Siapa Sangka, Bill Gates pernah ramal perkara ini

KUALA LUMPUR – Pengasas syarikat komputer terbesar dunia Microsoft, Bill Gates pada April 2018 pernah meramalkan kemunculan satu super virvs yang mampu membvnuh 30 juta manusia dalam masa enam bulan.

Gates yang ketika itu bercakap pada Persidangan Pertubuhan Pervbatan Massachusetts berkata, seluruh dunia perlu membuat persiapan dan bersedia bagi menghadapi super virvs ini jika ia berlaku.

“Ada sesetengah kawasan di dunia ini tidak bersedia menghadapi w4bak. Dalam isu anc4man bi0logi, semua pihak seolah-olah tiada perasaan mend3sak.

“Dunia seharusnya bersedia menghadapi wab4k besar seperti mana mereka bersedia menghadapi p3rang,” katanya.

Gates turut menjadikan contoh kajian dari Institut Simulasi Penyaki1t di mana ia menunjukkan super virvs ini boleh mer3bak dengan cepat sekiranya kerajaan dunia tidak bersedia.

Lebih menarik lagi, simulasi peny3baran wabak itu turut menjadikan China sebagai latar belakang dan dengan pantas super virvs ini merebak ke seluruh dunia.

Dalam perkembangan sama, wab4k koronavirvs yang melanda China sudahpun meragvt 56 ny4wa dan lebih 2,000 orang disahkan posit1if.

Kelmarin, Pertubuhan Kesi1hatan Sedunia (WHO) masih enggan mengumumkan kec3masan global kerana menganggap wab4k koronav1rvs di China masih di peringkat awal.

Setakat ini, lebih 36 juta penduduk di wilayah Hubei, China dih4lang keluar masuk dan lebih banyak bandar dijangka akan ditutup.

Perkara Yang Anda Perlu Tahu Tentang Koronavirvs Di China

Pada 31 Disember 2019, Pertubuhan Kesi1hatan Sedunia (WHO) dimaklumkan berkenaan dengan beberapa kes r4dang paru-paru di Bandar Wuhan, Wilayah Hubei, China.

V1rus ini tidak sepadan dengan mana-mana virvs dan tidak pernah dihadapi sebelum ini.

Ini sekaligus membangkitkan keb1imbangan kerana apabila sesuatu virvs itu adalah virvs baru, kita tidak tahu bagaimana ia memberi k3san kepada manusia.

Seminggu kemudian iaitu pada 7 Januari, pihak berkuasa China mengesahkan bahawa mereka telah mengenal pasti virvs baru.

Apa yang diketahui tentang virvs ini?

Virvs baru ini adalah sejenis koronavirvs, merupakan anggota keluarga virvs yang merangkumi selesema biasa dan virvs seperti SARS serta MERS.

Virvs ini diberi nama “2019-nCoV” atau novel koronavirvs. Seperti koronavirvs yang lain, ia berasal dari haiwan.

Kebanyakan daripada mereka yang dijangkiti virvs ini sama ada bekerja atau sering berbelanja di pasar borong makanan laut Huanan di pusat bandar China, yang juga menjual haiwan h1idup dan yang baru disembeli1h.

Virvs yang baru dan berbah4ya biasanya berasal dari haiwan yang mempunyai paras1it, yang menyebarkan virvs seperti Eb0la dan s3lesema.

WHO telah bekerjasama dengan pihak berkuasa China dan pakar global untuk mengetahui lebih lanjut tentang virvs ini, bagaimana ia memberi k3san kepada penghi1dapnya, bagaimana mereka boleh diraw4t dan negara-negara mana yang boleh membantu.

Apa lagi koronavirvs lain yang ada?

kebimbangan dunia terhadap coronavirvs yang berasal dari china 878

Sindrom pern4fasan akut yang tervk (SARS) dan sindrom pernaf4san Timur Tengah (MERS) adalah disebabkan oleh koronavirvs yang berasal dari haiwan.

Walaupun Mers dipercayai dihantar kepada manusia dari dromedari (sejenis unta Arab), hos asal untuk kedua-dua koronavirvs ini kemungkinan besar adalah kelawar.

