Ustz Abu teruskan projek sedekah. Tapi status dia memang makan dalam

Dalam pada Ustaz Ebit Lew umum tidak lagi dapat menyampaikan sumbangan secara terus selepas di panggil ke bukit aman, hari ini Abu Syafiq memuat naik gambar beliau bersama dengan pasukannya menersukan projek sedekah ramadhan p3cah kamera.

Menurut Abu Syafiq, prinsip merka ialah tidak akan tangkap gambar ketika menyumbang kepada fak1r m1skin, tapi hanya menurunkan tanda tangan sebagai bukti penyerahan barang. Menurut Abu Syafiq lagi, kononya dengan cara tersebut, mereka dapat menunjukkan cara yang betul bila bersedekah dengan tidak menga1bkan sesiapa. Berikut tulisan Abu Syafiq di akaun IG rasmi beliau

“Okeh! Team kami akan bergerak utk Projek Sedekah Ramadhan Pecah Kamera. Prinsip kami tidak tangkap gambar ketika menyumbang pada faki1r mi1skin. Tetapi tanda tangan serah barang dan jumlah. Tunjuk Cara Betul Tidak A1ibkan Sesiapa” tulis Abu Syafiq

Menurut beliau lagi, antara syarat mereka yang mahu menyertai projek ini, tidak boleh membawa sebarang handphone atau camera. Siapa yang melangg4r syarat ini dengan merakam, maka camera dan handphoe akan dip3cahkan atau di berikan kepada fakir miskin. Berikut 5 kriteria projek ini menurut Abu Syafiq

PROJEK SEDEKAH RAMADHAN PECAH KAMERA.

1- Alhamdulillah team kecil saya sempat diskas online baru tadi dan
PROJEK SEDEKAH RAMADHAN PECAH KAMERA.

1- Alhamdulillah team kecil saya sempat diskas online baru tadi dan kami sepakat 200% setuju utk Ramadhan kali ini membuat projek sumbangan seperti Ramadhan yg lepas2.

2- Tapi kali ini sangat berlainan. Kami HAR4MKAN utk team kami bawa HandPhone dan Kamera. Siapa bawak atau tangkap gambar or video maka saya akan pec4hkan terus atau bagi pada keluarga fakir miskin.

3- Hanya gambar barang sahaja dibenarkan diSnap untuk simpanan data team ini SEBELUM bertolak. Resit penerimaan sumbangan akan ditanda tangani oleh penerima. No camera No HP!

4- DiHARAMkan juga buat team kami memuat status yang nampak seolah-olah mengaibkan atau memalukan penerima bahkan TIADA lagi status detail dimuatkan dilaman sosial. Hanya simpanan utk data bagi diserahkan bukti Projek Ramadhan ini kepada para penyumbang dan kemas kini akaun.

5- Team kami tidak akan kumpul duit orang ramai untuk digunakan dalam Projek ini. Sesiapa nak sertai boleh terus join saya tanpa was-was dan bawalah barang atau apa sumbangan yg hendak diberikan.

Jom join Team saya dalam Projek Sedekah Ramadhan Pecah Kamera ini.

www.instagram.com/ustazabusyafiq 0192713781

Pu Amin menyatakan kehairanan beliau apabila ada pihak yang seronok apabila kerja sedekah dapat dihentikan. Menurut PU Amin, jika semua kebaikan dah dihentikan, maka kita sedang menjemput bal4 dan b3ncana. Berikut teguran yang dimuat naik PU Amin

“Pelik betul bila ada yang seronok bila kerja kerja sedekah dapat dihentikan. Buat baik kena report , tegur maksi1at kena report . Bila semua kebaikan dah dihentikan , bukan kah itu tanda kita sedang menjemput bal4 dan benc4na . Yang seronok dengan kegagalan kerja lerja dakw4h adalah ibl1s dan syai1tan. Bulan Ramadhan syai1tan dah kena ikat, jangan pula kita jadi antara sya1itan syai1tan yang terlepas . Selamat berbuka puasa”

Semalam kita dapat menyaksiakn pelbagai pihak telah tampil memberi sokongan terbuka kepada Ustaz Ebit selepas dia menyatakan hasrat untuk berhenti menyumbang secara terus. Berikut  antara tulisan netizan mengenai perkara ini

“Assalamu Alaikum Warahmatullahi Wabarakatuh,

Sy nk post pasal meraka ni, bukan Sebab Islam, tapi Bangsa Mereka,

Ebit lew Cina, Adam kori Cina, firdaus wong Cina, Uncle ketang Cina

Aku tak penah napak dan tak penah dengar Bangsa mereka kritik dan kecam ape mereka lakukan,(SEDEKAH) Bantu orang Susah,

Hal has4d dengk1i ir1 Hati krit1k kec4m kebayakan datang dari Bangsa Aku sendiri, MELAYU, kadang2 Aku malu dangan apa yang t’jadi, kalau kaki mabuk kaki his4p Dadah yang krit1ik Aku tak kesah sngat, tapi yang kriti1k tu Ahli2 Agama, Orang Alim, tolong orang SUSAH jadi satu isu besar pulak, pedebatan 99% dari bangsa Melayu, yang kriti1k ni kadang2 bak peniagan die lah no1 tik4m sesama sendiri, jadi stop la.. krit1ik kec4m dengk1i iri Hati Mebabi buta pada orang”

Kredit Yus Iman

Najib bagi respon kepada Ebit Lew

Menariknya, perkongsian Ebit Lew itu bukan sekadar meraih tumpuan masyarakat bahkan beberapa pemimpin politik.

Bekas perdana menteri iaitu Datuk Seri Najib Razak turut berkongsi kata-kata beliau kepada Ustaz Ebit Lew.

Najib yang berkongsi hantaran di Facebook beliau turut memuatnaik keratan artikel dari Berita Harian yang bertajuk “Ebit Henti Agih Bantuan Selepas Dipanggil Polis”

” Semoga semua urusan dipermudahkan. Mulia perjuangan dan hati Ustaz membantu mereka yang memerlukan.

” Moga suatu hari nanti Ustaz dapat meneruskan aktiviti amal ini. Allah SWT sahaja yang mampu membalasnya.” tulis Najib.

Sementara itu status Najib itu turut mendapat reaksi positif dari pengikut beliau.

Rata-rata turut mengucapkan terima kasih kepada Ebit Lew atas segala kerja amal yang dilakukan selama ini selain mendoakan kesejahteraan pendakwah popular itu.

” Takpe Ustaz Ebit Lew…ada hikmah disebalik ujian ini. UEL boleh salurkan bantuan NGOnya melalui NGO2 lain di seluruh Malaysia…di Kuantan dan Pekan kami Dapur Infaq Ummah sudi membantu UEL menyampaikan sumbangan bg pihak NGOnya kpd asnaf, frontliner dan gelandangan…”

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! 

Sumber:M.B

 

Apa komen anda?