pnjara kurang satu tahun hingga lima tahun atau dnda atau kedua-duanya sekali.

Terdahulu, peguam tertduh memohon hukvman minimum dikenakan memandangkan dia mengaku bers4Iah dan mengalami penyak1t kncing mnis, drah tinggi serta msaIah pendengaran.

Bagaimanapun, Sharifah Amirda Shasha memohon hukvman setimpal dikenakan supaya kes itu menjadi pengajaran.

Mohd Izuddin kemudian menjatuhkan hukvman dnda RM2,000 bagi setiap pertduhan dan jika gagal membuat bayaran boleh dipnjara selama setahun.

Reaksi warganet

Sementara iu menerusi ruangan komen, rata-rata warganet meninggalkan pesan agar tidak membuat sebarang andaian sendiri.

” Kita tak tahu apa dan punca kjadian sebenar. boleh jadi sebab mrah tak boleh solat di masjid atau sebagainya, jadi janganlah tuding jari sangat..tak mungkin ayah bob saja2 nak mrah,” tulis Anep.

” Kadang2 kalau ugvtan tu datang dari org yg tidak mampu melakukannya kita abaikan sajalah.. lain kalau kita betul2 rasa ter4ncam atau si pengvgut betul2 mampu melakukan perkara tersebut keatas diri kita..” tulis Khairul.

“Dah sal4h bayar je la d3nda” – Bob Lokman

Bob atau nama sebenarnya Mohd Hakim Lokman berkata, dia hanya mahu kes membabitkan bapanya itu selesai segera dan denda berkenaan akan dibayar oleh adik-beradiknya dan keluarga.

“Soal undang-undang ini tak kenal usia. Walaupun, bapa saya sudah berusia dan warga emas, tetapi bila sudah terbabit undang-undang serta dia juga mengaku bers4lah, jadi kenalah bayar denda itu.

“Nak dikatakan apa lagi. Bagi saya, ia dugaan buat kami sekeluarga dan sebagai anak, saya memang tahu perangai sebenar bapa. Apapun, saya bersyukur kes ini sudah pun selesai,” katanya kepada Harian Metro.

Bob yang juga penulis lirik lagu Isabella nyanyian Search berkata, baginya duit untuk membayar denda itu boleh diusahakan mereka adik-beradik, namun harapan yang paling utama adalah kes itu dapat diselesaikan secara undang-undang.

Ditanya juga sejauh mana dia mengetahui kes menimpa bapanya itu, Bob berkata, dia memang tahu mengenainya tetapi pada ketika itu perlu menguruskan prosedur pemb3dahan j4ntung yang harus dijalani awal Disember, tahun lalu.

“Ketika bapa saya terbabit kes itu, saya pun tidak sihat. Malah, adik-beradik yang lain tahu saya sibuk menguruskan prosedur peru-batan untuk diri sendiri. Jadi, kes bapa itu, mereka yang uruskan tanpa saya.

“Alhamdulillah, saya sangat berterima kasih kepada adik-beradik dan keluarga kerana memahami masalah kesih4tan saya. Dalam soal ini, saya sangat bersyukur apabila kes perbicaraan bapa sudah berakhir, hari ini,” katanya.

Mengulas perkembangan kesihatannya, Bob berkata, dia kini sudah berada di Kedah selepas mendapatkan surat kebenaran merentas negeri untuk menjalani pemeriksaan berkala ditetapkan oleh doktor.

“Pemeriksaan kali keempat dengan doktor di Hospital Sultanah Bahiyah akan saya jalani pada 21 Januari ini, namun saya datang ke Kedah dari Kelantan lebih awal, kerana perlu berehat.

“Walaupun keadaan kesihatan saya menunjukkan tahap stabil dan makin pulih, saya tetap kena dapatkan rehat yang cukup dan tidak boleh terlalu letih. Ditambah sekarang, dalam negara C0v1d-19 masih menular dan ada pula Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB).

“Jadi, sekarang kena ikut prosedur operasi standard (SOP) ditetapkan Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) dan perlulah patuh untuk keselamatan. Semoga segala ujjan Allah ini, dapat kita lalui dengan tabah,” katanya.

Terdahulu, Bob selamat menjalani pemb3dahan membetulkan de-gupan j4ntung Cardiac Resynchronization Therapy & Defibrillator (CRTD) pada awal Disember tahun lalu dengan kos sekitar RM60,000.

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! 

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook

Sumber : http://trendingsangat.pw/bapa-bob-lokman-masjid-2/

Apa komen anda?

Be the first to comment on "Bapa berdepan tudvhan ugvtan jenay4h, ini reaksi Bob Lokman"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*