Tengah Seronok Belek Emas, Dua Wanita Ini Sampai Menangis Selepas Polis Juga Turut Menjadi ‘Tetamu’

GEORGE TOWN – Keg.hairahan dua wanita rentas daerah untuk membeli barang kemas di Kompleks Bukit Jambul di sini membawa padah selepas mereka dik.ompaun RM 5,000 setiap seorang.

Masing-masing yang datang dari daerah Barat Daya itu dilihat menangis sebaik pihak polis mengeluarkan notis k.ompaun kepada mereka.

Difahamkan, wanita berusia 23 tahun itu datang untuk membeli cincin manakala seorang lagi wanita berusia 58 tahun sedang membuat pilihan barang kemas di premis tingkat bawah kompleks tersebut.

Ketua Polis Daerah Timur Laut, Asisten Komisioner Soffian Santong berkata, dua wanita itu dik.ompaun kerana gagal mematuhi pro.sedur o.perasi standard (SOP) menangani penularan C0vid 19.

Jelas beliau, alasan itu tidak berasas kerana mereka tidak sepatutnya merentas daerah bagi membeli barang bukan keperluan pada masa ini.

“Selain itu, ada pengunjung yang memberi alasan tidak tahu kompleks beli-belah ini terletak dalam daerah Timur Laut.

“Ia tidak sepatutnya berlaku kerana P.erintah Kawalan Pergerakan (PKP) sudah lebih setahun dikuatk.uasakan dan orang ramai sepatutnya menjalani kehidupan norma baharu dengan mengambil tahu sempadan daerah masing-masing.

“Dalam o.perasi itu, kita mengeluarkan kompaun kepada tujuh individu lain atas kesa.lahan tidak memakai pelitup muka dengan betul serta g.agal mengimbas kod QR MySejahtera,” katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas melakukan tinjauan pematuhan pr.osedur o.perasi standard (SOP) di Kompleks Bukit Jambul di sini, hari ini.

O.perasi bersepadu itu turut disertai Kementerian Kesihatan Malaysia, Majlis Bandaraya Pulau Pinang dan beberapa agensi berkaitan.

Mengulas mengenai tinjauan pematuhan SOP di kompleks berkenaan, Soffian berkata, kesemua pekerja dan penggunjung dilihat mematuhi SOP ditetapkan.

“Tujuan pemeriksaan ini bukanlah bagi mencari kes.alahan semata-mata, tetapi lebih kepada mahu mendidik serta memastikan orang ramai berdisiplin dalam menjalani norma baharu,” katanya.

Dalam perkembangan sama, Soffian menegaskan, sebanyak 95 k.ompaun kega.galan mematuhi S0P dikeluarkan pihaknya sejak 10 Mei lalu sehingga semalam.

“Kes.alahan yang paling banyak dikesan ialah ga.gal mengimbas MySejahtera diikuti dengan tidak memakai pelitup muka serta kunjungi pusat hiburan.

“Rata-rata yang dik.ompaun terdiri daripada mereka yang berusia lingkungan 20 hingga 60 tahun,” kata Soffian.

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! 

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook

Sumber : MalaysiaGazette

Apa komen anda?

Be the first to comment on "Tengah Seronok Belek Emas, Dua Wanita Ini Sampai Menangis Selepas Polis Juga Turut Menjadi ‘Tetamu’"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*