Anak Sam4n Bapa Kandung Berhubung Harta Peninggalan, MeninggI Dnia Sehari Sebelum Hari Perbicaraan

Seorang wanita di daerah Cinambo, di sini, sanggup bersekongkol dengan abangnya memfailkan s4man terhadap bapa kandungnya sendiri sebanyak tiga bilion rupiah (RM864,000) di Mhkamah Daerah Khas Bandung.

Kompas.com, melaporkan, Koswara, 85, disa-man anak keduanya Deden, dan disokong oleh anak ketiganya, Masitoh yang merupakan seorang peguam.

Masitoh dikatakan bersama abangnya, Deden mengemukakan sa-man terhadap harta peninggalan bapanya itu.

Wanita itu bagaimanapun meninggI dnia sehari sebelum sesi perbicaraan berlangsung di mhkamah.

Masitoh dilaporkan m4ut ak1bat ser4ngan jntuvng dan telah dikebvmikan semalam iaitu tarikh sama bagi perbicaraan kes di mhk4mah berkenaan.

Untuk rekod, Koswara memiliki enam anak iaitu yang pertama bernama Imas diikuti Deden, Masitoh, Ajid, Hamidah dan Muchta.

Anak kelimanya, Hamidah yang memimpin ayahnya ke mhkamah berkata, ayahnya baru mengetahui berita pem3rgian Masitoh selepas mhkamah berhenti bersidang dan tetap menziarahi pus4ra anaknya.

Peguam Masitoh, Komar Sarbini berkata, sa-man itu difailkan kerana Hamidah dan Koswara didkwa meInggar undng-undng kerana menafikan kontrak perjnjian berhubung pewar1san tanah.

” Mereka mengingkari perjanjian kontrak (sewa tempat) di Jalan AH Nasution Bandung. Selebihnya, akan diputuskan mhkamah,” katanya.

Sa-man itu berhubung harta warisan seluas 0.3 hektar milik Koswara yang diwarisi dari ibu bapanya.

Difahamkan Deden menyewa sebahagian tanah tersebut untuk dijadikan kedai.

Namun, tahun ini, Koswara tidak akan lagi menyewakan tanah tersebut kerana ia akan dijual dan hasil penjualan akan dibahagikan kepada waris termasuk adik-beradik Koswara.

Bukan hanya Koswara, Deden dan isterinya, Ning juga telah meny4man adik perempuannya yang berusia lima tahun, Hamidah.

Dalam tuntutan itu, Deden meminta bapanya Koswara dan Hamidah membayar RM864,000 jika sekiranya dia perlu berpindah dari kedai yang telah dibina di atas tanah tersebut.

Dalam tuntutan sa-man itu, peguam yang mewakili Deden adalah adiknya sendiri iaitu Masitoh, yang juga merupakan anak ketiga Koswara.

Koswara mempunyai enam orang anak. Anak pertama bernama Imas, Deden anak kedua.

Masitoh adalah anak ketiga, Ajid anak keempat, Hamidah anak kelima, dan Muchtar anak keenam.

Semasa perbicaraan yang diadakan di Mhkamah Daerah Banndung, Selasa (19/1/2021), Koswara dilihat berjalan sambil dipimpin dua anaknya, Imasa dan Hamidah ketika memasuki mhkamah.

Koswara mengatakan bahawa ketika dia menyatakan niatnya untuk menjual tanah milik ibu bapanya, dia mendapat layanan kasar dari anaknya, Deden.

” Mata Deden menyinga seperti dia ingin memukvI saya. Sepertinya dia tidak lagi menganggap saya sebagai ibu bapanya. Saya t4kut, sedangkan doktor menasihati saya agar tidak banyak berfikir dan perlu banyak berehat,” kata Koswara.

Deden mar4h ketika mengetahui bahawa bapanya, Koswara hendak menjual tanah itu.

” Deden selalu bertengkar dengan adik-beradik yang lain. Saya bimbang, takut ada yang tidak kena.

” Tanah itu bukan milik saya sahaja, masih ada adik-beradik saya yang lain. Mereka bersetuju agar tanah itu dijual,” kata Koswara di Mhkamah Daerah Bandung, pada Selasa.

Koswara juga mengakui bahawa dia kec3wa apabila mengetahui bahawa anak ketiganya, Masitoh, menjadi peguam membela tuntutan Deden.

Dia mengatakan bahawa dia tidak mempunyai wang untuk membayar tuntutan mhkamah itu jika dia kaI4h di mhkamah.

” Dari mana saya mendapat wang. Yuran pendidikan mereka pun lebih dari itu. Selama ini saya berhujan berpanas cari duit demi keperluan mereka. Saya hanya mahu berehat sekarang,” kata Koswara.

Dalam perbicaraan yang diadakan pada hari Selasa pagi, Masitoh tidak hadir kerana dia meninggI pada hari Isnin (18/1/2021)

Sementara itu seorang wakil rakyat Dedi Mulyadi, mengakui bahawa dia tersentuh mendengar Koswara disa-man oleh anak kandungnya.

” Saya telah berbincang dengan peguambela Mr. Koswara, Encik Bobby Herlambang, dan saya akan memberikan bantuan sehingga masalahnya diselesaikan,” kata Dedi.

Bekas Bupati Purwakarta berharap masalah ini dapat diselesaikan secara damai.

” Bersama para penyokong Mr. Koswara, kami mencari jalan musyawarah,” katanya.

Dedi juga berharap agar Koswara memaafkan anak ketiganya yang telah meninggI, Masitoh, yang memilih untuk membela Deden dalam proses tuntutan mhkamah.

” Semoga ayah yang menderita kerana disa-man anak kandung ini, maafkan semua kes4Iahan anaknya (Masitoh) dan ibadah anak-anaknya diterima oleh Allah,” katanya.

 

Sumber:hmetr0 dan k0mpas.com

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! SK

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook

Sumber:https://www.asiakini.com/

Apa komen anda?

Be the first to comment on "Anak Sam4n Bapa Kandung Berhubung Harta Peninggalan, MeninggI Dnia Sehari Sebelum Hari Perbicaraan"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*