Bayaran l -sinar Terakhir ialah Pada Bulan Julai Depan. Ini Penjelasan Wakil KWSP Tentang Tarikh Bayaran Dan Cara semakan Status Duit Masuk Bank

Ramai tertanya-tanya bila agaknya tarikh bayaran i-Sinar bulan Julai akan dikre.ditkan ke akaun bank masing-masing, dan bilakah tarikh akhir pembayaran i-Sinar?.Ini kerana, ada antara kita yang telah menerima pembayaran terakhir i-Sinar bulan ini terutamanya bagi yang telah menerima kelulusan seawal Januari lalu (Kategori 1).

Seperti yang kita tahu, bayaran iSinar akan dibuat dalam t.empoh sehingga 6 bulan. Bermakna selepas 6 bulan kita menerima duit i-Sinar, tiada lagi bayaran yang akan diterima selepas itu.

Ini bermaksud, bagi penerima yang diluluskan dalam Kategori 2, atau mungkin telah membuat pindaan, maka anda mungkin akan masih menerima bayaran dalam bulan Julai ini sebagai pembayaran terakhir.Kalau nak dapatkan kepastian, bolehlah buat semakan. Berikut adalah makluman tarikh anggaran bayaran i-Sinar KWSP bagi bulan Julai 2021 dan cara membuat semakan melalui i-Akaun.

Tarikh Bayaran i-Sinar Bulan Julai 2021

Seperti bulan-bulan sebelum ini, bayaran i-Sinar bulan Julai akan dibuat secara berperingkat mulai minggu pertama hari bekerja, iaitu dijangka dari 1 Julai sehingga 10 Julai 2021.Pengkre.ditan amaun ke akaun bank adalah dalam masa 1-5 hari bekerja bergantung kepada bank masing-masing.

Menurut KWSP, bayaran bulanan i-Sinar biasanya ditetapkan seperti berikut

Tempoh seperti bayaran tarikh bulan pertama (maksudnya kalau dapat bayaran pertama pada 6 Mac, bayaran kedua pun sekitar 6 April, dan bulan Mei dan Jun juga pada 6 haribulan jika j.atuh pada hari bekerja).Maksimum dalam tempoh 2 minggu ATAU sebelum akhir bulan berkenaan.

Menurut pegawai KWSP juga, pemohon juga boleh membuat semakan s.tatus untuk info lanjut dan terkini tentang m.aklumat pembayaran.

Semakan Tarikh Akhir Pembayaran i-Sinar

Seperti yang dimaklumkan semasa permohonan, bayaran i-Sinar akan dibayar dalam tempoh sehingga 6 bulan.

Anda boleh membuat semakan tarikh akhir penerimaan bayaran i-Sinar pada bahagian ‘Monthly Recurring End Payment Date’ di i-Akaun KWSP.

Bagi yang telah membuat pindaan amaun, (contohnya, sebelum ni akaun dah exp.ired sebab KWSP dah bayar habis dah jumlah yang dipohon) nanti bila buat pindaan, a.kaun kembali berstatus Active dan ada Recurring Date sampai ke tarikh akhir bayaran yang akan dibuat.

Maka, status pembayaran akhir bergantung kepada tarikh kelulusan dan pembayaran pertama anda. Anda boleh membuat semakan melalui i-Akaun masing-masing mengikut langkah di bawah ini.

Cara Semak Tarikh Bayaran i-Sinar Bulan Julai 2021

Bagi yang dah ada i-Akaun KWSP dan nak tahu tarikh anggaran pembayaran iSinar Julai, sila rujuk langkah di bawahBuka apps i-Akaun melalui smartphone atau laman web kwsp. Login menggunakan ID dan Password yang telah didaftarkan.

Semak bahagian PENGELUARAN atau WITH.DRAWAL. Klik WITH.DRAWAL HISTORY. Seterusnya klik di column kedua yang ada tulis i-Sinar Tarikh bayaran akan dipaparkan untuk rujukan anda seperti contoh di bawah.

Skrol ke bahagian bawah dan tekan butang SEMAK STATUS. Isikan m.aklumat yang diminta .S.tatus kelulusan dan m.aklumat pembayaran akan dipaparkan.

Tarikh Akhir Memohon i-Sinar

Tarikh akhir anda boleh memohon i-Sinar adalah pada 30 Jun 2021. Jadi bagi anda yang masih belum memohon dan ingin membuat pengeluaran Akaun 1, sila pastikan anda tidak terlepas tarikh yang dinyatakan.

Kredit : Kisahbena

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! 

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook

Sumber : https://www.tehtarikkaw.com

Apa komen anda?

Be the first to comment on "Bayaran l -sinar Terakhir ialah Pada Bulan Julai Depan. Ini Penjelasan Wakil KWSP Tentang Tarikh Bayaran Dan Cara semakan Status Duit Masuk Bank"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*