Ini 5 Fakta Penting Yang Dikeluarkan Oleh Polis Mengenai Kontr0versi Ebit Lew & Caprice

Isu kontr0versi melibatkan penyanyi rap Caprice dan pendakwah bebas Ustaz Ebit Lew semakin hangat diperkatakan. Berdasarkan kenyataan yang dikeluarkan oleh Polis Diraja Malaysia (PDRM), pihaknya tidak menerima sebarang laporan tentang isu tersebut pada ketika ini.

Berikut adalah 5 fakta penting yang dikeluarkan oleh pihak PDRM mengenai isu kontr0versi melibatkan Caprice dan Ustaz Ebit Lew.

Pihak PDRM Peka Dengan Tindakan Caprice 

Dipetik daripada Kosmo, Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah (JSJ) Bukit Aman, Datuk Seri Abd. Jalil Hassan mengakui pihaknya menyedari akan tindakan penyanyi rap tersebut.

Foto – Berita Harian

Beliau berkata pihaknya mengesan Caprice telah mempersoalkan tindakan pendakwah bebas, Ustaz Ebit Lew ketika menjalani misi kemanusiaan di G4za, Palestln baru-baru ini di media sosial.

Tiada Laporan & Kertas Slasatan Tidak Dibuka 

Ujar Pengarah JSJ, pihaknya tidak menerima sebarang laporan mengenai isu di antara penyanyi rap dan pendakwah bebas itu. Malah sebarang kertas siasatan juga tidak dibuka bagi menjalani siasatan terhadap isu tersebut.

Pihak PDRM ‘Warning’ Orang Awam 

Pada masa yang sama, Pengarah JSJ dan PDRM juga meminta orang awam untuk tidak menyebarkan apa-apa maklumat atau membuat kenyataan mengenai isu ini.

 

“Orang awam dinasihati untuk tidak menyebar atau membuat kenyataan yang berbaur fltnah atau mengalbkan seseorang kerana ia merupakan satu kesalahan”, dedah Pengarah JSJ.

Boleh Disiasat Atas D4kwaan Memfltnah Dan Sengaja Mengalbkan

Isu yang tular ini boleh dikategorikan sebagai tindakan menyebar atau membuat kenyataan fltnah serta sengaja mengalbkan dengan niat untuk mempecah belahkan keamanan negara.

Foto – The Star

Ujarnya Datuk Seri Abd. Jalil, isu ini boleh disiasat di bawah Seksyen 500 Kanun Kes3ksaan dan Seksyen 504 Kanun Kes3ksaan.

Boleh ‘Dianggap’ Sebagai Perbuatan Khlanat 

Tambah Datuk Seri Abd. Jalil, perbuatan ini boleh juga dislasat di bawah Seksyen 505 Kanun Kes3ksaan iaitu menyebarkan atau mengeluarkan kenyataan yang boleh mendatangkan perbuatan khlanat awam.

Tambahnya situasi ini juga boleh disiasar di bawah Seksyen 233(3) Akta Komunikasi dan Multimedia Malaysia 1998 disebabkan berlaku penggunaan yang tidak wajar kemudahan rangkaian atau perkhidmatan rangkaian.

Apa-apa pun, Murai MY berharap pembaca tidak memperbesarkan isu ini dan biarkan pihak yang bertanggungjawab dan sesuai menyelesaikannya. Ingat, jangan sebar benda tak pasti okay!

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! 

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook  

Sumber  :  https://murai.my

Apa komen anda?

Be the first to comment on "Ini 5 Fakta Penting Yang Dikeluarkan Oleh Polis Mengenai Kontr0versi Ebit Lew & Caprice"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*