“Nanti kakak masuk ner4ka seorang ke?”- Ibu ded4h cerita di sebalik kej4dian buat ramai seb4k

MENY4YAT hati ins1den trag1s minggu lalu yang membabitkan dua beradik, apabila salah seorang daripada mereka m4ut selepas terkena p1sau yang dibaling kakaknya.

Ramai bersimpati dengan nasib keluarga itu yang bukan sahaja keh1langan seorang anak lelaki berusia 16 tahun, malah seorang anak perempuannya berusia 18 tahun pula direm4n bagi membantu s1asatan berhubung kej4dian.

Ibu kepada m4ngsa dan svspek itu berkongsi cerita mengenai ins1den yang berlaku di rumah mereka di Kampung Ulu Pulai, Ulu Choh di Iskandar Puteri.

Seorang remaja lelaki m4ut dipercayai tertvsuk p1sau dibaling kakaknya.

Menerusi temubual bersama wartawan 999, program di TV3, ibu kepada dua beradik itu mended4hkan bahawa kej4dian bukan disebabkan oleh perebvtan kerusi sebagaimana yang did4kwa banyak pihak.

“Bukan berebut kerusi, tetapi kerusi yang dijatuhkan,” katanya.

Keadaan tersebut mencetuskan perb4lahan mvlut dan prov0kasi antara mereka, yang berlarutan sehingga selepas pulang dari sekolah.

“Sekejap je tiba-tiba adik keluar. Saya dengar anak nombor 3 saya cakap, ‘Ibu, ibu abang (m4ngsa) dah berd4rah banyak ni.’

“Saya cakap ‘Kakak (svspek) kau dah buat apa ni?‘ Saya panggil kakak keluar sebab t4kut kakak buat sesuatu kan. Kakak dah macam pan1k sangat.

“Kakak dah macam, ‘Ya Allah abang apa kakak dah buat ni? Abang maafkan kakak, ibu maafkan kakak, jangan benc1 kakak. Kakak tak sengaja ni, ya Allah. Ibu, nanti kakak masuk ner4ka seorang ke? Kita tak sama-sama dekat syurga ke?’,” katanya.

Remaja berusia 18 tahun direm4n bagi membantu s1asatan.

Bagaimanapun kata wanita berkenaan, dia cuba menenangkan anak perempuannya dan memberitahu apa yang berlaku bukan disengajakan.

“Saya cakap ‘Kakak ni tak sengaja, benda ni sangat cepat‘,” katanya.

Tambah si ibu lagi, apa yang berlaku bukan disebabkan oleh tekanan emosi.

“Saya rasa dia tak sengaja. Sebab pisau tu memang dah ada kat situ.

“Mungkin sebab yang ada di situ, dan boleh tercapai adalah pisau.

“Kalau mungkin dia capai buku, saya rasa dia akan ketuk dengan buku, atau mungkin dengan remote TV,” katanya.

Ibu mangsa dan suspek bercerita mengenai kej4dian.

Seorang remaja perempuan dihadapkan ke Mahkamah Majistret Kanak-kanak di Johor Bahru, pada Rabu atas tudvhan tanpa niat menyebabkan kem4tian adiknya, minggu lalu.

Memetik laporan Harian Metro, tertuduh yang berusia 17 tahun 11 bulan itu mengaku tidak bers4lah selepas pertudvhan dibacakan jurubahasa mahk4mah di hadapan Majistret Zuhainie Zull Kafli.

Berdasarkan kertas pertudvhan, remaja berkenaan did4kwa menyebabkan kem4tian adik lelakinya yang berusia 16 tahun yang mana dia tahu perbuatannya mungkin menyebabkan kem4tian di rumah mereka di Jalan Mini Stadium, Kampung Ulu Pulai, jam 1.50 petang, 19 Oktober lalu.

Anak sulung daripada lima beradik itu did4kwa mengikut Seksyen 304(b) Kanun Keseks4an yang membawa hukvman penj4ra maksimum 10 tahun atau d3nda atau kedua-duanya sekali, jika sabit kes4lahan.

Mahkamah kemudian membenarkan tertvduh diikat jamin RM10,000 dengan seorang penjamin berserta syarat tambahan perlu melapor diri di Balai Polis Gelang Patah setiap sebulan sekali.

K3s ditetapkan untuk sebvtan semula bagi laporan bed4h s1asat pada 5 Disember ini.

Pada 19 Oktober lalu, media melaporkan, seorang kakak memb4ling p1sau ke arah adiknya sehingga menyebabkan remaja lelaki itu men1nggal dun1a.

Dua beradik itu dilaporkan bergadvh ak1bat berebvt tempat duduk dalam kereta ketika pulang dari sekolah, sebelum kakak bertindak membal1ng p1sau ke arah adiknya selepas dipers3nda ketika masuk ke dalam rumah.

Hasil bed4h s1asat menges4hkan pvnca kem4tian m4ngsa disebabkan tusvkan hujung pisau pemotong sayur yang terkena pada saluran dar4h utama (arteri) di bahagian kanan lehernya sekali gus menyebabkan pendar4han yang banyak.

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! 

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook TrexMedia

Sumber : MSTAR

Apa komen anda?

Be the first to comment on "“Nanti kakak masuk ner4ka seorang ke?”- Ibu ded4h cerita di sebalik kej4dian buat ramai seb4k"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*