“Jgn sampai terp4ksa pilih siapa hidup, siapa m4ti – Nasihat Dr Hisham Ini Mula Buat Ramai Terfikir

Putrajaya: Kita tidak mahu sampai kepada tahap perlu pilih siapa yang hidup, siapa yang m4ti.

Itu peringatan Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah kepada masyarakat berhvbung trend jangkitan C0vid-19 yang menunjukkan peningkatan mendadak di negara ini termasuk global.

Beliau berkata, meskipun kita masih berkemampuan dari segi kemudahan kesihatan, ia bukan alasan untuk rakyat terus meng4baikan prosedur 0perasi standard (S0P) bagi mengekang penvlaran C0vid-19.

“Kita tidak mahu berakhir seperti beberapa negara apabila kita memilih siapa yang hidup dan siapa yang m4ti.

“Ketika ini kita masih ada kapasiti, tetapi kita sarankan semua rakyat untuk pastikan mereka mematuhi S0P sebab kita berada dalam situasi krit1kal.

“Katil di hospital awam dan hospital kerajaan semakin penuh. Kita harap, berikan kita masa dua minggu dan kemudiannya ia akan memberikan ruang penampan untuk kita siap siaga dan menguruskan kembali diri serta kemungkinan untuk menvrunkan jumlah kes supaya hospital boleh memenuhi keperluan pesak1t dijangk1ti C0vid-19,” katanya pada sidang media, hari ini.

Mengulas lanjut, Dr Noor Hisham berkata, ketika ini negara memerlukan masa untuk melaksanakan pendekatan luar biasa untuk menangani penvlaran C0vid-19.

Beliau berkata, pihaknya ada mengadakan mesyuarat untuk menentukan keputusan k0lektif bagi melihat isu ini.

“Ini adalah tempoh lvar biasa dan kita memerlukan pendekatan luar biasa. Ini bukan waktu kebiasaan apabila kita boleh berpuas hati.

“Jadi, kita harap semua agensi dan sektor relevan berkenaan akan mengikuti garisan panduan Majlis Kesel4matan Negara (MKN) dan tiada perhimpunan besar kerana ia sebenarnya pvnca jangk1tan.

“Kita cuba mengel4k majlis super spreader (pereb4k utama). Jika kita boleh mengelak majlis itu seperti majlis perkahwinan atau kem4tian,” katanya.

Beliau berkata, Kluster Pasai membabitkan upacara kem4tian dan ia menjadi majlis super spreader.

Menurutnya, majlis perkahwinan turut direkodkan sebagai majlis super spreader.

“Raya ini, kita harapkan tiada peningkatan mend4dak jangk1tan. Kenapa tidak kita lakukan sekali lagi. Sekarang, kes amat tinggi.

“Jika anda dijangk1ti dan datang ke hospital dan jika tidak mempunyai cvkup katil ICU (unit r4watan rapi), kita dalam mas4lah,” katanya.

Rent4s negeri, daerah di seluruh negara dil4rang mulai 10 Mei hingga 6 Jun

DALAM pada itu, semua aktiviti rent4s negeri dan daerah tanpa kebenaran Polis Diraja Malaysia (PDRM) di seluruh negara tidak dibenarkan berkuat kuasa Isnin ini hingga 6 Jun depan.

Menteri Kanan (Keselamatan), Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, sepanjang tempoh itu juga aktiviti berkaitan sosial, pendidikan dan ekonomi yang boleh menyebabkan perhimpunan atau keses4kan awam tidak dibenarkan.

“Ini termasuk aktiviti rasmi, sosial dan aktiviti bersemuka oleh kerajaan serta swasta.

“Bagaimanapun, keputusan ini akan disemak semula selepas dua minggu,” katanya dalam kenyataan hari ini

Bazar Ramadan, Aidilfitri di kawasan PKP ditutup mulai Isnin

ORANG ramai membeli-belah di Bazar Aidilfitri Jalan Tuanku Abdul Rahman, Kuala Lumpur, malam tadi. FOTO EIZAIRI SHAMSUDIN

TERDAHULU, Menteri Kanan (Keselamatan), Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob mengumumkan Bazar Ramadan dan Bazar Aidilfitri di kawasan dilaksanakan Per1ntah K4walan Pergerakan (PKP) diarah tvtup bermula Isnin ini.

