Sebanyak 4.8 Juta Pemohon i-Sinar, Tengku Zafrul Umum berita gembira buat pemohon .

KUALA LUMPUR: Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) telah menerima 4.8 juta permohonan di bawah Kategori 1 bagi program i-Sinar setakat Selasa lalu.

Menteri Kewangan, Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz berkata, daripada jumlah berkenaan, sebanyak 3.18 juta permohonan bernilai RM25.3 bilion telah diluluskan.

Menurut Tengku Zafrul, ahli-ahli yang lulus telah mula me­nerima jumlah keseluruhan RM13 bilion bermula bulan ini dengan bak1 permohonan sedang dipr0ses KWSP.

Katanya, bagi menambah baik kemudahan i-Sinar terutama bagi mereka yang menghadapi cbaran ak1bat Perlntah KawaIan Pergerakan (PKP) dan benc4na bnjir, KWSP akan membuat bayaran interim sehingga RM1,000 bagi pemohon i-Sinar Kategori 2 seperti diumumkan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin.

“Pr0ses pengeluaran i-Sinar Kategori 2 juga dipermudahkan di mana ahli hanya perlu mengisytiharkan secara kendiri bahawa mereka memenuhi kriteria yang ditetapkan dan dokumen sokongan boleh dihantar secara dalam talian dengan semakan akan dibuat kemudian.

“Kerajaan juga telah meminta KWSP memudahkan proses ba­yaran interim ini yang akan di­buat mulai 26 Januari,” katanya.

Beliau berkata demikian dalam Lap0ran Laksana Ke-37 Pelaksanaan Pakej Rangsa­ngan Ekonomi Prihatin Rakyat (Prihatin), Pelan Jana Semula Ekonomi Negara (Penjana) dan Pakej Rangsangan Ekonomi Kita Prihatin (Kita Prihatin), semalam.

MenguIas mengenai Pakej Bantuan Perlindungan Ekonomi dan Rakyat Malaysia (Permai), Tengku Zafrul menjelaskan, pakej tersebut merapatkan jvrang rakyat kerana bncana bnjir tervk dan pelaksanaan PKP hampir seluruh negara.

“Permai membuktikan ko­mitmen kerajaan yang sentiasa mendengar dan tldak berk0mpromi dalam menyelamatkan ny4wa dan memastikan punca rezeki rakyat serta perniagaan terutama perusahaan kecil dan sederhana (PKS) sentiasa ter­beIa.

“Melindungi ny4wa rakyat adalah menjadi keutamaan kerajaan ek0ran kadar jngkitan harian yang masih tinggi. Justeru, strategi penambahbaikan di bawah Permai digubaI daripada pelbagai segi.

“Ia termasuk pelaksanaan Program lmunisasi Kebangsaan bernilai RM3 bilion, pengukuhan sistem kesihatan negara, program penceg4han jngkitan yang diperkukuhkan dan skop pelepasan cvkai,” katanya.

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! 

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook

Sumber : Dbongkar via Utusan

 

Apa komen anda?

Be the first to comment on "Sebanyak 4.8 Juta Pemohon i-Sinar, Tengku Zafrul Umum berita gembira buat pemohon ."

Leave a comment

Your email address will not be published.


*