Selain Boleh Makan di Restauran, Ini Berita Baik Lain yg Sudah Lengkap Dua Dos Vksin

Sebelum ini, Jawatankuasa Khas Jaminan Akses Bekalan Vksin CVID-19 (JKJAV) sedang mengkaji beberapa kelonggaran peraturan yang akan diberikan khusus kepada penerima dos lengkap vksin CVlD-19.

Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi, Khairy Jamaluddin, berkata antara kelonggaran yang dipertimbangkan termasuk kebenaran merentas negeri kepada penerima dos lengkap vaksin.

Katanya, kelonggaran itu akan membabitkan nilai ambang tertentu yang ditetapkan sebagai syarat peralihan fasa dalam Pelan Pemulihan Negara.

Khususnya membabitkan jumlah populasi yang sudah menerima vaksin.

“Kebebasan kepada penerima dos lengkap vksin sedang dikaji sebuah jawatankuasa kerja teknikal di bawah JKJAV, yang dianggotai pakar kesihatan dan sains.

“Mereka akan melihat daripada aspek klinikal, dengan mengambil kira data dari negara lain.

Dan memutuskan tahap ambang mana yang sesuai untuk kita memberi kebebasan tertentu kepada penerima dos lengkap vksin CVlD-19.

“Jawatankuasa kerja teknikal ini akan membuat satu syor kepada JKJAV berhubung kebebasan yang boleh diberikan, sebelim diangkat kepada Majlis Keselamatan Negara (MKN) untuk diputus dan diumumkan dalam masa terdekat,”

Katanya pada sidang media Pelan Pemulihan Negara secara hibrid di Putrajaya.

Khairy yang juga Menteri Penyelaras Program Imunisasi CVlD-19 Kebangsaan (PICK) berkata, antara contoh yang boleh dilihat membabitkan garis panduan kelonggaran yang dikeluarkan oleh Pusat Kawalan Penyakit (CDC) Amerika Syarikat (AS).

“Contohnya, sekiranya ada beberapa orang yang sudah lengkap menerima vksinasi ingin berjumpa dalam satu bilik, mereka boleh tanggalkan pelitup muka.

“Ini sedang diperhalusi jawatankuasa kerja teknikal yang akan membuat syor jenis kebebasan yang dibenarkan serta nilai ambang untuk negara kita.

Seperti 30 hingga 40 peratus penduduk di populasi, baru dapat diberi kebebasan kepada mereka.

“Ini termasuk juga kebebasan merentas negeri kepada mereka yang sudah menerima dos lengkap vksinasi, yang akan diumumkan nanti,” katanya.

Mengulas lanjut, Khairy berkata, sijil digital vksinasi atau pasport vksin dalam aplikasi MySejahtera akan digunakan oleh penerima dos lengkap.

Ini untuk membolehkan mereka menikmati kebebasan tertentu itu.

“Kita juga sedang berunding dengan negara lain untuk sama-sama mengiktiraf sijil digital vksinasi masing-masing. Rundingan dengan Singapura hampir tamat.

“Namun, ingin saya tekankan bahawa selagi negara belum mencapai matlamat 80 peratus populasi divksinasi, kita perlu terus patuhi prosedur operasi standard (SOP).

Atau jangkitan berisiko kembali melonjak dan tidak dapat mencapai sasaran Pelan Pemulihan Negara,” katanya.

PM Cadang Akan Memberi Kelonggaran Kepada Penerima 2 Dos Vaksin

Tan Sri Muhyiddin Yassin memberi bayangan individu yang lengkap dua d0s vksin C0vid akan mendapat keistimewaan melalui beberapa kelonggaran tertentu yang boleh diberikan kepada mereka.

Perdana Menteri berkata, beliau meminta jawatankuasa pengurusan C0vid  untuk menilai semula mereka yang lengkap divksinasi itu diberi kelonggaran-kelonggaran.

Sama ada dari segi perjalanan, pergi ke kedai atau makan di restoran.

Beliau berkata, ini merupakan petanda supaya menunjukkan bahawa sementara kerajaan menguruskan C0vid, maka kehidupan rakyat sedikit demi sedikit akan kembali semula seperti di masa lalu.

Akan Dilaksanakan Sedikit Masa Lagi

Negara Eropah Semua dah Bebas

Macamana dgn yang belum dapat vksin

Kami cuma nak masjid penuh

Buat la secepat mungkin

Rasa dari dulu ayat sama je, buatnya tak juga

“Ini merupakan inisiatif kedepan dan tempoh jangka masa ikut Pelan PemuIihan Negara (PPN) itu, hanya sehingga akhir tahun.

“Jadi bersabarlah, jangan kata k.erajaan tak bagi tumpuan. Jangan sekali-kali percaya dengan kempen kerajaan gagaI, (minta maaf saya tidak bercakap p0litik di sini).

Tapi yakin dengan kerjasama kita, pimpinan dalam kerajaan serta rakyat dan NGO (pertubuhan bukan kerajaan) kita boleh menang menghadapi peper4ngan ini,” katanya.

Beliau berkata demikian selepas membuat tinjauan ke pusat penyimpanan dan agihan Bakul Prihatin Negara di Kompleks Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat (KPWKM) di Putrajaya.

Muhyiddin berkata, program tersebut merupakan salah satu usaha yang akan diteruskan di samping langkah-langkah lain yang telah dilaksanakan untuk menguruskan masalah C0vid

Beliau berkata, usaha itu menunjukkan ada sedikit cahaya di hujung terowong kerana vksinasi dengan angka terkini mencapai lebih 421,000 dos sehari dan jumlah pemberian itu akan terus bertahan dalam angka itu.

“Selain itu fokus kita adalah di kawasan Greater Klang Valley iaitu di Selangor, Kuala Lumpur, Pahang, bahagian selatan Perak dan utara Negeri Sembilan yang kita lihat kes masih tinggi.

“Saya percaya langkah-langkah tumpuan khusus di kawasan ini, maka k.es C0vld dapat diurus baik,” katanya.

Perdana Menteri pada masa sama yakin pr0ses vksinasi berjalan agak baik dan mengikut jadual.

Dan berharap dalam tempoh beberapa hari atau bulan akan datang, pembekalan v.aksln akan meningkat dan bertambah.

Katanya, jadual yang diunjurkan dalam pelan PPN iaitu sebelum akhir tahun, sebahagian besar rakyat sudah mendapat suntikan.

 

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

Sumber : lamanmaya.pw via Utusan

Apa komen anda?

Be the first to comment on "Selain Boleh Makan di Restauran, Ini Berita Baik Lain yg Sudah Lengkap Dua Dos Vksin"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*