Ugvt turunkan bendera putih, Polis Pahang tampil beri penjelasan

Polis Pahang menafikan dakwaan yang mengatakan anggotanya mengarahkan penduduk di Kuantan menurunkan bendera putih yang dinaikkan di rumah.

Ketua Polis Pahang Ramli Mohamed Yoosuf dalam satu kenyataan berkata individu yang diarahkan menurunkan bendera putih adalah kerana bendera berkenaan digantung di tiang elektrik.

“Polis tidak mengugut. Apa yang berlaku waktu itu, seperti dilaporkan Ketua Polis Daerah Kuantan (Mohamad Noor Yusof Ali) adalah kerana individu itu meletakkan bendera di tiang elektrik.

“Polis tiada halangan untuk bendera putih dikibarkan, kerana tidak ada dalam mana-mana peruntukan undang-undang atau SOP yang menyatakan perbuatan itu satu pelanggaran undang-undang setakat ini,” katanya.

Ramli berkata demikian sebagai respons dakwaan Adun PKR Teruntum, Sim Chon Siang bahawa penduduk di Kuantan yang mengibarkan bendera putih untuk meminta bantuan diperintahkan oleh polis untuk menurunkannya.

Mengulas lanjut, Ramli berkata pihak polis tidak ada halangan terhadap penduduk yang menaikkan bendera putih di hadapan rumah masing-masing jika ia dikibarkan di “tempat sepatutnya”.

“Saya telah mengarahkan supaya tidak ada apa-apa tindakan dibuat sekiranya bendera putih ini dikibarkan di tempat-tempat sepatutnya.

“Sudah tentu kalau menghalang lalu lintas dan sebagainya ia adalah satu kesalahan.

“Tapi untuk tujuan mengibarkannya dan tidak menghalang dan sebagainya, tiada apa-apa halangan,” katanya.

Perkembangan ini berlaku ketika gerakan #BenderaPutih mendapat perhatian dengan lebih banyak orang yang berdepan kesukaran di tengah pandemik mendapat manfaat daripada kempen itu.

Terdahulu, Malaysiakini memetik Sim yang berkata penduduk mendakwa polis mengancam akan mengeluarkan denda RM50,000 sekiranya tidak menurunkan bendera putih yang digantung.

Dia memberitahu Malaysiakini bahawa dia pergi melawat 13 keluarga yang tinggal di Bukit Setongkol, Kuantan, hari ini.

Keluarga itu dikatakan menaikkan dua bendera putih di jalan utama berhampiran rumah mereka pada hari Selasa (29 Jun), katanya, sambil menambah bahawa mereka kemudian mendapat bantuan daripada badan bukan kerajaan (NGO) tempatan pada keesokan harinya.

Bagaimanapun, menurutnya, ketua kampung setempat meminta mereka menurunkan bendera itu petang semalam.

Selepas bendera itu tidak diturunkan, Sim berkata ketua kampung kemudian membawa polis ke rumah berkenaan dan sekali lagi meminta mereka untuk menurunkan bendera putih itu.

Sim berkata penduduk mendakwa polis mengancam akan mendenda mereka.

“Ketua kampung datang dan menyuruh mereka menurunkan bendera. Dia mengatakan bahawa tindakan (menaikkan bendera putih) itu salah.

“Penduduk mengatakan bahawa mereka benar-benar tidak mempunyai apa-apa untuk dimakan sehingga mereka meminta pertolongan. Apa yang salah?

“Ketua kampung kemudian pulang. Kurang dari lima minit kemudian, dia kembali bersama polis. Polis memerintahkan penduduk kampung untuk menurunkan bendera kerana ia dikatakan salah.

“Polis juga mengatakan bahawa jika isu tersebut menjadi tular di internet, mereka akan didenda RM50,000,” katanya.

Sim menambah bahawa sebahagian besar penduduk di sana adalah penjaja atau buruh yang kehilangan pendapatan selama sekitar dua bulan kerana perintah kawalan pergerakan.

