“L4rikan Diri, Persetvbuhan Luar Nik4h” Petugas Ded4h Apa Yg Dia Nampak Di Stesen Kuar4ntin

Bukan mudah bagi petugas barisan hadapan mengawal sejumlah penghuni di stesen kuar4ntin Co.vid-19, apatah lagi perlu berhadapan dengan pelbagai ragam dan permintaan dalam satu-satu masa.

Bagi petugas yang mengawasi stesen kuarantin di Kelantan, mereka turut menghadapi cabaran apabila dapat mengesan kes seperti van.dal.isme, penghuni melarikan diri dan persetu,buhan luar nik4h.

Menurut laporan Astro Awani, masalah sosial tersebut didedahkan oleh Penyelaras Stesen Kuarantin Kelantan, Kapten Angkatan Pertahanan Awam (APM) Mohd Shafie Ramli.

Shafie berkata, dia memberi contoh kes yang berlaku di stesen kuarantin Sektor Sumber Teknologi Pendidikan di Pengkalan Chepa dimana satu-satunya stesen kuarantin di negeri tersebut.

Terdapat beberapa kes penghuni melarikan diri dari stesen kuarantin berkenaan dengan mencabut besi kerana mahu berbuka puasa di rumah.

“Kami telah mengasingkan lelaki dan perempuan… kita tak jaga sepenuh masa mereka di dalam. (Dalam) bilik mereka bebas bergerak.

“Walaupun dah bagi teguran… bila (petugas) keluar bilik berlakulah perkara tersebut… staf saya buat semakan (pemeriksaan) ternampak pesakit lelaki keluar bilik… keluar dari blok perempuan.

“Untuk semua kes serta masalah sedemikian, kami akan terus buat laporan polis untuk siasatan,” katanya menerusi laporan Astro Awani berkenaan.

Selain mempunyai blok asrama perempuan dan lelaki, Shafie berkata pusat tersebut turut menempatkan bekas b4nduan yang menjalani kuarantin dengan pengawasan lebih ketat oleh pegawai bertugas.

Pernah berlaku kes hampir sama di luar negara,

Tahanan Kuarantin Kantoi Sedang Berasmara Atas Katil Hospital Selepas Video Tersebar Di Laman Sosial

Viral di laman sosial baru-baru ni pasal video yang dikatakan mengandungi adegan tidak bermoral oleh sepasang kekasih di Hospital Umum Daerah Dompu, Nusa Tenggara Barat, Indonesia.

Tanpa diketahui, rupanya aksi pasangan itu telah dirakam oleh kamera litar tertutup (CCTV) di ruang pengasingan pesakit covid-19. Video yang berdurasi 1 minit 30 saat itu menunjukkan aksi tidak senonoh seorang lelaki dan wanita sedang melakukan hubungan intim seperti suami isteri di atas katil hospital.

Selepas saja video itu tersebar di laman sosial, Pengarah Hospital, Dr Alief Firyasa Maulana turut mengesahkan yang video itu memang diambil dari salah satu ruang isolasi pesakit covid-19 dan laporan polis telah pun dibuat oleh pihak hospital.

Menurut sumber, lelaki dalam video itu rupanya adalah seorang pegawai polis yang bertugas di daerah itu dan dia dikatakan sedang menjalani pengasingan diri selepas menjalani ujian covid-19.

Ketua polis Daerah Dompu berkata, pihaknya akan menjalankan siasatan lanjut mengenai kejadian yang berlaku, tambah lagi video itu turut melibatkan salah seorang anggotanya.

Dua kakitangan hospital yang merakam dan menyebarkan video itu pula pada awalnya hanya dijadikan saksi, tetapi kini mereka juga turut disoal siasat.

Tindakan undang-undang juga akan dikenakan kepada kedua kakitangan itu kerana dengan sengaja telah merakam dan menyebarkan adegan intim kedua pesakit itu melalui rakaman CCTV di media sosial.

Bukan ke CCTV tak boleh di letakkan dalam ruang pesakit selain daripada Main area? ‘Invasion of patient privacy’ gituw. Lepastu kakitangan pula tu yang pergi sebarkan. Haih, eloklah dikenakan tindakan pada pasangan kekasih dan kedua kakitangan hospital tu, semoga jadi pengajaran buat orang lain diluar sana.

Beri Penjelasan Mengenai V4ksin Dalam Loghat Kelantan, Sabri Yunus Berjaya Buka Pemikiran Masyarakat

Di Malaysia, masih ramai yang keliru berkenaan fungsi sebenar v4ksin C0VID-19. Malah, ada yang berpendapat bahawa v4ksin itu boleh menyembuhkan C0VID-19. Walhal sebenarnya fungsi vaksin bukan untuk menceg4h atau mer4wat j4ngkitan tetapi untuk mengurangkan k4dar risik0 yang dialami jika dij4ngkiti w4bak berkenaan.

Di Facebook, pelakon, Sabri Yunus memberi kesedaran tentang fungsi v4ksin dalam dialek Kelantan.

Agar mudah difahami

Assalamualaikum, nak cerita ni. Jangan fikir vaksin ni ub4t. Kalau v4ksin ub4t, dah lama kerajaan cuc.uk dekat mereka yang berada di hospital .V4ksin ni untuk ketahanan diri dan perlu ambil. Sesetengah orang kata kerajaan ti.pu, lepas v4ksin tak boleh pergi mana-mana. Bukan, kerajaan tak tipu dan vaksin ni untuk daya tahan badan kita. Jangan fikir bebas bila dah ambil v4ksin, kalau nak kena, kena juga. V4ksin ni pelindung.

Menurut Sabri Yunus, dia ingin memberi penjelasan kepada semua rakyat Malaysia berkenaan vaksin khususnya mereka yang berada di Kelantan. Jelas Sabri, dia turut memberikan contoh agar masyarakat di luar sana faham apa fungsinya pengambilan vaksin dalam situasi pand3mik ini.

Semoga keluarga di Kelantan faham

Menjengah di ruangan komen, rata-rata netizen memuji inisiatif yang dilakukan oleh Sabri Yunus dalam menyampaikan ilmu berkaitan v4ksin kepada orang ramai. Dalam pada itu, ramai juga yang berkongsi pengalaman menghadapi kesukaran dalam menggalakkan ibu bapa dan keluarga mereka untuk mengambil v4ksin.

Terdahulu, media melaporkan hampir 10 ribu penduduk di Kelantan yang berusia 60 tahun ke atas dikesan g4gal hadir menerima suntik4n v4ksin. Difahamkan, rata-rata daripada mereke mempunyai masalah kesihatan selain menunda tarikh suntikan. Di samping itu, ada juga yang g4agal hadir kerana mempunyai mas4lah peribadi dan tidak kurang ramai yang tidak memberi sebarang alasan kepada Pusat Pemberian V4ksin (PPV).

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

Sumber : http://trendingsangat.pw/2021/05/larrr-pus-kuartin-projek/

Apa komen anda?

Be the first to comment on "“L4rikan Diri, Persetvbuhan Luar Nik4h” Petugas Ded4h Apa Yg Dia Nampak Di Stesen Kuar4ntin"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*