Lar4ngan rentas daerah, negeri di seluruh negara 10 Mei sehingga 6 Jun ?? Ini Penjelasan Menteri Keselamatan dan DG Noor Hisham Sendiri

KUALA LUMPUR: Semua aktiviti rentas negeri dan daerah tanpa kebenaran pihak Polis Diraja Malaysia (PDRM) di seluruh negara adalah tidak dibenarkan mulai 10 Mei sehingga 6 Jun 2021, umum Menteri Kanan Pertahanan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob.

Beliau berkata, selain itu terdapat beberapa aktiviti lain yang tidak dibenarkan dalam tempoh tersebut dalam usaha kerajaan mengawal penvlaran C0VlD-19 di seluruh negara.

DG Noor Hisham Bersiaran langsung

Sudah lama rasanya tidak melihat Ketua Pengarah Kesihatan Malaysia, Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah bersiaran secara langsung bagi melaporkan keadaan terkini perkembangan C0vid-19 di Malaysia.

Namun, menerusi laporan dari Astro Awani, satu sidang media berkenaan perkembangan pandemik dalam negara akan diadakan selepas 64 hari tidak bersiaran secara langsung di kaca televisyen.

Seperti sebelum ini, sidang media akan berlangsung jam 5.30 petang di semua sebahagian besar rangkaian televisyen dan turut dipancarkan di Facebook live Kementerian Kesihatan Malaysia serta laman sosial yang lain.

Selain itu, sidang media Kementerian Keselamatan Negara pula bersiaran secara langsung di hujung minggu. Hal ini sedikit membingvngkan kerana sudah lama MKN tidak mengadakan siaran langsung pada hari Sabtu atau Ahad.

Untuk rekod, pada 7 Mei 2021 (Jumaat) jumlah kes p0sitif yang direkodkan kembali meningkat menjadi 4,498 dengan 22 kes kem4tian dinyatakan.

 

Sumber: Mohd Redzuan Abdul Manap, KKM, Astro Awani 

Apa komen anda?