Dikatakan bahawa koronavirvs baru ini mungkin berasal dari kelawar atau ular, dan mungkin kemudiannya ditularkan kepada manusia melalui spesies perantara.

coronavirvs mers yang dipindahkan dari unta arab

Pada tahun 2002, SARS mer3bak dengan hampir tidak terkawal di 37 buah negara, mencetuskan pani1k global dengan menjangk1iti lebih daripada 8,000 orang dan membvnuh lebih daripada 750 mngsa.

Berbanding dengan SARS, MERS kelihatan seperti agak sukar untuk dipindahkan manusia ke manusia, tetapi mempunyai kadar kemat1ian yang lebih tinggi, iaitu membbnuh 35% daripada kira-kira 2,500 orang telah dijangki1ti.

Apakah gejala yang disebabkan oleh koronavirvs Wuhan?

Virbs ini menyebabkan rad4ng p4ru-p4ru. Mereka yang jatvh saki1t akibat virvs ini dilaporkan mengalami batvk, d3mam dan kesvkaran bern4fas.

Dalam kes yang terbk, ia boleh menybabkan berlakunya keg4galan 0rgan. Oleh kerana ini adalah r4dang paru-paru viral, maka penggunaan anti1biotik adalah sia-sia.

Malah, vbat-vbatan antiv1ral yang kita ada ketika ini untuk men3ntang sel3sema juga tidak mampu berfungsi.

Jika pesaki1t dimasukkan ke hospital, mereka mungkin mendapat sokongan untuk paru-paru dan organ-organ lain serta cecair dalam badan.

Pemul1ihan bergantung pada kekuatan sistem imun masing-masing dan ramai orang yang telah meni1nggal dunia akibat virvs ini sememangnya sudah berada dalam keadaan kesi1hatan yang tidak ba1ik.

Adakah virvs ini boleh dipindahkan di antara manusia?

Pemindahan virvs ini dari manusia ke manusia telah disahkan oleh suruhanjaya kesi1hatan negara China.

Sehingga 24 Januari 2020, pihak berkuasa China telah mengenal pasti lebih daripada 1,000 kes dan 41 kemati1an.

Dalam seminggu yang lalu, jumlah jangki1tan yang disahkan telah melebihi 3 kali ganda dan kes-kes telah dijumpai di 13 wilayah, serta majlis perbandaran Beijing, Shanghai, Chongqing dan Tianjin.

Virbs ini juga telah disahkan bergerak ke luar China, iaitu ke negara-negara seperti Hong Kong, Macau, Jepun, Nepal, Singapura, Korea Selatan, Taiwan, Thailand, AS, Vietnam dan Malaysia.

Menteri Kesi1hatan Datuk Seri Dr Dzulkefly Ahmad memberitahu bahawa tiga kes melibatkan virbs ini telah dik3san di Malaysia.

kes coronavirvs di seluruh dunia

(Kes koronavirvs di seluruh dunia setakat ini, tidak termasuk di Malaysia)

Ketiga-tiga warga China ini adalah di kalangan 8 orang yang dikuarantin di sebuah hotel di Johor Baru sejak beberapa hari lepas.

Mereka adalah ahli keluarga kepada sorang pesaki1t koronavirbs berusia 66 tahun dari Wuhan yang ketika ini dir4wat di Singapura, termasuk isterinya berusia 65 tahun serta cucu mereka berusia 2 dan 11 tahun.

Jumlah sebenar yang telah dijangki1ti virvs mungkin jauh lebih tinggi kerana orang yang mengalami gejala ringan mungkin tidak dapat dikesan.

Pemodelan oleh pakar WHO di Imperial College London menunjukkan terdapat 4,000 kes, dengan ketidakpastian meletakkan margin antara 1,000 dan 9,700 kes.

Apakah kebimbangan para pakar kesi1hatan?

tiada vaks1in untuk novel coronavirvs dari wuhan

Terdapat kebimbangan bahawa koronavirvs mungkin tersebar lebih meluas pada cuti Tahun Baru Lunar yang bermula pada 24 Januari, di mana berjuta-juta warga China pulang ke rumah untuk merayakannya.

Akan tetapi, perayaan ini teah dibat4lkan secara besar-besaran dan Wuhan serta bandar-bandar China yang lain berada dalam situasi lockdown.

Ketika ini, mereka yang berada dalam keadaan kesi1hatan yang tidak baik berhadapan dengan risi1ko paling besar, sama seperti yang berlaku dalam kes sel3sema.

Keb1imbangan utama dalam kes ini adalah tahap keterukan gejala, di mana sesetengah orang kelihatan hanya menderita sakit ringan manakala yang lain berada dalam keadaan yang sangat teruk.

