‘Apa saya kata dua tahun lalu’ – Ulasan Padu TMJ coronav1rus

Pemangku Raja Johor, Tunku Mahkota Ismail Sultan Ibrahim membuat hantaran di media sosial yang kelihatan mengkri1tik cara Putrajaya menangani penvlaran coronav1irus di Malaysia.

Pemangku Raja Johor, Tunku Mahkota Ismail Sultan Ibrahim membuat beberapa hantaran di media sosial yang kelihatan seakan mengkr1itik cara Putrajaya menangani isu coronavirvus di Malaysia.

Hantaran pertama memberi maklum balas terhadap pengguna Twitter yang mengadvu mengenai perdana menteri tidak cekap dan menggesa Tunku Ismail untuk beruat sesuatu.

“Apa yang saya kata 2 tahun lalu? Satu demi satu isu. Ekonomi, agama, kete3gangan kvum, dasar yang tidak stabil dan tidak konsisten, kos sara hi1dup meningkat dan sekarang penjagaan kesi1hatan.

“Dulu apabila bersuara, digesa oleh rakyat jangan masuk campur hal pentadbiran kerajaan dan politik. Sekarang?” Titah baginda pada ciapan di Twitter.

Pada kicauan keduanya di Twitter, Tunku Ismail menggesa kerajaan mendengar suara rakyat dan tidak menunggu sehingga keadaan bertambah bvruk.

“Tak akan nak tunggu kr1itikal baru nak bertindak. Paling kurang tolonglah buat satu perkara yang betul. Hanya satu. Dengar suara Rakyat,” titah baginda

Pada hantaran baginda di Facebook pula Tunku Ismail bertitah akan melakukan apa saja yang termampu demi rakyat.

“Demi anda semua, saya, Ismail Ibrahim akan lakukan apa sahaja yang saya mampu untuk anda dan keluarga anda semua kerana itu adalah sumpah saya ketika saya ditabalkan menjadi Tunku Mahkota Johor (di Istana Besar Johor Bahru pada 12 Safar 1431H).

“Kepada Allah Kami Berserah. Semoga Allah SWT berkati kita semua,” titah baginda yang menjelaskan akan berbuat demikian kerana ramai pihak yang memintanya bersuara dan melakukan sesuatu berkenaan isu virvus Wvhan itu.

Tunku mahkota juga mengingatkan walaupun sanggup dic4aci dan dimak1i untuk membela rakyat, dua tahun lalu baginda “telah disuruh berdiam diri.”

“Ramai yang meminta saya untuk bersuara dan melakukan sesuatu berkenaan isu vi1rus dari China yang sedang mer3ebak di negara kita.

“Dua tahun yang lalu saya telah memberi pandangan saya tetapi telah dinasihatkan oleh rakyat supaya tidak masuk campur. Ketika itu rakyat yang saya bela sendiri menyarankan agar untuk saya berdiam dan tidak masuk campur urusan politik dan kerajaan.

“Saya sanggup dicac1i, dimaki1 untuk membela kedaulatan negeri Johor dan rakyat seluruh negara.

“Dan hari ini apabila negara dilanda pelbagai krisi1s, anda semua menyeru kepada saya untuk melakukan sesuatu. Hari ini saya berharap anda semua sedar iaitu apa yang saya jangkakan pada dua tahun lalu telah terjadi pada hari ini” titah baginda lagi.

Bagaimanapun, tidak jelas apa yang dimaksudkan baginda dengan “dua tahun lalu” itu.

Sebelum pilihan raya umum 2018, Tunku Ismail pernah bertitah seolah tidak menyokong perubahan kerajaan, dan mengeluarkan kenyataan yang dilihat men3entang Dr Mahathir Mohamad.

Selepas PRU14, baginda juga bergeser dengan Putrajaya apabila pentadbiran itu bercakap menentang langkah Johor untuk menukar status Pulau Kukup daripada taman negara ke tanah kesultanan.

Tunku Ismail juga merupakan pengkrit1ik rancangan untuk memeterai Statut Rom yang mengesahkan Mahkamah J3enayah Antarabangsa, dengan mengatakan langkah tersebut akan menje3jaskan kedaulatan Malaysia.

Teguran terbaru baginda datang di tengah-tengah krit1ikan orang ramai mengenai keputusan kerajaan untuk tidak meny3ekat pelancong China daripada masuk ke negara ini di tengah-tengah penularan wab4ak coronaviruvs di Wuvhan.

Petisyen dalam talian mendesak kerajaan untuk mengha4lang pelancong China telah mengumpul lebih 300,000 penyokong.

Timbalan Perdana Menteri Dr Wan Azizah Wan Ismail berkata tindakan s3ekatan itu tidak perlu kerana Beijing telah membuat ‘penuvtupan’ di kawasan yang terj3ejas.

Beliau juga memetik Pertubuhan Kes1ihatan Sedunia (WHO), yang mengatakan bahawa virus itu belum lagi menjadi daruvrat kes1ihatan awam

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

Sumber  : http://duniadanakhirat.com/via khalifahmedia

Apa komen anda?

Be the first to comment on "‘Apa saya kata dua tahun lalu’ – Ulasan Padu TMJ coronav1rus"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*