“Persoalannya adalah undang-undang atau peruntukan mana yang mengatakan bahawa menaikkan bendera putih adalah suatu kesalahan?

“Orang di luar sana benar-benar kelaparan, jadi mereka mengangkat bendera yang meminta pertolongan,” katanya.

‘Penduduk Jinjang turunkan bendera putih lepas inside.n di Kuantan’

Bimbang menjadi sasaran polis, penduduk di Jinjang, Kepong menurunkan bendera putih yang dikibarkan di rumah mereka walaupun masih memerlukan bantuan.

Perkara itu dimaklumkan Ahli Parlimen Kepong Lim Lip Eng, yang berkata dia mendapat maklumat ada sebuah rumah di situ yang mengibarkan bendera putih semalam.

Ketika berkunjung ke sana untuk menghantar makanan hari ini, Lim berkata dia mendapati bendera telah diturunkan.

Dia berkata, keluarga tersebut berbuat demikian kerana takut dikenakan kompaun oleh polis.

“Ada orang beritahu mereka yang polis akan keluarkan kompaun, jadi mereka turunkannya awal pagi ini.

“Semalam, dilaporkan ada penduduk di Kuantan yang diminta turunkan bendera dan berita itu tersebar dengan cepat,” katanya ketika dihubungi Malaysiakini.

Menurutnya, ada tiga orang yang tinggal di rumah itu yang memohon bantuan.

Seorang lelaki pertengahan umur yang menjaga dua wanita yang lebih tua, telah hilang kerja akibat wabak cov1d-19. Justeru, mereka mengibarkan bendera putih semalam (1 Julai).

Lim berpandangan tindakan itu bagi mendapatkan bantuan bukanlah satu kesalahan.

Dalam satu ciapan di Twitter kemudian, Lim berkata sekarang bukan masanya untuk “menjaga air muka kerajaan” di saat ada yang bergelut untuk menyara kehidupan.

“Kalau saya terima maklumat tentang rumah ini lambat sikit, mungkin mereka tak akan dapat apa-apa bantuan.

Saya kasihan sebenarnya. Dalam situasi begini pun masih ada pihak yang tak mahu orang susah ditolong. Kalau kita tak dapat bantu, senyap saja. Atau hubungi saya, biar saya yang bantu mereka.

“Tolong jangan takutkan mereka yang sudah susah ini. Sekarang waktu untuk kita bantu sesama kita, bukannya jaga air muka kerajaan,” kata ahli Parlimen DAP itu lagi.

Polis Pahang n4fi buat ugutan

Semalam, Adun Teruntum daripada PKR, Sim Chon Siang berkata, ada penduduk di Pahang yang mengadu diarah pihak polis untuk menurunkan bendera putih yang dikibarkan jika tidak ingin dikenakan kompaun RM50,000.

Bagaimanapun, Ketua Polis Pahang Ramli Mohamed Yoosuf menafikan ada membuat ugutan. Dia berkata polis meminta mereka berbuat demikian kerana bendera berkenaan digantung di tiang elektrik.

Polis tiada halangan untuk bendera putih dikibarkan, kerana tidak ada dalam mana-mana peruntukan undang-undang atau SOP yang menyatakan perbuatan itu satu pelanggaran undang-undang setakat ini,” katanya semalam.

Ketika dihubungi hari ini, Sim berkata penduduk memang mengatakan polis mengarahkan mereka menurunkan bendera, termasuk yang diletakkan di dalam kawasan rumah mereka.

“Ada lima hingga enam orang yang mendengar mereka (polis) berkata demikian,” katanya.

Menurut Sim, penduduk akan membuat laporan di ibu pejabat polis daerah Kuantan agar aduan mereka dapat direkodkan.

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! 

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook 

Sumber  :  http://trendingsangat.pw/

Apa komen anda?

Be the first to comment on "Ugvt turunkan bendera putih, Polis Pahang tampil beri penjelasan"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*