‘Ikan Sambut Jenazah’ – Pengalaman Aneh, Menginsafkan Kerja Kapal Hantar Jemaah Haji

Tidak dinafikan, kerja Offshore atau kerja kapal sering dilabel antara kerja yang menerima gaji lumayan. Namun, ramai tidak sedar bahawa risiko yang dihadapi mereka di tengah laut bergelora. Kalau diikutkan, gaji mereka setimpal dengan apa mereka lalui.

Di twitter, seorang lelaki kongsi video keganasan laut yang sering dihadapi oleh pekerja kapal. Apa yang menarik perhatian kami adalah perkongsian individu yang dikenali sebagai Iqram mengenai pengalaman ayahnya sepanjang bekerja di kapal.

Rasa kerdil di tengah laut

Video berdurasi 30 saat ini mendapat lebih 8k retweet yang rata-ratanya kagum dengan kebesaran Allah. Malah tweet ini turut mendapat perhatian individu ini yang berkongsi pengalaman ayahnya sepanjang membawa jemaah haji.

Kisah ayah kerja atas kapal

Menurutnya, ayahnya sudah kerja bertahun di atas kapal. Pelbagai pengalaman aneh yang sempat dikongsikan. Terutama sekali pengalaman bersama jemaah haji.

1001 kisah atas kapal

Bayangkan di tengah laut yang tenang ada suara yang memanggil-manggil hingga menyebabkan krew kapal terjun di tengah laut. Tak cukup dengan itu mereka turut ‘diganggu’ oleh jin Islam menyerupai jemaah haji.

Ikan sambut jenazah jemaah pergi haji

Laut mengingatkan kita terlalu kecil

Allah baru lambung kau sikit, langsung hilang syaitan dalam diri masing-masing.

Selain daripada itu, ayahnya turut memberi nasihat agar menjaga kata-kata yang keluar di tengah laut. Dia menceritakan tentang seorang anak muda yang cakap besar hingga menyebabkan ribut datang. Pengalaman individu ini menerima pelbagai respon orang ramai yang rata-ratanya meminta agar individu ini kongsi lagi pengalaman ayahnya.

Sumber : Iqram Cheon

Apa komen anda?