Ini menjadikannya lebih svkar untuk menentukan jumlah sebenar mereka yang dijangk1iti dan sejauh mana tahap pemindahan di antara manusia.

Tetapi pihak berkuasa berusaha kuat untuk menghentikan penyebaran itu dan akan menjadi cemas jika virus ini boleh menjadi lebih kuat daripada sekarang.

Mengapa virvs ini lebih berb4haya daripada sel3sema biasa?

Sehingga kini, kita masih tidak tahu betapa bahayanya koronavirvs ini, dan kita tidak akan tahu sehingga lebih banyak maklumat diperoleh.

26 kemat1ian daripada 800 kes yang dilaporkan bermakna kedar kematia1n berada pada tahap 3%.

Walau bagaimanapun, kadar ini mungkin terlalu tinggi daripada yang sebenar kerana mungkin ada jumlah yang jauh lebih besar yang telah dijangki1ti virvs ini, tetapi tidak mengalami gejala yang cukup tervk untuk ke hospital sekaligus mereka ini tidak dikira dalam data.

Sebagai perbandingan, seles3ma bermusim biasanya mempunyai kadar kemat1ian di bawah 1% dan dikatakan menyebabkan hampir 400,000 kemati1an setiap tahun di seluruh dunia.

Satu lagi perkara penting yang tidak diketahui, yang mana akan diketahui dengan lebih mendalam dalam beberapa minggu yang akan datang, adalah betapa berjangk1itnya virvs ini.

Perbezaan penting ialah tidak seperti selesema, koronavirvs baru ini tidak mempunyai vaks1in bermakna ia adalah lebih berbahaya kepada populasi yang lemah termasuklah orang tua atau mereka yang mempunyai masalah pernaf4san dan imun.

Menurut sumber lain, seorang doktor di China yang merawat virvs ini di Hospital Hubei Xinhua dilaporkan telah meni1nggal dunia.

Selain itu, tular beberapa video yang didakwa dirakam di China berikutan penularan virus ini membuatkan orang ramai lebih bi1mbang.

Dalam salah satu video tersebut, seorang lelaki tiba-tiba jatvh dan tidak disedarkan diri.

Dalam kes yang lebih tervk, paramedik berpakaian hazmat dilihat tergesa-gesa membantu mereka yang p3engsan.

Cara melindungi diri anda

Sekiranya anda mengembara ke China baru-baru ini atau bersentuhan dengan seseorang yang dijangkiti virvs ini, maka anda harus mer4wat batvk atau gejala seles4ema seperti biasa.

Perkhidmatan Kesi1hatan Kebangsaan (NHS) United Kingdom menasihatkan bahawa biasanya anda tidak perlu bertemu doktor untuk kes batuk, melainkan jika ia berterusan atau anda mengalami gejala lain seperti sakit dada, kesvkaran bern4fas atau anda berasa sangat tidak s1ihat.

Seperti yang dinyatakan, masih tiada vaksi1n untuk melindungi anda daripada jangk1itan koronavirvs manusia.

Para saintis percaya koronavirvs ini bermula pada haiwan lain dan kemudian tersebar kepada manusia. Jadi pegawai kesi1hatan mengesyorkan untuk anda supaya memasak daging dan telur dengan teliti.

Sesiapa yang mempunyai masalah kesihatan sedia ada harus mengelakkan pasar yang mempunyai haiwan hidup dan daging mentah, kerana kumpulan ini dianggap beris1iko tinggi untuk penyaki1t yang tervk, menurut WHO.

Tetapi, pada umumnya, orang awam harus melakukan apa yang sepatutnya dilakukan setiap musim sel3sema, seperti

Basuh tangan anda dengan sabun dan air selama sekurang-kurangnya 20 saat

Elakkan menyentuh mata, hidung, atau mulut anda dengan tangan yang tidak dicuci

Elakkan menyentuh atau berhampiran dengan orang yang sak1it

Jika anda berasa tidak s1ihat, tutup mulut atau hidung apabila batvk atau bersi1n

Bersihkan objek dan permukaan yang anda sentuh

Pakai topeng muka yang bersesuaian ketika berada di luar rumah

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

Sumber  : sinar harian, https://iluminasi.com

Apa komen anda?

Be the first to comment on "Siapa Sangka, Bill Gates pernah ramal perkara ini"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*