Mengulas lanjut, bazar Ramadan yang tersenarai dalam sistem Pengec4man Lokasi Panas untuk Libat Urus Dinamik (HIDE) akan ditvtup selama tiga hari berkuat kuasa serta-merta.

Beliau berkata, kerajaan sentiasa meneliti prosedur 0perasi standard (SOP) dan sekiranya berlaku pertambahan kes harian, kerajaan akan mendapatkan nasihat dan penilaian r1siko daripada Kementerian Kes1hatan Malaysia (KKM) bagi membolehkan S0P diperketatkan.

“Ini kerana, trend kes dalam negara semakin memb1mbangkan ditambah pula dengan penemuan var1an baru C0vid-19 sehingga menyebabkan beberapa negeri dilaksanakan PKP secara bers4sar antaranya Kedah, Selangor, Johor dan terbaru Pulau Pinang serta Pahang.

“Pelaksaan PKP ini dibuat berpandukan sistem amaran awal iaitu HIDE yang dibangunkan bersama Bank Negara Malaysia (BNM) dan KKM.

“Ini bermakna, sekiranya sistem HIDE mengesan sesuatu lokaliti itu merekodkan penularan kes, kerajaan akan membuat penilaian risiko bersama KKM untuk menutup sementara lokaliti itu bagi membolehkan PKP dilaksanakan,” katanya dalam kenyataan, hari ini.

Ismail Sabri berkata, premis tersenarai dalam sistem HIDE kerana dikenalpasti sebagai lokasi ber1siko kepada penvlaran kes C0vid-19 akan diarahkan ditvtup selama tiga hari berkvat kvasa serta-merta.

Beliau berkata, bagi memastikan tiada kekel1ruan segala keputusan dan pengumuman pelaksanaan PKP akan dibuat oleh Kerajaan Persekutuan selepas ia dipvtuskan dalam sidang mesyuarat Majlis Keselamatan Negara (MKN).

Sementara itu, beliau memaklumkan aktiviti sukan dan rekreasi individu serta tidak bersentuhan fizikal dengan mematuhi penjarakan fizikal sekurang-kurangnya 1.5 meter di kawasan terbuka dibenarkan bagi tujuan kes1hatan.

Jgkitan Di Kalangan Orang Muda Tinggi

PENINGK4TAN kes C0vid-19 di negara ini ternyata membimb4ngkan ramai.

Dalam perkembangan terbaharu, Ketua Pengarah Kesih4tan, Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah mended4hkan berlakunya peningk4tan j4ngkitan w4bak itu melibatkan golongan muda.

“Daripada 1 Januari hingga 7 Mei 2021, kita dapati sekarang j4ngkitan amat ting.gi dalam kalangan mereka yang berusia 20 hingga 29 tahun dan 30 hingga 39 tahun.

“Inilah mungkin usia yang aktif atau usia bekerja dan sekarang dengan varian baharu, kita dimaklumkan oleh pakar-pakar di Hospital Sungai Buloh, j4ngkitan dalam usia muda semakin meningk4t malah raw4tan yang diberikan tidak menampakkan kes4n,” ujar Dr Noor Hisham.

Beliau berkata demikian menerusi sidang media Kemeterian Kesih4tan Malaysia (KKM) pada Sabtu petang.

Tambah beliau, ramai golongan muda mengalami gejala ter.uk selepas dij4ngkiti C0vid-19 sehingga perlu menerima rawatan di hospital.

“Jangkitan usia muda semakin meningk4t dan gejala semakin teruk, ramai dimasukkan ke hospital dan juga unit raw4tan rapi (ICU) hingga memerlukan b4ntuan pernaf4san,” ujarnya lagi.

Selain itu kata beliau, trend j4ngkitan dalam tempoh 1 Januari hingga 7 Mei 2021 juga menunjukkan kes melibatkan pes4kit bukan warganegara semakin berkurangan.

Untuk rekod, Malaysia merekodkan 4,519 kes baharu pada Sabtu dengan 25 kematian dan 393 kes di ICU.

Sumber: HMetro

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! 

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook

Apa komen anda?

Be the first to comment on "“Jgn sampai terp4ksa pilih siapa hidup, siapa m4ti – Nasihat Dr Hisham Ini Mula Buat Ramai Terfikir"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*