Tawar Khidmat Raw4t Peny4kit COV1D 19, Tok Bom0h Terpaksa Batal Hasrat Kerana Bimbang Dij4ngkiti

Tidak percaya dengan raw4tan di h0spital, ada juga di kalangan masyarakat yang mencari alternatif lain dalam mer4wat peny4kit COV1D 19 iaitu dengan menggunakan raw4tan tradisional.

Namun hasrat per4wat tradisional untuk mengub4ti individu yang mengh1dap COV1D 19 terbatal selepas mereka pula bimbang dij4ngkiti oleh wab4k tersebut di kemudian hari.

Menurut Malaysiakini, dua orang pengamal perubatan tradisional yang dikenali sebagai Ustaz Dor, 50 dan rakannya, Ustaz Mat, 50-an memang ada merancang menawarkan khidmat berkenaan selepas mereka menaikkan iklan menawarkan khidmat raw4tan kepada pes4kit COV1D 19 yang kemudian viral di media sosial.

Saya mengaku merancang untuk mer4wat pes4kit Cov1d-19, namun membatalkan hasrat itu kerana bercanggah dengan perub4tan moden.

“Saya dan rakan pada awalnya berniat mahu membantu mer4wat pes4kit Cov1d-19 atau kontak rapat dengan menggunakan cara perub4tan Islam iaitu mengamalkan ayat suci al-Quran.

“Namun, terdapat percanggahan dengan perub4tan moden dan ramai yang tidak percaya perubatan Islam ini sebagai satu usaha untuk memulihkan Cov1d-19,” katanya yang tinggal di Kota Bharu.

Iklan tersebut juga katanya telah tular dalam bentuk risalah memaparkan tawaran mer4wat COV1D 19 di Bukit Marak, Kelantan.

Ustaz Dor yang tinggal di Pasir Tumboh juga berkata, dia tak menyangka hebahan tersebut menjadi tular sehingga 50 orang menghubunginya untuk mendapatkan raw4tan.

Bagaimanapun, tawaran itu terpaksa dibatalkan selepas memikirkan ris1ko jangk1tan COV1D 19 kepada dirinya dan keluarga.

Kami membatalkan perkara ini (raw4tan) selepas memikirkan r1siko termasuk akan membawa jangk1tan kepada kami dan keluarga. Kami menyuruh mereka (pesak1t) mendapatkan raw4tan di klinik atau h0spital.

“Saya mohon maaf kerana tidak mahu mer4wat pes4kit Cov1f-19. Saya minta semua hentikan daripada menyebarkan kepada orang ramai,” jelasnya.

Dalam pada itu, Pengarah Jabatan Kesihatan Negeri Kelantan, Dr Zaini Hussin menasihatkan orang ramai untuk tak cepat terpengaruh dengan d4kwaan raw4tan COV1D 19 yang tak ada bukti saintifik.

Kajian saintifik juga telah membuktikan punca COV1D 19 ini disebabkan v1rus.

Jika korang dijangk1ti COV1D 19, adalah sebaiknya mendapatkan raw4tan di hospital dan bukannya bomoh dan lain-lain. Bimbang juga kalau korang sebarkan v1rus itu kepada bom0h tersebut dan ahli keluarganya. 

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! 

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook

Sumber : https://lobakmerah.com/

Apa komen anda?

Be the first to comment on "Tawar Khidmat Raw4t Peny4kit COV1D 19, Tok Bom0h Terpaksa Batal Hasrat Kerana Bimbang Dij4ngkiti"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*